DWMED
Menu

#

  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Kontakt
logowanie/rejestracja ;
  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Księgarnia
  • Kontakt
  • ;

Breadcrumbs

  • strona główna
  • /
  • Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2016 stara formuła

wyszukiwanie zadań

Porównanie budowy i funkcji hemoglobiny i mioglobiny.

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2016 stara formuła

W białkach zbudowanych z jednego łańcucha polipeptydowego wyróżnia się strukturę pierwszo-, drugo- i trzeciorzędową. Jeżeli w skład białka wchodzą co najmniej dwa łańcuchy polipeptydowe, to białko takie ma także strukturę czwartorzędową. Każda ze struktur jest stabilizowana przez odpowiednie wiązania chemiczne.
Na rysunku przedstawiono dwa białka – mioglobinę i hemoglobinę.

Porównanie budowy i funkcji hemoglobiny i mioglobiny.

Na podstawie: B.D. Hames, N.M. Hooper, Krótkie wykłady. Biochemia, Warszawa 2002

Porównaj oba rodzaje białek przedstawione na rysunku – wpisz w tabelę właściwe informacje.

Porównanie budowy i funkcji hemoglobiny i mioglobiny.

Wskazówki:

Oba białka wykazują powinowactwo do tlenu, ale pełnią inne funkcje w organizmie. Hemoglobina występuje we krwi czyli jednej z tkanek łącznych, ale mioglobina w mięśniach, ale czy wszystkich? W mojej ocenie napisanie, że mioglobina występuje w mięśniach jest nieprezycyjne, trzeba koniecznie napisać w jakim rodzaju mięśni wystepuje mioglobina.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Rozejście się chromosomów w czasie mitozy.

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2016 stara formuła

Na schemacie przedstawiono jedną z faz prawidłowo zachodzącej mitozy w czasie podziału komórki.

Rozejście się chromosomów w czasie mitozy.

Na podstawie: B. Alberts, D. Bray, A. Johnson, J. Lewis, M. Raff, K. Roberts, P. Walter, Biologia komórki, Warszawa 2007.

a) Określ, czy kariokineza przedstawiona na rysunku zachodzi w komórce roślinnej, czy – w zwierzęcej. Odpowiedź uzasadnij, odnosząc się do budowy komórki.
b) Podaj, czy dzieląca się komórka przedstawiona na rysunku jest haploidalna, czy – diploidalna. Odpowiedź uzasadnij, odnosząc się do liczby chromosomów.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Komórki które nie powstają w wyniku mejozy.

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2016 stara formuła

Zaznacz poniżej komórki, które nie powstają drogą mejozy.

A. plemniki paprotki zwyczajnej
B. komórki jajowe człowieka
C. zarodniki mchu płonnika
D. plemniki chełbi modrej

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 4.

2016 czerwiec

Na schemacie przedstawiono mechanizm działania hormonów steroidowych i peptydowych na poziomie komórki.

Zadanie 4.

Na podstawie: H. Wiśniewski, Biologia z higieną i ochroną środowiska, Warszawa 1994.

Korzystając ze schematu podaj, na czym polega różnica między hormonami steroidowymi a hormonami peptydowymi w mechanizmie zmiany aktywności enzymatycznej komórki. W odpowiedzi uwzględnij oba hormony.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Funkcje hydrolaz, liaz i izomeraz.

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2016 stara formuła

W tabeli przedstawiono niektóre klasy enzymów oraz ich funkcje.

Funkcje hydrolaz, liaz i izomeraz.

Uzupełnij poniższe schematy przemian węglowodanów. Wpisz w prostokąty nad strzałkami litery (A-C) oznaczające klasy enzymów katalizujących ich przebieg.

Funkcje hydrolaz, liaz i izomeraz.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Procesy anaboliczne bakterii siarkowych.

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2016 stara formuła

Poniżej przedstawiono trzy sumaryczne reakcje opisujące asymilację dwutlenku węgla przez różne grupy organizmów autotroficznych.

Procesy anaboliczne bakterii siarkowych.

Podaj, która z powyższych reakcji jest charakterystyczna dla chemosyntezy, a która – dla fotosyntezy przeprowadzonej przez niektóre bakterie siarkowe, np. purpurowe. W każdym przypadku uzasadnij swój wybór.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Jasna i ciemna faza fotosyntezy.

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2016 stara formuła

Na schemacie przedstawiono w uproszczeniu dwa etapy procesu fotosyntezy (I i II).

Jasna i ciemna faza fotosyntezy.

Na podstawie: B. Korzeniewski, Metabolizm, Kraków 1995.

a) Uzupełnij tabelę – wpisz nazwy I i II etapu fotosyntezy oraz lokalizację każdego z tych etapów w chloroplaście.

