DWMED
Menu

#

  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Kontakt
logowanie/rejestracja ;
  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Księgarnia
  • Kontakt
  • ;

Breadcrumbs

  • strona główna
  • /
  • Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej maj 2009

wyszukiwanie zadań

Zadanie 1.

2009 maj

W atomie pewnego pierwiastka w stanie podstawowym trzy spośród elektronów walencyjnych znajdują się na podpowłoce

Zadanie 1.

a) Opisz stan kwantowo-mechaniczny tych elektronów, wpisując do tabeli odpowiednie
wartości trzech liczb kwantowych.

Zadanie 1.

b) Podaj symbol tego pierwiastka i przedstaw w formie skróconej (z symbolem helowca) konfigurację elektronową jego atomu w stanie podstawowym.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 2.

2009 maj

Próbka metalicznego kobaltu o masie 20 g zawiera 10% masowych promieniotwórczego
izotopu

Zadanie 2.

którego okres półtrwania τ1/2 = 5,3 lat. Pozostałą masę próbki stanowią trwałe izotopy kobaltu.

Oblicz, jaka będzie całkowita masa kobaltu zawartego w próbce po upływie 15,9 lat.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 3.

2009 maj

Wolny krzem można otrzymać w laboratorium, redukując SiO2 za pomocą metalicznego
magnezu. Proces ten ilustruje równanie reakcji:

Zadanie 3.

Uzupełnij tabelę, wpisując w odpowiednie miejsca obliczone liczby moli oraz masy substratów i produktów tej reakcji. W obliczeniach przyjmij przybliżone wartości mas molowych:

Zadanie 3. Zadanie 3.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 4.

2009 maj

Poniżej przedstawiono wzory pięciu tlenków.

Zadanie 4.

Wpisz w odpowiednie miejsca tabeli wzory wszystkich tlenków reagujących z substancjami, których nazwy podano w tytule każdej kolumny.

Uwaga: jeżeli dany tlenek reaguje z więcej niż jedną substancją, należy to uwzględnić.

Zadanie 4.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 5.

2009 maj

Określ, jaką rolę (kwasu czy zasady) pełnią według teorii Brönsteda siarkowodór i amoniak w roztworach wodnych. Uzasadnij swoją odpowiedź, zapisując w formie jonowej równania reakcji tych gazów z wodą.

Zadanie 5.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 6.

2009 maj

Przedstaw projekt doświadczenia, które wykaże amfoteryczny charakter wodorotlenku
chromu(III). W tym celu:

a) uzupełnij poniższy opis doświadczenia, wpisując wzory lub nazwy potrzebnych
odczynników, wybranych spośród następujących: kwas solny, chlorek sodu(aq), wodorotlenek sodu(aq)

Zadanie 6.

b) wymień obserwacje, które umożliwią wykazanie amfoterycznego charakteru wodorotlenku chromu(III)

c) zapisz w formie jonowej skróconej równania zachodzących reakcji, wiedząc,
że produktem jednej z reakcji jest jon heksahydroksochromianowy(III).

Równanie reakcji zachodzącej w probówce I: …
Równanie reakcji zachodzącej w probówce II: …

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 7.

2009 maj

Tlenki niektórych pierwiastków bloku d wykazują różny charakter chemiczny w zależności od stopnia utlenienia pierwiastka. W poniższej tabeli przedstawiono charakter chemiczny wybranych tlenków chromu i manganu.

Zadanie 7.

Określ zależność pomiędzy wartościami stopni utlenienia chromu i manganu w tlenkach a charakterem chemicznym tlenków tych pierwiastków.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 8.

2009 maj

Oblicz standardową entalpię (ΔHo) reakcji opisanej równaniem:

Zadanie 8.

znając standardowe entalpie tworzenia:

Zadanie 8.

Wynik podaj z dokładnością do jednego miejsca po przecinku.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 9.

2009 maj

Oceń, jak zmieni się (wzrośnie czy zmaleje) wydajność reakcji tworzenia SO2 zilustrowanej równaniem:

Zadanie 9.

jeżeli w układzie będącym w stanie równowagi

a) podwyższymy temperaturę
b) usuniemy część wody

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 10.

