DWMED
Menu

#

  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Kontakt
logowanie/rejestracja ;
  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Księgarnia
  • Kontakt
  • ;

Breadcrumbs

  • strona główna
  • /
  • Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej styczeń 2009

wyszukiwanie zadań

Zadanie 16.

2009 styczeń

Na schemacie przedstawiono regulację objętości wydalanego moczu przy małej ilości spożywanych płynów. ADH jest to hormon antydiuretyczny, który stymuluje resorpcję wody w kanalikach zbiorczych nerki.

Zadanie 16.

Po przeanalizowaniu informacji ze schematu zaznacz wśród sformułowań od A do D to, które poprawnie uzupełni miejsce X w tym schemacie.

A. Zwiększenie objętości krwi i wzrost ciśnienia osmotycznego.
B. Zmniejszenie objętości krwi i wzrost ciśnienia osmotycznego.
C. Zwiększenie objętości krwi i spadek ciśnienia osmotycznego.
D. Zmniejszenie objętości krwi i spadek ciśnienia osmotycznego.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 17.

2009 styczeń

W komórkach mięśniowych człowieka, w pewnych stanach fizjologicznych odbywa się oddychanie beztlenowe.

a) Podaj nazwę końcowego produktu przekształcenia glukozy w komórkach mięśniowych w czasie oddychania beztlenowego.
b) Przedstaw sytuację, w której dochodzi do niedotlenienia komórek mięśniowych przy prawidłowo funkcjonującym układzie krwionośnym.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 18.

2009 styczeń

Poszczególne odcinki przewodu pokarmowego pełnią określone funkcje. Poniżej każdej nazwie odcinka przewodu pokarmowego przyporządkowano po jednej funkcji.

Wśród zamieszczonych niżej zestawów od A do D zaznacz ten, który zawiera poprawnie przyporządkowaną funkcję do nazwy odcinka przewodu pokarmowego.

A. Jama ustna – zapoczątkowanie trawienia cukrów złożonych.
B. Przełyk – wchłanianie prostych składników pokarmowych.
C. Żołądek – wytwarzanie trypsyny.
D. Dwunastnica – produkcja nieaktywnej postaci pepsyny.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 19.

2009 styczeń

Na schemacie przedstawiono w uproszczeniu działanie lipazy trzustkowej na triglicerydy (I) i powstawanie produktów reakcji trawienia tych tłuszczów (II).

Zadanie 19.

Na podstawie schematu:
a) opisz działanie lipazy trzustkowej na triglicerydy,
b) podaj nazwy wszystkich przedstawionych produktów trawienia triglicerydów.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 20.

2009 styczeń

Organizm człowieka w różny sposób walczy z antygenami. Odporność uzyskaną dzięki wprowadzeniu do organizmu chorego gotowych przeciwciał nazywa się odpornością bierną, w odróżnieniu od odporności czynnej, nabytej przez kontakt układu odpornościowego z antygenami. Niszczenie przez przeciwciała konkretnych antygenów, a nie jakichkolwiek ciał obcych, nazywa się odpornością swoistą.

Na podstawie powyższych informacji wśród zdań od A do E zaznacz dwa, które są prawdziwe.

A. Produkcja przez organizm przeciwciał do walki z określonymi antygenami jest rodzajem odporności swoistej.
B. Odporność swoistą organizmowi człowieka zapewnia między innymi skóra, która chroni organizm przed wnikaniem ciał obcych.
C. Odporność czynną uzyskuje organizm chorego człowieka, któremu podano surowicę z przeciwciałami.
D. Przykładem odporności biernej jest wytwarzanie przez organizm antygenów w odpowiedzi na określone przeciwciała.
E. Stosowanie szczepionek, polegające na podaniu osłabionych antygenów, które nie są zdolne do wywołania choroby, prowadzi do nabycia przez organizm odporności czynnej.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 21.

2009 styczeń

W tabeli przedstawiono dane ilustrujące zmiany przepływu krwi w różnych strukturach organizmu człowieka wywołane wysiłkiem fizycznym.

Zadanie 21.

Na podstawie analizy danych z tabeli sformułuj dwa ogólne wnioski, dotyczące zmian przepływu krwi we wszystkich wymienionych strukturach organizmu człowieka podczas wysiłku fizycznego.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 22.

2009 styczeń

Mimo że czynniki środowiska wodnego zasadniczo różnią się od czynników środowiska lądowego, to skutki ich oddziaływania mogą być podobne. Na przykład odwodnienie organizmu może grozić zarówno zwierzętom lądowym żyjącym w środowisku suchym, jak i zwierzętom żyjącym w morzu.

Podaj czynnik środowiskowy, który sprawia, że ryby morskie (kostnoszkieletowe) w warunkach naturalnych są narażone na utratę wody z organizmu i wyjaśnij dlaczego tak się dzieje.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 23.

2009 styczeń

W budowie zwierząt występują adaptacje do określonych czynników środowiska.
Na przykład podobną cechą adaptacyjną ryb i ptaków jest opływowy kształt ciała.

Wyjaśnij, z czego wynika podobieństwo kształtu ciała tych zwierząt.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 24.

2009 styczeń

Między układami wewnętrznymi w organizmie ssaków istnieją powiązania strukturalne i funkcjonalne. Na poniższym schemacie przedstawiono budowę nefronu.

