DWMED
Menu

#

  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Kontakt
logowanie/rejestracja ;
  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Księgarnia
  • Kontakt
  • ;

Breadcrumbs

  • strona główna
  • /
  • Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2011

wyszukiwanie zadań

Zadanie 1.

2011 czerwiec

Siarka jest jednym z pierwiastków biologicznie ważnych.

Podaj, w jaki sposób siarka warunkuje tworzenie struktury białek.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 2.

2011 czerwiec

Ściany komórkowe w komórkach roślinnych są zbudowane głównie z mikrofibryl celulozowych. Włókna celulozowe są odporne na rozciąganie, a ich sposób ułożenia w ścianie komórkowej wpływa na kierunek, w którym rosnąca komórka będzie się powiększała.
Na rysunkach A i B przedstawiono typy wzrostu komórek o różnym sposobie ułożenia mikrofibryl celulozowych.

Zadanie 2.

Zakreśl literę, którą oznaczono typ wzrostu charakterystyczny dla komórek sitowych.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 3.

2011 czerwiec

Poniższe zdania dotyczą błon biologicznych. Zaznacz dwa, które są nieprawdziwe.

A. Wszystkie komórki są otoczone błoną komórkową.
B. Wewnątrz komórek eukariotycznych znajdują się struktury otoczone jedną lub dwiema błonami.
C. Mimo różnic funkcjonalnych wszystkie błony w komórce zbudowane są z dwuwarstwy lipidowej, w której znajdują się białka.
D. Stosunek zawartości białek i lipidów jest taki sam dla każdego rodzaju błony komórkowej.
E. Glikokaliks występuje na powierzchni błon komórkowych w komórkach prokariotycznych i eukariotycznych.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 4.

2011 czerwiec

Do doświadczenia przygotowano trzy probówki zawierające:
probówka I – kleik z mąki ziemniaczanej
probówka II – miąższ z jabłka
probówka III – miąższ z owocu banana.
Do każdej z nich dodano kilka kropli płynu Lugola (roztwór jodu w wodnym roztworze jodku potasu) – odczynnika do wykrywania skrobi.

a) Sformułuj problem badawczy tego doświadczenia.
b) Wskaż probówkę, która stanowi próbę kontrolną w tym doświadczeniu.
c) Podaj, na jaki kolor zmieni się zawartość probówek, w których jest obecna skrobia.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 5.

2011 czerwiec

Na schematach przedstawiono dwie struktury komórkowe: rybosom i proteosom.

Zadanie 5. Zadanie 5.

a) Uzupełnij tabelę, wpisując nazwy przedstawionych powyżej struktur komórkowych i zachodzących w nich procesów.
b) Wyjaśnij, jakie znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania komórki ma występowanie w komórce obu tych struktur.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Mechanizm otwierania i zamykania aparatów szparkowych

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2011

Poniżej opisano procesy zachodzące w komórkach szparkowych.

W wyniku aktywnego transportu w komórkach szparkowych gromadzi się dużo jonów potasowych (K+). Wskutek rozkładu skrobi i przekształcania się glukozy w komórkach tych gromadzą się również ujemnie naładowane jony jabłczanowe. Wzrost stężenia obu wymienionych jonów powoduje obniżenie potencjału osmotycznego wody w komórkach szparkowych w porównaniu z komórkami sąsiednimi.

Wykreśl z poniższego zdania niewłaściwe określenia spośród wyróżnionych kursywą, tak aby zdanie to stanowiło poprawne dokończenie powyższego tekstu.

W wyniku opisanych procesów woda wnika do/wycieka z komórek szparkowych, co wpływa na zmniejszenie/zwiększenie turgoru komórki, a w konsekwencji otwieranie/zamykanie się szparek.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 7.

2011 czerwiec

Adenozynotrifosforan (ATP) jest nukleotydem zawierającym w swojej cząsteczce wiązania wysokoenergetyczne. Na schemacie przedstawiono budowę cząsteczki (ATP).

Zadanie 7.

a) Zaznacz strzałkami na schemacie miejsca występowania wiązań wysokoenergetycznych w cząsteczce ATP.

b) Wyjaśnij, co oznacza termin „wiązanie wysokoenergetyczne”.

c) Określ, które stwierdzenie dotyczące roli ATP w komórce jest prawdziwe, a które fałszywe. Wpisz w ostatniej kolumnie tabeli literę P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, lub literę F, jeśli stwierdzenie jest fałszywe.

Zadanie 7.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 8.

2011 czerwiec

Na schemacie przedstawiono dwa główne kierunki metabolizmu: anabolizm i katabolizm. Poniżej numerami oznaczono związki chemiczne lub grupy związków chemicznych, które biorą udział w tych procesach.

Zadanie 8.

Wpisz numery właściwych związków lub grup związków chemicznych biorących udział w procesach oznaczonych na schemacie literami A, B, C i D.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 9.

