DWMED
Menu

#

  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Kontakt
logowanie/rejestracja ;
  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Księgarnia
  • Kontakt
  • ;

Breadcrumbs

  • strona główna
  • /
  • Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2012

wyszukiwanie zadań

Zadanie 16.

2012 maj

Ogólnie działanie hormonów polega na stymulacji lub hamowaniu pewnych mechanizmów w komórkach narządów docelowych. Wiele hormonów ma działanie wzajemnie antagonistyczne.

Spośród niżej wymienionych hormonów wybierz dwa, które działają wzajemnie antagonistycznie, i podaj, na czym polega antagonizm ich działania.

– insulina
– wazopresyna
– kalcytonina
– glukagon
– adrenalina

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie wykup dostęp aby zobaczyć film korepetycje on-line

Zadanie 17.

2012 maj

Na rysunku przedstawiono cykl życiowy jednego z krążkopławów.

Zadanie 17.

Korzystając z rysunku, dokonaj korekty poniższych zdań, wykreślając w każdym z nich określenie nieprawdziwe.

1. Meduzy rozmnażają się płciowo / bezpłciowo.
2. Zapłodnienie u przedstawionego krążkopława jest zewnętrzne / wewnętrzne.
3. W cyklu życiowym krążkopławów oba pokolenia – meduza i polip – są haploidalne / diploidalne

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie wykup dostęp aby zobaczyć film korepetycje on-line

Zadanie 18.

2012 maj

Poniżej przedstawiono cechy dotyczące budowy i fizjologii ryb.

1. opływowy kształt ciała
2. oddychanie tlenem rozpuszczonym w wodzie
3. wydzielanie śluzu przez gruczoły śluzowe skóry
4. krótkowzroczność oczu
5. obecność linii nabocznej
6. obecność pęcherza pławnego

Podaj oznaczenia cyfrowe
a) dwóch cech, które stanowią przystosowanie ryb do pokonywania dużego oporu wody
b) cechy, która ułatwia rybom regulowanie głębokości ich zanurzenia

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie wykup dostęp aby zobaczyć film korepetycje on-line

Zadanie 19.

2012 maj

Cechą budowy szkieletu ptaka jest obecność grzebienia na mostku. Na drodze ewolucji niektóre z ptaków grzebień ten wtórnie utraciły.

Na rysunkach przedstawiono przykłady różnych ptaków: A – kazuar, B – pingwin, C – myszołów.
Uwaga: nie zachowano proporcji wielkości ptaków.

Zadanie 19.

Na podstawie: B. Koszewska, T. Zabłocka, Zoologia. Jedność i różnorodność zwierząt, WSiP, Warszawa 1997.

Podaj, które z przedstawionych ptaków mają grzebień na mostku i jaką rolę odgrywa ta struktura w sposobie poruszania się każdego z nich.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie wykup dostęp aby zobaczyć film korepetycje on-line

Zadanie 20.

2012 maj

Na rysunku przedstawiono dziobaka i kolczatkę, które należą do ssaków.

Zadanie 20.

Źródło: T. Umiński, Biologia cz. 2. Podręcznik do klasy drugiej LO, Warszawa 1998.

a) Podaj nazwę kontynentu, na którym żyją dziobak i kolczatka.
b) Podaj jedną cechę występującą u dziobaka i kolczatki, która odróżnia te zwierzęta od wszystkich pozostałych ssaków.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie wykup dostęp aby zobaczyć film korepetycje on-line

Zadanie 21.

2012 maj

Pchła ludzka jest pasożytem zewnętrznym człowieka. Całkowity rozwój tego owada trwa zależnie od warunków zewnętrznych od 18 do 332 dni. Zapłodnione samice po napiciu się krwi człowieka składają jaja, z których rozwijają się beznogie, ruchliwe i robakowate larwy, żywiące się resztkami organicznymi. Po dwukrotnym linieniu następuje przeobrażenie larwy w poczwarkę, z której powstaje imago. Imago żyje od 3 do 4 miesięcy i żywi się krwią.

a) Podaj nazwę typu przeobrażenia występującego w cyklu rozwojowym pchły ludzkiej.

b) Uzupełnij schemat cyklu rozwojowego pchły ludzkiej, wpisując wszystkie stadia rozwojowe wymienione w tekście.

Zadanie 21.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie wykup dostęp aby zobaczyć film korepetycje on-line

Zadanie 22.

2012 maj

Na proces fotosyntezy składają się reakcje zależne i reakcje niezależne od światła.

