DWMED
Menu

#

  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Kontakt
logowanie/rejestracja ;
  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Księgarnia
  • Kontakt
  • ;

Breadcrumbs

  • strona główna
  • /
  • Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej sierpień 2011

wyszukiwanie zadań

Zadanie 16.

2011 sierpień

Na rysunkach przedstawiono trzy przykłady tkanki okrywającej, występującej na różnych organach roślinnych.

Zadanie 16.

a) Do każdego przykładu tkanki (A–C) przyporządkuj wszystkie najbardziej prawdopodobne miejsca jej występowania w roślinie. Wybierz ich numery z poniższych.

1. korzenie
2. łodygi
3. liście
4. kwiaty

b) Podaj, jaką rolę w procesie transportu wody w roślinie spełniają włośniki i aparaty szparkowe.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Przekrój organów roślin okrytonasiennych

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej sierpień 2011

Na schemacie przedstawiono przekrój poprzeczny jednego z organów rośliny okrytonasiennej.

Przekrój organów roślin okrytonasiennych

a) Podaj nazwę przedstawionego organu roślinnego i określ, czy jego budowa jest charakterystyczna dla roślin jednoliściennych, czy dwuliściennych.
b) Podaj nazwę elementu oznaczonego na schemacie literą D i określ jego funkcję.
c) Wybierz ze schematu i zapisz literę tkanki, która
1. transportuje wodę …
2. kontroluje parowanie wody …

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Cykl rozwojowy paprotki zwyczajnej

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej sierpień 2011

Na schemacie przedstawiono proces przemiany pokoleń u paproci.

Cykl rozwojowy paprotki zwyczajnej

a) Podaj nazwę i sposób rozmnażania się roślin (pokoleń) oznaczonych na schemacie numerami I i II.
b) Zaznacz na schemacie literą R strukturę, w której zachodzą podziały mejotyczne.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zależność kwitnienia od fotoperiodu

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej sierpień 2011

Przeprowadzono eksperyment, w którym badano wpływ światła na indukcję kwitnienia pewnego gatunku rośliny. Przez kilka tygodni cztery grupy roślin, tego samego gatunku, poddawano różnym warunkom oświetlenia dobowego. Na poniższym schemacie przedstawiono sposób oświetlania poszczególnych grup roślin oraz wynik eksperymentu.

Zależność kwitnienia od fotoperiodu

Na podstawie schematu zaznacz poprawne dokończenie zdania:

Czynnikiem warunkującym kwitnienie tego gatunku rośliny jest
A. ciągły okres ciemności trwający mniej niż 12 godzin.
B. ciągły okres ciemności trwający 12 i więcej godzin.
C. przewaga okresu ciemności, ale przerywanego krótkimi okresami oświetlania.
D. łączny okres oświetlenia trwający co najmniej 12 godzin.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Faza jasna fotosyntezy oraz faza ciemna fotosyntezy

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej sierpień 2011

Na schemacie przedstawiono ogólny przebieg procesu fotosyntezy u roślin C3.

Faza jasna fotosyntezy oraz faza ciemna fotosyntezy

a) Podaj wzory lub nazwy związków chemicznych, które należy wpisać w puste ramki schematu oznaczone numerami I i II.
b) Wyjaśnij, dlaczego faza ciemna fotosyntezy nie może zachodzić u roślin pozbawionych dostępu do światła.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 21.

2011 sierpień

Prassaki (dziobak i kolczatka) mają cechy typowe dla ssaków, ale i szereg cech odziedziczonych po gadzich przodkach.

Spośród poniższych cech prassaków wypisz oznaczenia literowe dwóch cech typowych dla ssaków oraz dwóch cech typowych dla gadów.

A. owłosione ciało
B. pięciopalczaste kończyny kroczne
C. obecność gruczołów mlekowych
D. jajorodność
E, obecność kloaki (steku)
F. oczy osłonięte powiekami

Cechy ssaków …
Cechy gadów …

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 22.

2011 sierpień

Galasówki to drobne owady, których larwy rozwijają się w liściach drzew, a zimę spędzają w glebie. Poniżej przedstawiono wyniki doświadczenia badającego wpływ zmian temperatury na stężenie wybranych substancji w komórkach larw galasówek.

Zadanie 22.

Oceń, czy poniższe stwierdzenia poprawnie wyjaśniają zmiany przedstawione na wykresie, wpisując tak lub nie w odpowiednich miejscach tabeli.

Zadanie 22.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Znaczenie wydzielania hormonu juwenilnego przez niektóre gatunki drzew

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej sierpień 2011

Hormon juwenilny kieruje rozwojem larwalnym owadów. Jednak warunkiem osiągnięcia stadium postaci dorosłej (imago) jest nieobecność tego hormonu. Niektóre zimozielone drzewa amerykańskie wytwarzają substancje o działaniu hormonu juwenilnego.

Określ, czy substancja wytwarzana przez drzewa amerykańskie, może wpływać na liczebność populacji owadów, które na nich żerują. Odpowiedź uzasadnij.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 24.

