DWMED
Menu

#

  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Kontakt
logowanie/rejestracja ;
  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Księgarnia
  • Kontakt
  • ;

Breadcrumbs

  • strona główna
  • /
  • Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2009

wyszukiwanie zadań

Zadanie 1.

2009 czerwiec

Spośród niżej zamieszczonych zdań (A – D) dotyczących wpływu temperatury na strukturę i funkcje komórek organizmów zaznacz dwa, które są prawdziwe.

A. Temperatura reguluje metabolizm komórek, ale nie decyduje o szybkości reakcji chemicznych w nich zachodzących.
B. Temperatura oddziałuje m.in. na strukturę przestrzenną cząsteczek białek i kwasów nukleinowych, która jest utrzymywana dzięki wiązaniom wodorowym.
C. Tylko wysokie temperatury wpływają negatywnie na błony komórkowe, powodując ich uszkodzenia.
D. Jeżeli na skutek działania niskiej temperatury wewnątrz komórek powstaną kryształy lodu, może nastąpić rozerwanie komórki.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 2.

2009 czerwiec

W procesie rozwoju zarodka jego komórki podlegają procesowi różnicowania, który prowadzi do powstania w organizmie różnych rodzajów wyspecjalizowanych grup komórek: somatycznych (budujących ciało) oraz komórek płciowych.

Zaznacz poniżej określenie (A lub B), które pozwoli poprawnie zakończyć podane zdanie. Uzasadnij swój wybór jednym argumentem.

Proces różnicowania komórek jest w przypadku erytrocytów
A. odwracalny,
B. nieodwracalny.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 3.

2009 czerwiec

Na rysunkach przedstawiono różne rodzaje wyspecjalizowanych komórek roślinnych.

Zadanie 3.

Spośród przedstawionych rodzajów komórek (A – D) zaznacz na schemacie ten, który zawiera komórki miękiszu asymilacyjnego. Swój wybór uzasadnij jednym argumentem.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 4.

2009 czerwiec

Zadanie 4. Zadanie 4.

Przyporządkuj do miejsc oznaczonych na schemacie literami A, B i C odpowiednie cyfry (1–4) określające substraty i produkty przedstawionych reakcji biochemicznych.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 5.

2009 czerwiec

Na schemacie przedstawiono transport jonów Na+ i K+ w błonie komórkowej neuronów.

Zadanie 5.

a) Określ kierunek transportu jonów sodowych i jonów potasowych w stosunku do gradientów ich stężeń.
b) Podaj nazwę mechanizmu aktywnego transportu jonów wykorzystywanego w przedstawionym przypadku i określ czynnik, od którego jest on zależny.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 6.

2009 czerwiec

Na schemacie przedstawiono mechanizm działania hormonu kortyzonu w regulacji funkcjonowania komórki.

Zadanie 6.

Uzupełnij dwa brakujące etapy procesu zilustrowanego na schemacie.

1. Kortyzon przedostaje się przez błonę komórkową do cytoplazmy.
2.
3. Dwa powstałe kompleksy łączą się ze sobą i przedostają się do jądra komórkowego.
4. .

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 7.

2009 czerwiec

Na rysunku przedstawiono zmianę poziomu energii swobodnej substratów przekształcanych w produkty w pewnej reakcji chemicznej.

Zadanie 7.

a) Ustal, czy jest to reakcja endoergiczna, czy egzoergiczna. Odpowiedź uzasadnij jednym argumentem.
b) Podaj nazwę energii (A) niezbędnej do zajścia tej reakcji.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 8.

2009 czerwiec

Na schematach pokazano dwa mechanizmy inhibicji (hamowania) reakcji enzymatycznych.

Zadanie 8.

Wyjaśnij działanie inhibitora w obu mechanizmach hamowania reakcji enzymatycznych;
a) w przypadku inhibicji kompetycyjnej
b) w przypadku inhibicji niekompetycyjnej

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Mechanizm asymilacji dwutlenku węgla u sukulentów

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2009

Na schematach A i B przedstawiono przebieg procesu fotosyntezy charakterystyczny np. dla kaktusów i innych roślin gruboszowatych. Wykształciły one swoisty sposób asymilacji CO2 i jego uwalniania podczas fotosyntezy.
Rośliny te są przystosowane do warunków suszy i do wysokich temperatur. Maksymalnie oszczędna gospodarka wodna stanowi dla tych roślin warunek istnienia.

Mechanizm asymilacji dwutlenku węgla u sukulentów

PEP – fosfoenolopirogronian

Ustal, który z przedstawionych procesów (A czy B) odbywa się w nocy. Uzasadnij, że jest to wynik przystosowania do warunków życia.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 10.

2009 czerwiec

Spośród poniższych stwierdzeń (A – D) dotyczących odżywiania się człowieka zaznacz nieprawdziwe.

