DWMED
Menu

#

  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Kontakt
logowanie/rejestracja ;
  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Księgarnia
  • Kontakt
  • ;

Breadcrumbs

  • strona główna
  • /
  • Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2009

wyszukiwanie zadań

Płonne i płodne elementy budowy kwiatu

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2009

Na schemacie przedstawiono budowę kwiatu rośliny okrytonasiennej.

Płonne i płodne elementy budowy kwiatu

Korzystając z rysunku, wypisz dwa przykłady płonnych elementów budowy kwiatu i podaj po jednej pełnionej przez nie funkcji.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Rodzaje modyfikacji korzenia

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2009

Rodzaje modyfikacji korzenia

Uzupełnij tabelę, wpisując przy odpowiednich opisach korzenia po jednej wybranej spośród wymienionych (A–E) nazw modyfikacji korzeni.

A. korzenie kurczliwe
B. korzenie oddechowe
C. korzenie powietrzne
D. korzenie spichrzowe
E. korzenie czepne

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Jak zawartość składników mineralnych w podłożu wpływa na ich rozwój

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2009

Na rysunku przedstawiono zależność między zawartością w podłożu składników mineralnych a wzrostem roślin. Rośliny tego samego gatunku i jednakowej wielkości posadzono w tym samym czasie, ale w miejscach o różnej zawartości składników mineralnych.

Jak zawartość składników mineralnych w podłożu wpływa na ich rozwój

a) Ustal zawartość składników mineralnych w podłożu dla roślin w miejscach A, B i C, wybierając jedno z poniższych określeń (1–3):

1. nadmierna,
2. minimalna,
3. optymalna

A. ………. B. ………. C. ……….

b) Opisz, jak wpływa zawartość składników mineralnych w podłożu na intensywność wzrostu roślin.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Wpływ stężenia auksyn na rozwój korzeni, pąków i łodyg

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2009

Auksyny wpływają na wzrost całej rośliny. Wzrost poszczególnych jej organów zachodzi pod wpływem rożnych stężeń auksyn. Na schemacie przedstawiono reakcje wzrostowe różnych organów roślinnych na wzrastające stężenie auksyny.

Wpływ stężenia auksyn na rozwój korzeni, pąków i łodyg

Określ, jak na wzrost korzeni, pąków bocznych i łodygi wpływa przekroczenie stężenia auksyny o wartości 10–7.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 20.

2009 czerwiec

Mózg ssaków okresu kredowego charakteryzują bardzo duże płaty węchowe, duże (w porównaniu z ich gadzimi przodkami) półkule mózgowe, odsłonięte od strony grzbietowej śródmózgowie oraz krótki, szeroki móżdżek. Mózg współczesnego oposa ma podobną budowę, ale u większości współczesnych ssaków śródmózgowie nie jest odsłonięte.

Wyjaśnij, dlaczego patrząc na mózg współczesnego ssaka od strony grzbietowej, zwykle nie widzimy śródmózgowia.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 21.

2009 czerwiec

a) Podaj jedno kryterium, które pozwala zaliczyć pewne grupy kręgowców do owodniowców.
b) Podaj przykłady dwóch gromad kręgowców należących do owodniowców.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 22.

2009 czerwiec

Na rysunku przedstawiono trzy modele łuków odruchowych (I, II i III) występujących także u człowieka.

Zadanie 22.

Na podstawie analizy rysunków:

a) zaznacz poniżej, który rodzaj receptorów, spośród wymienionych na rysunkach, dostarcza informacji o stanie mięśni poprzecznie prążkowanych (skurcz, rozciąganie bierne, napięcie) i stawów, umożliwiając np. zachowanie odpowiedniej pozycji ciała.

A. proprioreceptory
B. eksteroreceptory
C. interoreceptory

b) zaznacz model (I, II lub III), na którym przedstawiono łuk odruchowy autonomiczny.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 23.

2009 czerwiec

Na schemacie przedstawiono wpływ leptyny na ośrodki sytości i głodu w podwzgórzu.

Zadanie 23.

NPY – neuropeptyd wytwarzany
w podwzgórzu
+ pobudzanie
– hamowanie

Wyjaśnij zależność między wydzielaniem leptyny, działaniem ośrodków głodu i sytości, a przyjmowaniem pokarmu przez człowieka.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 24.

2009 czerwiec

Na wykresach (A-C) przedstawiono krzywe dysocjacji hemoglobiny.

Zadanie 24.

Podaj, która z przedstawionych krzywych (A, B czy C) obrazuje wysycenie hemoglobiny tlenem w warunkach panujących we krwi przepływającej przez naczynia włosowate w wentylowanych pęcherzykach płucnych człowieka. Odpowiedź uzasadnij jednym argumentem.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 25.

2009 czerwiec

Uzupełnij poniższe zdanie, wpisując w puste miejsca oznaczenia literowe dwóch określeń, wybranych spośród zamieszczonych poniżej (A – D).