Spośród poniższych zdań zaznacz dwa, które zawierają prawdziwe informacje dotyczące przebiegu i lokalizacji reakcji fotosyntezy.

A. Wykorzystanie energii świetlnej w procesie fotosyntezy umożliwiają cząsteczki chlorofilu zgrupowane w tzw. fotoukładach, w stromie chloroplastu.
B. Produkcja ATP i NADPH jest rezultatem inicjowanej przez światło wędrówki elektronów przez łańcuch przenośników oraz fotolizy wody.
C. W czasie reakcji fosforylacji cyklicznej, odbywającej się w tylakoidach chloroplastów, zachodzi synteza ATP połączona z powstawaniem NADPH.
D. Wytworzone NADPH jest wykorzystywane w cyklu Calvina do syntezy cukru (aldehydu 3-fosfoglicerynowego), jako czynnik utleniający i jako źródło energii.
E. W cyklu Calvina przekształcanie dwutlenku węgla w cukier (aldehyd 3-fosfoglicerynowy) rozpoczyna się przyłączeniem cząsteczki dwutlenku węgla do cząsteczki pięciowęglowego związku organicznego.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie wykup dostęp aby zobaczyć film korepetycje on-line

Znaczenie warstwy oleju na powierzchni wody w doświadczeniach biologicznych

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2012

Wykonano doświadczenie, którego celem było zbadanie roli procesu transpiracji w transporcie wody u roślin. W słoju z wodą umieszczono kilka liści selera naciowego. Na powierzchnię wody naniesiono cienką warstwę oleju i zaznaczono poziom wody. Słój umieszczono w ciepłym pomieszczeniu. Po trzech godzinach zaobserwowano, że poziom wody w słoju obniżył się, co zilustrowano na poniższym rysunku.

Znaczenie warstwy oleju na powierzchni wody w doświadczeniach biologicznych

a) Sformułuj hipotezę badawczą potwierdzoną wynikiem doświadczenia.
b) Wyjaśnij znaczenie warstwy oleju na powierzchni wody w tym doświadczeniu.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie wykup dostęp aby zobaczyć film korepetycje on-line

Prędkość przewodzenia wody w tkankach przewodzących w zalezności od rodzaju tkanki przewodzącej

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2012

W tabeli zamieszczono dane dotyczące prędkości przewodzenia wody w drewnie u wybranych grup roślin.

Prędkość przewodzenia wody w tkankach przewodzących w zalezności od rodzaju tkanki przewodzącej

Wyjaśnij, czym uwarunkowana jest różnica w prędkości przewodzenia wody u roślin iglastych i dwuliściennych. W odpowiedzi uwzględnij różnice w budowie ich drewna.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie wykup dostęp aby zobaczyć film korepetycje on-line

Nawożenie potasem i wpływ na plony buraka

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2012

Azot i potas wywierają największy wpływ na wysokość i jakość plonów (zawartość sacharozy w korzeniach) buraków cukrowych. Badano wysokość plonów buraków cukrowych nawożonych dwoma różnymi dawkami azotu w zależności od odpowiednich dawek potasu.
Wyniki przedstawiono w tabeli.

Nawożenie potasem i wpływ na plony buraka

Na podstawie powyższych danych narysuj diagram słupkowy, ilustrujący wpływ stosowanego nawożenia na wysokość plonów buraków cukrowych. Zastosuj jeden układ współrzędnych i poniższą legendę.

Nawożenie potasem i wpływ na plony buraka

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie wykup dostęp aby zobaczyć film korepetycje on-line

Wpływ nawożenia azotem na pllony buraka

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2012

Azot i potas wywierają największy wpływ na wysokość i jakość plonów (zawartość sacharozy w korzeniach) buraków cukrowych. Badano wysokość plonów buraków cukrowych nawożonych dwoma różnymi dawkami azotu w zależności od odpowiednich dawek potasu.
Wyniki przedstawiono w tabeli.

Wpływ nawożenia azotem na pllony buraka

Azot jest pierwiastkiem niezbędnym m.in. do wytwarzania chlorofilu u roślin.

