DWMED
Menu

#

  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Kontakt
logowanie/rejestracja ;
  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Księgarnia
  • Kontakt
  • ;

Breadcrumbs

  • strona główna
  • /
  • Morfologia roślin

wyszukiwanie zadań

Budowa nasion oraz niezbędne czynniki do ich kiełkowania i rozwoju

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2015 nowa formuła

Nasiona większości roślin zawierają duże ilości substancji zapasowych, które w okresie kiełkowania umożliwiają zarodkowi wzrost i rozwój w siewkę, do czasu osiągnięcia zdolności samodzielnego wytwarzania asymilatów. Bielmo rozwija się z zapłodnionej komórki centralnej woreczka zalążkowego. Niekiedy zamiast bielma, lub obok niego, funkcję tkanki odżywczej pełni zachowany ośrodek zalążka – obielmo.
Na schematach przedstawiono budowę dwóch nasion: A i B.

Budowa nasion oraz niezbędne czynniki do ich kiełkowania i rozwoju

Na podstawie: A. Szweykowska, J. Szweykowski, Botanika. Morfologia, t. I, Warszawa 2008.

1. Który z opisanych na rysunku elementów budowy każdego z nasion zawiera największą ilość materiałów zapasowych. Podaj jego nazwę oraz wskaż jego ploidalność (1n, 2n lub 3n).
2. Uzasadnij, że woda jest czynnikiem niezbędnym w procesie kiełkowania nasion.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Cechy morfologiczne kwiatów świadczące o wiatropylności

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2015 stara formuła

Na rysunku przedstawiono kwiaty roślin okrytonasiennych: A – kwiat trawy ze zredukowanym okwiatem, oraz B – kwiat czyśćca (jasnotowate) z okwiatem zróżnicowanym na kielich i koronę.

Cechy morfologiczne kwiatów świadczące o wiatropylności

Na podstawie: M. Podbielkowska, Z. Podbielkowski, Biologia z higieną i ochroną środowiska, Warszawa 1986.

Podaj, który z kwiatów – A czy B – jest wiatropylny. Odpowiedź uzasadnij, uwzględniając jedną widoczną na rysunku cechę budowy, będącą przystosowaniem do wiatropylności.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Cechy półpasożytnictwa u roślin

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2015 nowa formuła

Na rysunku przedstawiono jemiołę Viscum album. Jemioła jest półpasożytem o skórzastych, zimozielonych liściach, występującym głównie na drzewach liściastych. Wytwarza białe, lepkie jagody, zjadane przez ptaki i przenoszone z drzewa na drzewo. Nasiona przyklejają się do gałęzi. Z nasion kiełkują siewki. Wytwarzają one charakterystyczne organy – ssawki wrastające poprzez korę żywiciela aż do tkanki, z której czerpią wodę i sole mineralne.

Cechy półpasożytnictwa u roślin

Na podstawie: http://biodidac.bio.uottawa.ca

1. Uzasadnij, że jemioła jest półpasożytem. W odpowiedzi uwzględnij dwie przedstawione w zadaniu cechy jej budowy.
2 Podaj nazwę tkanki przewodzącej żywiciela oraz nazwę komórek tej tkanki, z których jemioła czerpie niezbędne substancje.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Fukcje bulw korzeniowych.

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2015 nowa formuła

Na rysunku przedstawiono roślinę wilca ziemniaczanego, znaną pod nazwą „batat”. Jest to bylina powszechnie uprawiana w strefie międzyzwrotnikowej, na obszarach o wilgotnym i ciepłym klimacie. Bulwy korzeniowe tej rośliny, cenione jako pokarm człowieka, zawierają dużą ilość skrobi oraz inne węglowodany, a także białka, wiele witamin i składników mineralnych.

Fukcje bulw korzeniowych.

Na podstawie: Encyklopedia szkolna. Biologia, pod red. A. Urbanka, Warszawa 1999.

1. Określ, do której grupy roślin – jednoliściennych czy dwuliściennych – najprawdopodobniej należy batat. Odpowiedź uzasadnij, podając widoczne na rysunku dwie cechy liścia typowe dla tej grupy.
2.Przedstaw funkcję korzenia batata, inną niż utrzymywanie rośliny w podłożu i pobieranie wody z solami mineralnymi. Uwzględnij widoczne na rysunku przystosowanie w budowie korzenia do pełnienia tej funkcji.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Tkanki przewodzące w łodydze i korzeniu.