Zadanie 24.

Na podstawie rysunku podaj nazwy układów wewnętrznych, które w nefronie są powiązane strukturalnie i funkcjonalnie.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 25.

2009 styczeń

Miejscem wymiany gazowej są różne struktury organizmu zwierząt. Na wykresie przedstawiono pobór tlenu przez płuca i skórę w czasie wymiany gazowej pewnego gatunku płaza.

Zadanie 25.

Na podstawie danych z wykresu:

a) określ podobieństwo dotyczące poboru tlenu przez płuca i skórę w czasie wymiany gazowej od stycznia do marca u tego gatunku płaza,
b) określ różnicę dotyczącą poboru tlenu przez płuca i skórę w czasie wymiany gazowej od czerwca do sierpnia u tego gatunku płaza.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 26.

2009 styczeń

Głównym sposobem rozmnażania się zwierząt jest rozmnażanie płciowe. U niektórych zwierząt, na przykład rozgwiazd, występuje rozmnażanie bezpłciowe, któremu towarzyszy regeneracja. Rozgwiazdy, żywiąc się ostrygami pustoszą ich hodowle. Niektórzy hodowcy ostryg, żeby pozbyć się rozgwiazd tną je na kawałki i wyrzucają do morza.

a) Wyjaśnij, czy jest skuteczny przedstawiony sposób pozbycia się rozgwiazd z hodowli ostryg.
b) Podaj i uzasadnij, jaką informację genetyczną będą posiadały organizmy potomne rozgwiazdy (powstałe przez regenerację) w stosunku do informacji organizmu rodzicielskiego.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 27.

2009 styczeń

Na schemacie w uproszczeniu przedstawiono etapy ekspresji informacji genetycznej (u Eukaryota).

Zadanie 27.

Uzupełnij schemat, wpisując w odpowiednie miejsca oznaczone cyframi od 1 do 4 właściwe nazwy kwasów nukleinowych.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 28

2009 styczeń

Załóżmy, że cecha zdolności zwijania języka (w rurkę) jest warunkowana przez jedną parę alleli i dziedziczy się zgodnie z prawami Mendla.
Małżeństwo, w którym oboje rodzice mają tę umiejętność, ma dwoje dzieci. Jedno z nich potrafi zwijać język, a drugie nie.

a) Zapisz genotypy rodziców
b) Zapisz możliwe genotypy dziecka, które ma zdolność zwijania języka.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 29.

2009 styczeń

U muszki owocowej samice posiadają dwa chromosomy X, a samce – chromosomy X i Y. Gen warunkujący kolor oczu jest zlokalizowany w chromosomie X. Dominujący allel A tego genu warunkuje oczy czerwone, a zmutowany allel recesywny a – kolor biały.
Skrzyżowano białooką samicę z czerwonookim samcem.

a) Zapisz genotypy krzyżowanych osobników, stosując oznaczenia wprowadzone w tekście.
b) Podaj kolor oczu potomstwa F1 (w powiązaniu z płcią), z tej krzyżówki.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 30.

2009 styczeń

Poliploidalność to zjawisko polegające na zwielokrotnieniu podstawowej (haploidalnej) liczby chromosomów (n) w komórkach (powyżej liczby 2n – diploidalnej), co zapisuje się jako: 3n – triploidy, 4n – tetraploidy, 5n – pentaploidy itd. Stosując różne metody otrzymywania organizmów poliploidalnych, uzyskano wiele gatunków roślin o zwielokrotnionym garniturze chromosomowym.

Wśród niżej wymienionych metod od A do D zaznacz tę, która najskuteczniej prowadzi do powstania triploidów.

A. Krzyżowanie haploidów z haploidami.
B. Połączenie gamety 3n z gametą 3n.
C. Krzyżowanie diploidów z tetraploidami.
D. Połączenie gamety 3n z gametą 1n.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line
Nawigacja

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>
Paginacja
  • 1
  • 2
  • 3
Facebook
DOŁĄCZ DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOKU!
Kursy Korepetycje Kontakt Youtube Regulamin Polityka prywatności
DWMED Wszelkie prawa zastrzeżone.

Regulamin newslettera

treść regulaminu mcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna. Vestibulum commodo volutpat a, convallis ac, laoreet enim. Phasellus fermentum in, dolor. Pellentesque facilisis. Nulla imperdiet sit amet magna. Vestibulum dapibus, mauris nec malesuada fames ac turpis velit, rhoncus eu, luctus et interdum adipiscing wisi. Aliquam erat ac ipsum. Integer aliquam purus. Quisque lorem tortor fringilla sed, vestibulum id, eleifend justo vel bibendum sapien massa ac turpis faucibus orci luctus non, consectetuer lobortis quis, varius in, purus. Integer ultrices posuere cubilia Curae, Nulla ipsum dolor lacus, suscipit adipiscing. Cum sociis natoque penatibus et ultrices volutpat. Nullam wisi ultricies a, gravida vitae, dapibus risus ante sodales lectus blandit eu, tempor diam pede cursus vitae, ultricies eu, faucibus quis, porttitor eros cursus lectus, pellentesque eget, bibendum a, gravida ullamcorper quam. Nullam viverra consectetuer. Q