Jasna i ciemna faza fotosyntezy.

b) Na podstawie schematu uzasadnij, że II etap fotosyntezy ma charakter anaboliczny. W odpowiedzi uwzględnij nazwy lub symbole odpowiednich związków chemicznych.

c) Przedstaw funkcję, jaką pełni woda w I etapie fotosyntezy.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 8.

2016 czerwiec sr

W warunkach laboratoryjnych hodowano komórki zwierzęce bez dostępu do magnezu. Usuwano go z hodowli za pośrednictwem specjalnych substancji chemicznych, które nie uszkadzają struktur komórkowych. Po pewnym czasie stwierdzono, że w hodowanych komórkach podjednostki rybosomów nie łączą się ze sobą.

Na podstawie wyników opisanego doświadczenia podaj nazwę procesu zachodzącego w komórce, który będzie zaburzony przy niedoborze magnezu. Odpowiedź uzasadnij, odnosząc się do wyniku doświadczenia.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Wytwarzanie spor u paproci i mechanizm rozmnażania płciowego i bezpłciowego

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2016 stara formuła

Na schemacie przedstawiono cykl rozwojowy jednego z gatunków paproci.

Wytwarzanie spor u paproci i mechanizm rozmnażania płciowego i bezpłciowego

Na podstawie: R. Przekop, Zbiór konspektów lekcyjnych z botaniki w szkole średniej, Warszawa 1994.

a) W odpowiedni prostokąt na schemacie wpisz literę „R” oznaczającą moment zachodzenia mejozy.
b) Wymień nazwy organów płciowych oznaczonych na schemacie cyframi 1 i 2.
c) Podaj, w jaki sposób u paproci są przekazywane gamety męskie podczas rozmnażania płciowego: uwzględnij budowę plemników i środowisko, w którym ten proces zachodzi.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Wpływ auksyn na rozwój siewek grochu

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2016 stara formuła

Na schemacie A przedstawiono zestaw doświadczalny, który przygotowano do doświadczenia badającego wpływ stężenia auksyny na wzrost pędu. Do szalek zawierających wodne roztwory auksyny o różnych stężeniach włożono jednakowej długości wycinki z łodyg siewek grochu. Wszystkie szalki umieszczono w tych samych warunkach temperatury i oświetlenia.
Na wykresie B natomiast przedstawiono reakcje organów rośliny na różne stężenia auksyny w roztworze (w odniesieniu do próby kontrolnej), dzięki którym to reakcjom można przewidzieć wyniki tego doświadczenia.

Wpływ auksyn na rozwój siewek grochu

Na podstawie: H. Wiśniewski, Biologia, Warszawa 1995; N. Lenart, Nowoczesne repetytorium z wybranych działów biologii, „Wiedza i Życie”, Warszawa 1997.

a) Zaplanuj i opisz próbę kontrolną do przedstawionego doświadczenia.
b) Korzystając z wykresu, podaj, w którym z trzech roztworów auksyny, użytych w doświadczeniu, wystąpi największy przyrost długości łodygi siewki grochu.
c) Na podstawie wykresu sformułuj wniosek dotyczący wpływu stężenia auksyny na wzrost łodygi.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 11.

2016 czerwiec sr

Na rysunkach przedstawiono cztery typy aparatów gębowych występujących u owadów.

Zadanie 11.

Na podstawie: J. Grzegorek, E. Jastrzębska, E. Pyłka-Gutowska, Zoologia, Warszawa 1999.

a) Do każdego z przedstawionych typów aparatów gębowych owadów (A–D) przyporządkuj jego poprawną nazwę wybraną spośród oznaczonych cyframi 1.-5 (1. gryząco-liżący 2. gryzący 3. ssący 4. kłująco-ssący 5. liżący).
b) Podaj, na czym polega przystosowanie budowy aparatu gębowego oznaczonego na rysunku literą B do rodzaju pobieranego pokarmu i miejsca, skąd jest on pobierany.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 12.

2016 czerwiec sr

Pszczoły miodne tworzą społeczeństwa, które składają się z królowej matki i robotnic, natomiast samce (trutnie) występują rzadko. Królowa jest większa od robotnic, ma duży odwłok, zredukowane narządy gębowe, oczy i czułki mniejsze niż robotnice. Robotnice mają zredukowane gonady. O tym, czy samica będzie robotnicą czy matką roju, decyduje dieta we wczesnej fazie larwalnej. Larwy karmione tzw. mleczkiem królewskim przekształcają się w królowe, a te, które go nie dostawały, stają się robotnicami. Raz w życiu, podczas lotu godowego, królowa zostaje zaplemniona przez kilka trutni. Przechowuje ich nasienie w zbiorniczku nasiennym i reguluje proces zapłodnienia. Składa dwa rodzaje jaj: zapłodnione (z których rozwiną się samice) i niezapłodnione (z których powstaną trutnie).

a) Zaznacz rodzaj zmienności opisanej na przykładzie samic pszczoły miodnej.