2011 czerwiec

Wirusy roślinne przenoszone są z rośliny na roślinę przeważnie przez owady odżywiające się sokiem roślinnym. Aby przenieść się z zainfekowanej komórki roślinnej do komórki sąsiedniej, nie muszą dokonywać lizy komórki lub odpączkowywać, tak jak wirusy zwierzęce.

a) Podaj nazwę struktur występujących w komórce roślinnej, przez które mogą przenosić się wirusy roślinne z komórek zainfekowanych do komórek sąsiednich.
b) Podaj przykład funkcji, jaką te struktury pełnią w komórce roślinnej.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 10.

2011 czerwiec

Poniższe stwierdzenia dotyczą budowy i fizjologii bakterii. Zaznacz dwa stwierdzenia prawdziwe.

A. Bakterie są organizmami prokariotycznymi.
B. Komórki bakteryjne dzielą się mejotycznie.
C. Bakterie mogą oddychać tlenowo lub beztlenowo.
D. W komórkach niektórych bakterii stwierdzono obecność jądra komórkowego.
E. Wszystkie bakterie są heterotrofami.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 11.

2011 czerwiec

Sinice, podobnie jak rośliny, mają zdolność fotosyntezy. Ich podstawowym barwnikiem fotosyntetycznym jest chlorofil a, wspomagany przez karoten i fikobiliny. Donorem wodoru w procesie fotosyntezy u sinic jest woda.

Zaznacz poniżej właściwe określenie fotosyntezy przeprowadzanej przez sinice. Odpowiedź uzasadnij.

A. Fotosynteza oksygeniczna (z wytworzeniem tlenu).
B. Fotosynteza anoksygeniczna (bez wytworzenia tlenu).

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Budwa anatomiczna łodygi

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2011

Na schemacie przedstawiono budowę anatomiczną łodygi rośliny dwuliściennej i rośliny jednoliściennej.

Budwa anatomiczna łodygi

Porównaj budowę anatomiczną przedstawionych łodyg i podaj dwie różnice w ich budowie widoczne na schemacie.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Pzemiany pokoleń i zmiany faz jądrowych u roślin lądowych

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2011

Na schematach przedstawiono przemianę pokoleń i zmiany faz jądrowych u roślin lądowych.

Pzemiany pokoleń i zmiany faz jądrowych u roślin lądowych

a) Zaznacz schemat, który przedstawia przemianę pokoleń z dominacją sporofitu.
b) Z podanych niżej nazw roślin wybierz i podkreśl tę, której przemiana pokoleń jest przedstawiona na schemacie A.

– mech płonnik
– narecznica samcza
– sosna zwyczajna
– dąb bezszypułkowy

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Wpływ wiatru na intensywność transpiracji

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2011

W tabeli przedstawiono dane dotyczące intensywności transpiracji badanego gatunku rośliny zależnie od szybkości wiatru.

Wpływ wiatru na intensywność transpiracji

a) Narysuj wykres liniowy ilustrujący zależność intensywności transpiracji tej rośliny od szybkości wiatru.
b) Podaj dwa czynniki, inne niż wymienione w zadaniu, które wpływają na intensywność transpiracji u roślin.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Reakcje geotropowe pędu i korzenia

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2011

Na schemacie przedstawiono mechanizm geotropizmu. Zarówno kierunkowy wzrost pędu, jak i kierunkowy wzrost korzenia zależą od nagromadzenia się auksyn w dolnej części organów ułożonych poziomo.

Reakcje geotropowe pędu i korzenia

Na podstawie schematu wyjaśnij, z czego wynikają odmienne reakcje geotropowe pędu i korzenia.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line
Nawigacja

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>
Paginacja
  • 1
  • 2
  • 3
Facebook
DOŁĄCZ DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOKU!
Kursy Korepetycje Kontakt Youtube Regulamin Polityka prywatności
DWMED Wszelkie prawa zastrzeżone.

Regulamin newslettera

treść regulaminu mcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna. Vestibulum commodo volutpat a, convallis ac, laoreet enim. Phasellus fermentum in, dolor. Pellentesque facilisis. Nulla imperdiet sit amet magna. Vestibulum dapibus, mauris nec malesuada fames ac turpis velit, rhoncus eu, luctus et interdum adipiscing wisi. Aliquam erat ac ipsum. Integer aliquam purus. Quisque lorem tortor fringilla sed, vestibulum id, eleifend justo vel bibendum sapien massa ac turpis faucibus orci luctus non, consectetuer lobortis quis, varius in, purus. Integer ultrices posuere cubilia Curae, Nulla ipsum dolor lacus, suscipit adipiscing. Cum sociis natoque penatibus et ultrices volutpat. Nullam wisi ultricies a, gravida vitae, dapibus risus ante sodales lectus blandit eu, tempor diam pede cursus vitae, ultricies eu, faucibus quis, porttitor eros cursus lectus, pellentesque eget, bibendum a, gravida ullamcorper quam. Nullam viverra consectetuer. Q