A. komórki NK (natural killer)
B. przeciwciała
C. limfocyty T
D. makrofagi

Do elementów mechanizmu swoistej odporności organizmu należą …. i ….

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 26.

2009 czerwiec

Cechy warunkowane przez geny znajdujące się w chromosomie X nazywamy cechami sprzężonymi z płcią. Chorobą genetyczną sprzężoną z płcią jest hemofilia objawiająca się zaburzeniami krzepnięcia krwi. Spowodowana jest mutacją w genie znajdującym się w chromosomie X. Zmutowany allel (h) jest recesywny w stosunku do prawidłowego (H). Na hemofilię chorują wyłącznie mężczyźni, heterozygotyczne kobiety są nosicielkami genu (h) i nie wykazują objawów choroby.

Zapisz odpowiednią krzyżówkę genetyczną i na jej podstawie określ, jakie jest prawdopodobieństwo wystąpienia hemofilii w potomstwie matki nosicielki genu (h) i zdrowego ojca.

a) Genotypy rodziców: matka ……………….., ojciec ………………..
Krzyżówka genetyczna:

b) Prawdopodobieństwo wystąpienia hemofilii w potomstwie

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 27.

2009 czerwiec

Na wykresie przedstawiono zależność częstości występowania ciąż mnogich od wieku matki.

Zadanie 27.

Odczytaj z wykresu i podaj w procentach częstość występowania bliźniąt monozygotycznych u matek w wieku 40 lat.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 28.

2009 czerwiec

Genom typowego retrowirusa zbudowany jest z jednoniciowego RNA. W cyklu życiowym takiego wirusa nić jego RNA wnika do wnętrza komórki gospodarza wraz z enzymem odwrotną transkryptazą. Odwrotna transkryptaza syntetyzuje, używając jako matrycy RNA wirusa, nić DNA (powstaje DNA / RNA). Następnie nić RNA zostaje usunięta, a odwrotna transkryptaza syntetyzuje nić komplementarną do DNA. Tworzy się dwuniciowe DNA, które ulega integracji z genomem gospodarza.

Na podstawie zamieszczonego tekstu przedstaw w postaci uproszczonego schematu opisaną część cyklu życiowego retrowirusa. Na schemacie wyraźnie zaznacz miejsca działania odwrotnej transkryptazy.

Nić RNA wirusa →

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 29.

2009 czerwiec

Barwa skóry u człowieka zależy od trzech par alleli: Aa, Bb, Cc. Allele oznaczone dużymi literami warunkują ciemną barwę skóry (●), a oznaczone małymi literami – barwę jasną (○). Na diagramie przedstawiono częstość występowania cechy zabarwienia skóry w pokoleniu potomnym (F1) dwojga rodziców (P) o średnio ciemnej skórze.

Zadanie 29.

Na podstawie diagramu

a) sformułuj zależność barwy skóry człowieka od jego genotypu
b) zapisz genotypy obojga rodziców (P) tego pokolenia, którego fenotypy przedstawia diagram.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 30.

2009 czerwiec

Bakterie, do których wprowadzono ludzkie geny (bakterie transformowane), są wykorzystywane do wytwarzania ludzkich białek lub peptydów o znaczeniu terapeutycznym oraz do wytwarzania białkowych antygenów. Peptydami terapeutycznymi wytwarzanymi przez transformowane bakterie są m.in. insulina i erytropoetyna.

a) Podaj po jednym przykładzie chorób, w leczeniu których mogą być wykorzystywane wymienione peptydy terapeutyczne.
b) Określ, jak można praktycznie wykorzystać białkowe antygeny wytwarzane przez transformowane bakterie, np. w przypadku chorób infekcyjnych.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line
Nawigacja

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>
Paginacja
  • 1
  • 2
  • 3
Facebook
DOŁĄCZ DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOKU!
Kursy Korepetycje Kontakt Youtube Regulamin Polityka prywatności
DWMED Wszelkie prawa zastrzeżone.

Regulamin newslettera

treść regulaminu mcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna. Vestibulum commodo volutpat a, convallis ac, laoreet enim. Phasellus fermentum in, dolor. Pellentesque facilisis. Nulla imperdiet sit amet magna. Vestibulum dapibus, mauris nec malesuada fames ac turpis velit, rhoncus eu, luctus et interdum adipiscing wisi. Aliquam erat ac ipsum. Integer aliquam purus. Quisque lorem tortor fringilla sed, vestibulum id, eleifend justo vel bibendum sapien massa ac turpis faucibus orci luctus non, consectetuer lobortis quis, varius in, purus. Integer ultrices posuere cubilia Curae, Nulla ipsum dolor lacus, suscipit adipiscing. Cum sociis natoque penatibus et ultrices volutpat. Nullam wisi ultricies a, gravida vitae, dapibus risus ante sodales lectus blandit eu, tempor diam pede cursus vitae, ultricies eu, faucibus quis, porttitor eros cursus lectus, pellentesque eget, bibendum a, gravida ullamcorper quam. Nullam viverra consectetuer. Q