DWMED
Menu

#

  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Kontakt
logowanie/rejestracja ;
  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Księgarnia
  • Kontakt
  • ;

Breadcrumbs

  • strona główna
  • /
  • Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2005

wyszukiwanie zadań

Zadanie 16.

2005 czerwiec

Gady są owodniowcami, gdyż w rozwoju płodowym wytwarzają błony płodowe. Na schemacie błony płodowe oznaczono literami A, B, C.

Zadanie 16.

Podaj nazwy błon płodowych (A, B, C) oraz określ funkcję każdej z nich.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 17.

2005 czerwiec

Postanowiono zweryfikować doświadczalnie następującą hipotezę: wzrost temperatury zwiększa intensywność parowania wody z roślin.

Zaplanuj doświadczenie (opis zestawu doświadczalnego i przebieg doświadczenia), które sprawdzi słuszność postawionej hipotezy.

Do projektu doświadczenia należy wykorzystać: trzykrotkę, zestaw probówek, cylinder miarowy, olej, wodę, kroplomierz, linijkę oraz klimatyzatory komorowe (zapewniające utrzymanie określonej temperatury).

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 18.

2005 czerwiec

U człowieka występuje uzębienie mleczne (A) a następnie uzębienie stałe (B).

Zadanie 18.

Wymień jedno podobieństwo i jedną różnicę w uzębieniu mlecznym i stałym człowieka.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 19.

2005 czerwiec

Kwasy nukleinowe zbudowane są z nukleotydów. Każdy nukleotyd składa się z zasady azotowej, cukru pięciowęglowego i reszty kwasu fosforowego.

Wymień trzy cechy budowy, które różnią cząsteczkę DNA od RNA.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 20.

2005 czerwiec

Formy troficzne pierwotniaków mogą być haplontami lub diplontami.
Na schematach przedstawiono dwa rodzaje ich cykli życiowych.

Zadanie 20.

Wyjaśnij, jaką rolę spełnia mejoza w każdym z tych cykli.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 21.

2005 czerwiec

Tam, gdzie niemożliwa jest ochrona in situ gatunki albo przynajmniej ich DNA, jeśli w ogóle mają być zachowane, muszą być chronione za pomocą metod ex situ w muzeach, herbariach czy zwierzyńcach. Takie zasoby materiału biologicznego w postaci zwierząt z ogrodów zoologicznych czy roślin z ogrodów botanicznych, a także kolekcje DNA nazywa się bankami genów. Gatunki lub odmiany roślin, np. uprawnych, przechowuje się najłatwiej w bankach nasion.

Podaj jeden argument uzasadniający celowość tworzenia banków genów.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 22.

2005 czerwiec

Na schemacie przedstawiono proces syntezy mocznika.

Zadanie 22.

Wyjaśnij, dlaczego proces ten przebiega w wątrobie i zlokalizowany jest częściowo na terenie mitochondriów. W uzasadnieniu posłuż się dwoma argumentami.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 23.

2005 czerwiec

Przyczyną eutrofizacji jezior mogą być spływające z pól nawozy mineralne.

Oceń, czy to stwierdzenie jest prawdziwe, a w uzasadnieniu posłuż się jednym argumentem.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 24.

2005 czerwiec

Krew z żołądka, śledziony, jelit i trzustki jest odprowadzana układem wrotnym do wątroby.

Zadanie 24.

Określ, w którym naczyniu krwionośnym (A czy B) poziom glukozy jest niższy. Odpowiedź uzasadnij, podając jeden argument.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 25.

2005 czerwiec

Komórki diploidalne człowieka zawierają 46 chromosomów, to jest 22 pary autosomów i dwa chromosomy płci. Na schemacie przedstawiono kariotyp osoby chorej.

Zadanie 25.

Określ, na czym polega nieprawidłowość w przedstawionym kariotypie. Wyjaśnij, jakie to pociąga za sobą konsekwencje w stanie zdrowia człowieka (podaj przynajmniej 2 cechy).

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 26.

2005 czerwiec

Wykresy A, B, C przedstawiają efekty działania różnych form doboru naturalnego (cechy eliminowane zaznaczono czarnym kolorem). Na osi Y zaznaczono rozkład danej cechy w populacji (wyrażony liczbą osobników), na osi X określoną cechę (np. wielkość osobników).

Zadanie 26.

Wskaż, który zestaw wykresów (spośród A, B, C) przedstawia zmiany zachodzące w populacji w wyniku działania doboru różnicującego. Uzasadnij swój wybór, podając jeden argument.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 27.

2005 egzamin wstępny

Schematy A i B ilustrują dwie różne hipotezy dotyczące pochodzenia człowieka współczesnego.

Zadanie 27.

Hipoteza I – Homo sapiens powstał w Afryce skąd rozprzestrzenił się na pozostałe kontynenty.
Hipoteza II – ewolucja Homo sapiens przebiegała stopniowo na różnych kontynentach przy stałych kontaktach genetycznych pomiędzy różnymi populacjami praludzkimi.

Schematom A i B przyporządkuj odpowiednie hipotezy.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 28.

2005 czerwiec

Na schemacie przedstawiono etapy procesu klonowania DNA.

Zadanie 28.

Podaj nazwę enzymu oznaczonego literą A oraz określ jego rolę w tym procesie.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line
Nawigacja

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>
Paginacja
  • 1
  • 2
Facebook
DOŁĄCZ DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOKU!
Kursy Korepetycje Kontakt Youtube Regulamin Polityka prywatności
DWMED Wszelkie prawa zastrzeżone.

Regulamin newslettera

treść regulaminu mcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna. Vestibulum commodo volutpat a, convallis ac, laoreet enim. Phasellus fermentum in, dolor. Pellentesque facilisis. Nulla imperdiet sit amet magna. Vestibulum dapibus, mauris nec malesuada fames ac turpis velit, rhoncus eu, luctus et interdum adipiscing wisi. Aliquam erat ac ipsum. Integer aliquam purus. Quisque lorem tortor fringilla sed, vestibulum id, eleifend justo vel bibendum sapien massa ac turpis faucibus orci luctus non, consectetuer lobortis quis, varius in, purus. Integer ultrices posuere cubilia Curae, Nulla ipsum dolor lacus, suscipit adipiscing. Cum sociis natoque penatibus et ultrices volutpat. Nullam wisi ultricies a, gravida vitae, dapibus risus ante sodales lectus blandit eu, tempor diam pede cursus vitae, ultricies eu, faucibus quis, porttitor eros cursus lectus, pellentesque eget, bibendum a, gravida ullamcorper quam. Nullam viverra consectetuer. Q