A. Zapotrzebowanie organizmu na składniki pokarmowe zależy m.in. od wieku, płci, rodzaju wykonywanej pracy, stanu fizjologicznego organizmu.
B. Ważna jest tylko wartość odżywcza składników pokarmowych, a nie ich wartość energetyczna.
C. Stan odżywienia organizmu zależy wyłącznie od spożywania odpowiednich pokarmów, a nie od ich proporcji w diecie.
D. Rozwój organizmu jest w pierwszym rzędzie skutkiem przyjmowania odpowiedniej ilości składników pożywienia oraz odpowiedniej jakości tych składników.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 11.

2009 czerwiec

Na schemacie przedstawiono aktywację enzymów wydzielanych przez trzustkę do dwunastnicy.

Zadanie 11.

a) Podaj dwie drogi aktywacji enzymów wydzielanych przez trzustkę.
b) Określ, w której z tych dróg może występować zjawisko autokatalizy.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 12.

2009 czerwiec

Na schemacie przedstawiono gospodarkę glukozy w organizmie.

Zadanie 12.

Do reakcji oznaczonych A i B przyporządkuj po trzy oznaczenia cyfrowe (spośród 1 – 7) odpowiednich określeń tych reakcji.

1. glikogeneza,
2. glikogenoliza,
3. glukoneogeneza,
4. nadmiar substancji ulega przemianie,
5. w miarę potrzeby substancja ulega przemianie,
6. regulacja przez glukagon,
7. regulacja przez insulinę.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 13.

2009 czerwiec

Na schemacie przedstawiono reakcję komórki bakteryjnej na infekcję przez bakteriofaga (faga).

Zadanie 13.

Wyjaśnij, jakie znaczenie ma obecność enzymów restrykcyjnych w komórce tej bakterii.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Rozmnażanie płciowe i bezpłciowe u zielenicy

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2009

Na schemacie przedstawiono cykl życiowy glonu zawłotni (Chlamydomonas sp.).

Rozmnażanie płciowe i bezpłciowe u zielenicy

a) Spośród wymienionych poniżej określeń (A – C) zaznacz typ rozmnażania płciowego, który występuje u tej zielenicy.

A. izogamia
B. anizogamia
C. oogamia

b) Podaj, które stadium cyklu rozwojowego stanowi fazę diploidalną, i określ, w wyniku jakiego podziału (mitoza, mejoza) powstają z tego stadium osobniki potomne.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zdobywanie pokarmu przez grzyba – boczniaka ostrygowatego.

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2009

Poniżej zamieszczono krótkie opisy (A – C) dotyczące różnych sposobów zdobywania pokarmu przez grzyb boczniak ostrygowaty (Pleurotus ostreatus).

A. Może występować na martwych pniach drzew, człowiek hoduje go dla swoich potrzeb np. na trocinach, ponieważ boczniak może rozkładać martwą materię organiczną.
B. Może też zasiedlać żywe drzewa liściaste np. topole, wierzby, buki, czerpiąc z nich substancje pokarmowe i wodę.
C. Jeżeli obok jego owocników pojawią się nicienie, wydziela substancję, która je paraliżuje, a następnie nicień staje się pokarmem dla grzyba.

Przyporządkuj po jednym prawidłowym opisie, spośród A – C, do podanych niżej nazw strategii pokarmowych.

drapieżnictwo
saprotrofizm

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line
Nawigacja

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>
Paginacja
  • 1
  • 2
  • 3
Facebook
DOŁĄCZ DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOKU!
Kursy Korepetycje Kontakt Youtube Regulamin Polityka prywatności
DWMED Wszelkie prawa zastrzeżone.

Regulamin newslettera

treść regulaminu mcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna. Vestibulum commodo volutpat a, convallis ac, laoreet enim. Phasellus fermentum in, dolor. Pellentesque facilisis. Nulla imperdiet sit amet magna. Vestibulum dapibus, mauris nec malesuada fames ac turpis velit, rhoncus eu, luctus et interdum adipiscing wisi. Aliquam erat ac ipsum. Integer aliquam purus. Quisque lorem tortor fringilla sed, vestibulum id, eleifend justo vel bibendum sapien massa ac turpis faucibus orci luctus non, consectetuer lobortis quis, varius in, purus. Integer ultrices posuere cubilia Curae, Nulla ipsum dolor lacus, suscipit adipiscing. Cum sociis natoque penatibus et ultrices volutpat. Nullam wisi ultricies a, gravida vitae, dapibus risus ante sodales lectus blandit eu, tempor diam pede cursus vitae, ultricies eu, faucibus quis, porttitor eros cursus lectus, pellentesque eget, bibendum a, gravida ullamcorper quam. Nullam viverra consectetuer. Q