Zbiór zadań z biologii CKE 2015

Na rysunkach A-E, nie zachowując poprawnej kolejności, przedstawiono przekroje poprzeczne strefy granicznej między korzeniem i łodygą w roślinie okrytonasiennej z rozmieszczeniem tkanek przewodzących w różnych warstwach tej strefy.

Tkanki przewodzące w łodydze i korzeniu.

Na podstawie: A. Szweykowska, J. Szweykowski, Botanika. Morfologia, t. 1., Warszawa 2011, s. 184.

Uporządkuj rysunki A-E w takiej kolejności, aby poprawnie przedstawiały proces przejścia tkanek przewodzących z korzenia do łodygi.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Funkcje pędów skrzypu polnego

Zbiór zadań z biologii CKE 2015

Na rysunkach przedstawiono wybrane rośliny lądowe.

Funkcje pędów skrzypu polnego

Na podstawie: A. Szweykowska, J. Szweykowski, Botanika. Systematyka, t. 2., Warszawa 2004, s. 204, 225, 256.

a) Podaj, na czym polega rozmnażanie bezpłciowe przedstawionych roślin.
b) Określ funkcję biologiczną każdego z rodzajów pędów skrzypu polnego (I) i podaj ich cechy budowy, które umożliwiają pełnienie tych funkcji.
c) Podaj nazwę podziału komórkowego, który zachodzi w strukturze A rośliny oznaczonej II oraz określ jego rolę w cyklu rozwojowym roślin I-III.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Cechy przynależności do roślin nagonasiennych

Zbiór zadań z biologii CKE 2015

Na rysunku przedstawiono fragmenty rodzimych roślin należących do nagonasiennych.

Cechy przynależności do roślin nagonasiennych

Na podstawie: http://pldocs.org/docs/index-43433.html [dostęp: 14.11.2014].

a) Podaj nazwy rodzajowe roślin przedstawionych na rysunku.
b) Podaj nazwy dwóch, widocznych na rysunku organów i ich cechy, świadczące o przynależności przedstawionych roślin do nagonasiennych.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Cechy morfologiczne liści roślin okrtozalążkowych

Zbiór zadań z biologii CKE 2015

Na rysunku przedstawiono przekrój poprzeczny liścia rośliny okrytonasiennej.

Cechy morfologiczne liści roślin okrtozalążkowych

Na podstawie: A. Szweykowska, J. Szweykowski, Botanika. Morfologia, t. 1., Warszawa 2011, s. 206.

a) Ustal, czy przedstawiony na rysunku liść jest charakterystyczny dla rośliny jednoliściennej, czy dwuliściennej. Odpowiedź uzasadnij, wskazując cechę budowy liścia potwierdzającą wybór.
b) Wymień dwie funkcje liścia i podaj, na czym polega przystosowanie w jego budowie anatomicznej do pełnienia każdej z nich.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Adaptacje roślin w budowie morfologicznej do życia w różnych środowiskach

Zbiór zadań z biologii CKE 2015

Na rysunkach I-III przedstawiono budowę anatomiczną liści roślin należących do różnych grup ekologicznych pod względem wymagań w stosunku do wody.

Adaptacje roślin w budowie morfologicznej do życia w różnych środowiskach

Na podstawie: A. Szweykowska, J. Szweykowski, Botanika. Morfologia, t. 1, Warszawa 2011, s. 184.

a) Podaj dwie różnice w budowie skórki liścia roślin I i II i na przykładzie jednej z nich przedstaw związek budowy liścia rośliny I ze środowiskiem, w którym występuje.
b) Wykaż na przykładzie jednej cechy budowy liścia przystosowanie rośliny III do środowiska, w którym występuje.
c) Przyporządkuj liściom, przedstawionym na rysunkach I-III, nazwy grup ekologicznych roślin, mających liście o takiej budowie. W odpowiedzi posłuż się ich symbolami literowymi (A-D).

A. Mezofity.
B. Hydrofity.
C. Sukulenty.
D. Sklerofity.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Mszaki i paprtniki, homologia i analogia struktur

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej grudzień 2014

Mchy i paprocie należą do dwóch grup roślin, które jako pierwsze opanowały środowisko lądowe, ale wywodzą się z różnych linii rozwojowych i dlatego się różnią niektórymi z uzyskanych adaptacji do tego środowiska.

a) Zaznacz właściwe dokończenie poniższego stwierdzenia.