Wykaż zależność między niedoborem azotu a niską zawartością sacharozy w korzeniach buraków cukrowych.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie wykup dostęp aby zobaczyć film korepetycje on-line

Procesy metaboliczne w czasie kiełkowania nasion

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2012

Przeprowadzono doświadczenie, którego celem miało być sprawdzenie, czy podczas kiełkowania zachodzą w nasionach procesy metaboliczne. Termos napełniono kiełkującymi nasionami (ziarnami) pszenicy i szczelnie zamknięto korkiem. W korku umieszczono termometr w sposób umożliwiający odczyt temperatury. Pomiary temperatury rejestrowano co 3 godziny w ciągu 24 godzin trwania doświadczenia. Stwierdzono stopniowy wzrost temperatury w próbie badawczej.

a) Podaj, jak powinna wyglądać próba kontrolna do tego doświadczenia.
b) Zaznacz błędną interpretację wyników powyższego doświadczenia.

A. W czasie kiełkowania nasion wzrasta ilość wydzielanego ciepła.
B. W czasie kiełkowania nasion wzrasta intensywność reakcji oddychania.
C. W czasie kiełkowania nasion wzrasta intensywność przemian anabolicznych.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie wykup dostęp aby zobaczyć film korepetycje on-line

Zadanie 28.

2012 maj

Na schemacie przedstawiono proces translacji.

Zadanie 28.

Na podstawie: H. Krzanowska, A. Łomnicki, J. Rafiński, H. Szarski, J. Szymura, Zarys mechanizmów ewolucji, PWN, Warszawa 2002.

Na podstawie analizy schematu i własnej wiedzy wykonaj poniższe polecenia.

a) Oceń prawdziwość zdań dotyczących procesu translacji. Wpisz w odpowiednich miejscach tabeli literę P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub literę F, jeśli zdanie jest fałszywe.

Zadanie 28.

b) Podaj zestawienie nukleotydów w antykodonie tRNA przenoszącym tyrozynę (Tyr).

c) Podaj znaczenie obecności porów w otoczce jądrowej dla procesu translacji.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie wykup dostęp aby zobaczyć film korepetycje on-line

Zadanie 29.

2012 maj

Większość genów eukariotycznych jest podzielona na eksony i introny.

Napisz, czy mutacja w obrębie intronu określonego genu, która nie wpływa na sposób jego wycinania, może prowadzić do zmiany właściwości białka kodowanego przez ten gen. Odpowiedź uzasadnij.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie wykup dostęp aby zobaczyć film korepetycje on-line

Zadanie 30.

2012 maj

Stwierdzono, że pewien organizm jest heterozygotą Aa względem jednej z cech, a drugą cechę warunkowaną przez allel B posiada w formie dominującej. Nie wiadomo jednak, czy pod względem tej cechy jest homozygotą, czy heterozygotą. Obie cechy dziedziczą się jednogenowo i niezależnie.

a) Zapisz wszystkie możliwe genotypy opisanego organizmu.
b) Zaznacz takie zestawienie genotypów obojga rodziców, których całe potomstwo będzie miało cechy organizmu opisanego w tekście. Uzasadnij odpowiedź, rozwiązując odpowiednią krzyżówkę genetyczną.

Genotypy rodziców
A. aaBb, aaBb
B. aaBb, AaBB
C. aabb, AAbb
D. aaBb, AABB

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie wykup dostęp aby zobaczyć film korepetycje on-line
Nawigacja

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>
Paginacja
  • 1
  • 2
  • 3
Facebook
DOŁĄCZ DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOKU!
Kursy Korepetycje Kontakt Youtube Regulamin Polityka prywatności
DWMED Wszelkie prawa zastrzeżone.

Regulamin newslettera

treść regulaminu mcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna. Vestibulum commodo volutpat a, convallis ac, laoreet enim. Phasellus fermentum in, dolor. Pellentesque facilisis. Nulla imperdiet sit amet magna. Vestibulum dapibus, mauris nec malesuada fames ac turpis velit, rhoncus eu, luctus et interdum adipiscing wisi. Aliquam erat ac ipsum. Integer aliquam purus. Quisque lorem tortor fringilla sed, vestibulum id, eleifend justo vel bibendum sapien massa ac turpis faucibus orci luctus non, consectetuer lobortis quis, varius in, purus. Integer ultrices posuere cubilia Curae, Nulla ipsum dolor lacus, suscipit adipiscing. Cum sociis natoque penatibus et ultrices volutpat. Nullam wisi ultricies a, gravida vitae, dapibus risus ante sodales lectus blandit eu, tempor diam pede cursus vitae, ultricies eu, faucibus quis, porttitor eros cursus lectus, pellentesque eget, bibendum a, gravida ullamcorper quam. Nullam viverra consectetuer. Q