A. środowiskowa
B. rekombinacyjna
C. mutacyjna

b) W poniższym zdaniu podkreśl w każdym nawiasie właściwe określenie, tak aby zdanie było prawdziwe.

Trutnie powstają w wyniku procesu (partenogenezy / poliembrionii) i są (haploidalne / diploidalne).

c) Wyjaśnij, dlaczego trutnie, pomimo że są potomstwem jednej królowej, nie są identyczne genetycznie.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 13.

2016 czerwiec sr

Na rysunku przedstawiono budowę serca różnych kręgowców.

Legenda: Z – zatoka żylna, P – przedsionek, K – komora, p – prawy/a, l – lewy/a

Zadanie 13.

Na podstawie: A. Jasiński, J. Starck, T. Umiński, Z. Wójcik, Biologia, Warszawa 1987.

a) Podaj nazwę gromady kręgowców, które mają serce o budowie przedstawionej na rysunku D.
b) Uporządkuj oznaczenia literowe serc kręgowców (A-D) w kolejności pojawiania się tych organizmów w procesie ewolucji.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 14.

2016 czerwiec sr

Na rysunkach przedstawiono mechanizm transportu dwutlenku węgla z tkanek do płuc.

Zadanie 14.

Na podstawie: J.M. Berg, J.L. Tymoczko, L. Stryer, Biochemia, Warszawa 2009.

a) Na podstawie analizy rysunku podaj inny, niż oznaczony cyframi 2 i 3, sposób transportu dwutlenku węgla z tkanek do płuc.
b) Podaj nazwy dwóch struktur widocznych na rysunkach i zbudowanych z nabłonka jednowarstwowego płaskiego oraz określ znaczenie tej wspólnej cechy ich budowy dla wymiany gazowej w organizmie.
c) Na podstawie analizy rysunku dokończ opis (1.-3.) drogi dwutlenku węgla z tkanek organizmu do osocza krwi – odnieś się do procesów oznaczonych na rysunku cyframi 2 i 3.

1. Dwutlenek węgla wytworzony przez komórki tkanki dyfunduje do naczynia krwionośnego i wnika do erytrocytu.
2. …
3. …

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Wpływ cyjanków na sposób oddychania w komórkach.

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2016 stara formuła

Cyjanki są związkami trującymi, których śladowe ilości mogą dostać się do organizmu. Działanie toksyczne cyjanków polega na blokowaniu oksydazy cytochromowej, która jest ostatnim ogniwem przenośników elektronów w łańcuchu oddechowym. W badaniach laboratoryjnych stwierdzono, że już śladowe ilości jonów cyjankowych powodują wzrost stężenia jonów mleczanowych w osoczu krwi.

Na podstawie: http://www.czytelniamedyczna.pl/3462,rozpoznanie-i-leczenie-zatruc cyjankami-w-okresieprzedszpitalnym. html, „Postępy Nauk Medycznych”, nr 9/2010.

Wyjaśnij związek między działaniem cyjanków a wzrostem stężenia jonów mleczanowych we krwi człowieka.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line
Nawigacja

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>
Paginacja
  • 1
  • 2
  • 3
Facebook
DOŁĄCZ DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOKU!
Kursy Korepetycje Kontakt Youtube Regulamin Polityka prywatności
DWMED Wszelkie prawa zastrzeżone.

Regulamin newslettera

treść regulaminu mcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna. Vestibulum commodo volutpat a, convallis ac, laoreet enim. Phasellus fermentum in, dolor. Pellentesque facilisis. Nulla imperdiet sit amet magna. Vestibulum dapibus, mauris nec malesuada fames ac turpis velit, rhoncus eu, luctus et interdum adipiscing wisi. Aliquam erat ac ipsum. Integer aliquam purus. Quisque lorem tortor fringilla sed, vestibulum id, eleifend justo vel bibendum sapien massa ac turpis faucibus orci luctus non, consectetuer lobortis quis, varius in, purus. Integer ultrices posuere cubilia Curae, Nulla ipsum dolor lacus, suscipit adipiscing. Cum sociis natoque penatibus et ultrices volutpat. Nullam wisi ultricies a, gravida vitae, dapibus risus ante sodales lectus blandit eu, tempor diam pede cursus vitae, ultricies eu, faucibus quis, porttitor eros cursus lectus, pellentesque eget, bibendum a, gravida ullamcorper quam. Nullam viverra consectetuer. Q