Charakterystyczną cechą mchów, odróżniającą tę grupę roślin od paproci, jest
A. zdolność gametofitu do fotosyntezy.
B. rozmnażanie za pomocą zarodników.
C. dominacja haploidalnego gametofitu.
D. przemieszczanie się plemników do rodni w wodzie.

b) Określ, czy listek mchu jest strukturą homologiczną, czy analogiczną do liścia paproci. Odpowiedź uzasadnij.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Ocena ploidalności struktur płonnika

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej grudzień 2014

Na schemacie przedstawiono cykl rozwojowy płonnika.

Ocena ploidalności struktur płonnika

Na podstawie: Z. Podbielkowski, A. Pałczyński, B. Polakowski, Botanika, Warszawa 1995.

Określ, jaką ploidalność (1n czy 2n) mają struktury oznaczone na schemacie literami: A, B, C i F. Wstaw znak X w odpowiednim polu tabeli.

Ocena ploidalności struktur płonnika

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Cykl rozwojowy paprotki zwyczajnej

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej sierpień 2011

Na schemacie przedstawiono proces przemiany pokoleń u paproci.

Cykl rozwojowy paprotki zwyczajnej

a) Podaj nazwę i sposób rozmnażania się roślin (pokoleń) oznaczonych na schemacie numerami I i II.
b) Zaznacz na schemacie literą R strukturę, w której zachodzą podziały mejotyczne.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Pzemiany pokoleń i zmiany faz jądrowych u roślin lądowych

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2011

Na schematach przedstawiono przemianę pokoleń i zmiany faz jądrowych u roślin lądowych.

Pzemiany pokoleń i zmiany faz jądrowych u roślin lądowych

a) Zaznacz schemat, który przedstawia przemianę pokoleń z dominacją sporofitu.
b) Z podanych niżej nazw roślin wybierz i podkreśl tę, której przemiana pokoleń jest przedstawiona na schemacie A.

– mech płonnik
– narecznica samcza
– sosna zwyczajna
– dąb bezszypułkowy

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Przemiana pokoleń u taśmy morskiej

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2011

Na schemacie przedstawiono cykl rozwojowy taśmy morskiej należącej do zielenic. W cyklu tym występuje diploidalny sporofit oraz haploidalny gametofit, które mają podobną budowę morfologiczną.

Przemiana pokoleń u taśmy morskiej

a) Na podstawie powyższych informacji zapisz litery, którymi na schemacie oznaczono:
Zarodniki …….
Gamety …….
b) Wpisz na schemacie literę R w miejscu, gdzie zachodzi mejoza.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Adaptacje roślin do życia na lądzie

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2011

Opanowanie środowiska lądowego przez rośliny odbywało się w procesie ewolucji stopniowo i było wynikiem ich przystosowań w budowie morfologicznej i anatomicznej.

Do każdego czynnika środowiska lądowego dobierz jedno odpowiednie przystosowanie w budowie roślin.

Czynniki środowiska lądowego
1. Mniejsza dostępność wody.
2. Mniejsza gęstość powietrza niż wody.

Przystosowania w budowie roślin
A. Tkanki wzmacniające – kolenchyma oraz sklerenchyma.
B. Skórka z aparatami szparkowymi.
C. Łyko przewodzące produkty asymilacji

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line
Nawigacja

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>
Paginacja
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
Facebook
DOŁĄCZ DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOKU!
Kursy Korepetycje Kontakt Youtube Regulamin Polityka prywatności
DWMED Wszelkie prawa zastrzeżone.

Regulamin newslettera

treść regulaminu mcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna. Vestibulum commodo volutpat a, convallis ac, laoreet enim. Phasellus fermentum in, dolor. Pellentesque facilisis. Nulla imperdiet sit amet magna. Vestibulum dapibus, mauris nec malesuada fames ac turpis velit, rhoncus eu, luctus et interdum adipiscing wisi. Aliquam erat ac ipsum. Integer aliquam purus. Quisque lorem tortor fringilla sed, vestibulum id, eleifend justo vel bibendum sapien massa ac turpis faucibus orci luctus non, consectetuer lobortis quis, varius in, purus. Integer ultrices posuere cubilia Curae, Nulla ipsum dolor lacus, suscipit adipiscing. Cum sociis natoque penatibus et ultrices volutpat. Nullam wisi ultricies a, gravida vitae, dapibus risus ante sodales lectus blandit eu, tempor diam pede cursus vitae, ultricies eu, faucibus quis, porttitor eros cursus lectus, pellentesque eget, bibendum a, gravida ullamcorper quam. Nullam viverra consectetuer. Q