2011 sierpień

W tabeli przedstawiono stosunek stężenia osmotycznego moczu do osocza krwi u różnych gatunków ssaków.

Zadanie 24.

Na podstawie analizy danych przedstawionych w tabeli wskaż gatunek ssaka, który jest najlepiej przystosowany do życia w środowisku suchym i gorącym. Odpowiedź uzasadnij.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 25.

2011 sierpień

Na wykresie zilustrowano regułę ekogeograficzną sformułowaną przez niemieckiego badacza Bergmana, która mówi o tym, że obserwuje się różnice w wielkości spokrewnionych ze sobą zwierząt stałocieplnych żyjących w różnych strefach klimatycznych.

Zadanie 25.

Wyjaśnij, dlaczego pingwiny pochodzące z obszarów ciepłych są mniejsze niż spokrewnione z nimi gatunki z obszarów chłodnych.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 26.

2011 sierpień

Poniżej opisano procesy płciowe, które mogą zachodzić u bakterii. Zaznacz opis, który dotyczy koniugacji.

A. Proces ten polega na czasowym łączeniu się bakterii i jednokierunkowym przekazaniu fragmentów genoforu (lub plazmidu) z komórki jednej bakterii – dawcy do drugiej komórki bakterii – biorcy.
B. Proces ten polega na pobieraniu ze środowiska przez komórkę bakterii krótkich fragmentów DNA, uwolnionych przez naturalny rozpad innych komórek bakterii.
C. Proces ten polega na przenoszeniu fragmentów DNA między komórkami bakterii za pośrednictwem wirusów tzw. bakteriofagów łagodnych.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 27.

2011 sierpień

Pewien gen komórki eukariotycznej składa się z 580 nukleotydów. Podczas procesu transkrypcji zawarta w genie informacja genetyczna przepisywana jest na pierwotną cząsteczkę RNA (pre-mRNA), która podlega procesom prowadzącym do powstania dojrzałego mRNA. Dojrzały mRNA zawiera już tylko 439 nukleotydów.

Wyjaśnij, dlaczego część nukleotydów jest usuwana z pierwotnego RNA.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 28.

2011 sierpień

Na schemacie przedstawiono drzewo genealogiczne samicy z pokolenia V pewnego udomowionego gatunku ssaka. Między osobnikami z pokolenia II i IV dochodziło do kojarzeń krewniaczych.

Zadanie 28.

Oceń, czy na podstawie powyższego schematu można ustalić, że biała barwa sierści jest dziedziczona autosomalnie recesywnie. Odpowiedź uzasadnij.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 29.

2011 sierpień

W tabeli przedstawiono różne umaszczenia sierści królików i warunkujące je genotypy.

Zadanie 29.

a) Wypisz z tabeli wszystkie allele genu decydującego o umaszczeniu królików.
b) Podaj allel, który jest recesywny w stosunku do wszystkich pozostałych alleli.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 30.

2011 sierpień

Jednym z podstawowych dowodów w procesie ustalania domniemanego ojcostwa jest ekspertyza genetyczna. Z materiału biologicznego pobranego od pozwanego, dziecka i matki uzyskuje się wzory prążkowe fragmentów DNA. Występowanie prążka we wzorze prążkowym danej osoby można interpretować jako obecność allelu dominującego. Porównanie wzorów prążkowych dziecka, matki i pozwanego pozwala wykluczyć lub potwierdzić ojcostwo.
Poniżej przedstawiono wyniki dotyczące badania ojcostwa w dwóch sprawach alimentacyjnych.

Zadanie 30.

a) Ustal, w której sprawie alimentacyjnej (I czy II) można potwierdzić ojcostwo pozwanego. Odpowiedź uzasadnij.
b) Podaj inny przykład zastosowania ekspertyzy genetycznej w sądownictwie.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line
Nawigacja

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>
Paginacja
  • 1
  • 2
  • 3
Facebook
DOŁĄCZ DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOKU!
Kursy Korepetycje Kontakt Youtube Regulamin Polityka prywatności
DWMED Wszelkie prawa zastrzeżone.

Regulamin newslettera

treść regulaminu mcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna. Vestibulum commodo volutpat a, convallis ac, laoreet enim. Phasellus fermentum in, dolor. Pellentesque facilisis. Nulla imperdiet sit amet magna. Vestibulum dapibus, mauris nec malesuada fames ac turpis velit, rhoncus eu, luctus et interdum adipiscing wisi. Aliquam erat ac ipsum. Integer aliquam purus. Quisque lorem tortor fringilla sed, vestibulum id, eleifend justo vel bibendum sapien massa ac turpis faucibus orci luctus non, consectetuer lobortis quis, varius in, purus. Integer ultrices posuere cubilia Curae, Nulla ipsum dolor lacus, suscipit adipiscing. Cum sociis natoque penatibus et ultrices volutpat. Nullam wisi ultricies a, gravida vitae, dapibus risus ante sodales lectus blandit eu, tempor diam pede cursus vitae, ultricies eu, faucibus quis, porttitor eros cursus lectus, pellentesque eget, bibendum a, gravida ullamcorper quam. Nullam viverra consectetuer. Q