2009 maj

W dwóch nieoznakowanych probówkach znajdował się stężony i rozcieńczony roztwór kwasu azotowego(V). W celu zidentyfikowania tych roztworów przeprowadzono doświadczenie zilustrowane poniższym rysunkiem.

Zadanie 10.

Sformułowano następujące spostrzeżenia:

probówka I: roztwór zabarwił się na kolor niebieskozielony i wydzielał się czerwonobrunatny gaz,
probówka II: roztwór zabarwił się na kolor niebieski i wydzielał się bezbarwny gaz, który w kontakcie z powietrzem zabarwiał się na kolor czerwonobrunatny.

Uzupełnij poniższe zdania, wybierając brakujące określenia spośród podanych:

rozcieńczony, stężony, NO, NO2

Roztwór A to ………………. kwas azotowy(V), a roztwór B to ………………. kwas azotowy(V). Czerwonobrunatnym gazem, który wydzielał się w probówce I, jest tlenek azotu o wzorze . ……………….. W probówce II powstał bezbarwny tlenek o wzorze ……………….

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 11.

2009 maj

Przeprowadzono dwuetapowe doświadczenie, które opisano poniżej.

Do roztworu chlorku żelaza(II) dodano roztwór wodorotlenku sodu (etap 1). Następnie do otrzymanej mieszaniny wprowadzono roztwór nadtlenku wodoru (etap 2).

Opisz, co zaobserwowano podczas tego doświadczenia.

Etap 1:
Etap 2:

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 12.

2009 maj

Przeprowadzono dwuetapowe doświadczenie, które opisano poniżej.

Do roztworu chlorku żelaza(II) dodano roztwór wodorotlenku sodu (etap 1). Następnie do otrzymanej mieszaniny wprowadzono roztwór nadtlenku wodoru (etap 2).

Napisz równania reakcji, które zachodzą podczas tego doświadczenia. Równanie reakcji zachodzącej podczas etapu 1 zapisz w formie jonowej skróconej, a równanie reakcji etapu 2 w formie cząsteczkowej.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 13.

2009 maj

Do roztworu chlorku sodu o nieznanym stężeniu (roztwór I) dodano 22,00 g stałego NaCl.
Otrzymano 400,00 g roztworu o stężeniu 20% masowych.

Oblicz stężenie procentowe roztworu I w procentach masowych. Wynik podaj z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 14.

2009 maj

Zbadano zachowanie cynku, miedzi i srebra w roztworach soli.

Zadanie 14.

Podaj numery probówek, w których zaobserwowano objawy reakcji.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 15.

2009 maj

Korzystając z tabeli rozpuszczalności, zaproponuj sposób usunięcia kationów

Zadanie 15.

z roztworu zawierającego jony

Zadanie 15.

a) Spośród odczynników o podanych niżej wzorach wybierz jeden, który pozwoli usunąć wyłącznie jony

Zadanie 15.

i uzasadnij wybór.

Zadanie 15.

b) Zapisz w formie jonowej skróconej równanie zachodzącej reakcji.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line
Nawigacja

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>
Paginacja
  • 1
  • 2
  • 3
Facebook
DOŁĄCZ DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOKU!
Kursy Korepetycje Kontakt Youtube Regulamin Polityka prywatności
DWMED Wszelkie prawa zastrzeżone.

Regulamin newslettera

treść regulaminu mcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna. Vestibulum commodo volutpat a, convallis ac, laoreet enim. Phasellus fermentum in, dolor. Pellentesque facilisis. Nulla imperdiet sit amet magna. Vestibulum dapibus, mauris nec malesuada fames ac turpis velit, rhoncus eu, luctus et interdum adipiscing wisi. Aliquam erat ac ipsum. Integer aliquam purus. Quisque lorem tortor fringilla sed, vestibulum id, eleifend justo vel bibendum sapien massa ac turpis faucibus orci luctus non, consectetuer lobortis quis, varius in, purus. Integer ultrices posuere cubilia Curae, Nulla ipsum dolor lacus, suscipit adipiscing. Cum sociis natoque penatibus et ultrices volutpat. Nullam wisi ultricies a, gravida vitae, dapibus risus ante sodales lectus blandit eu, tempor diam pede cursus vitae, ultricies eu, faucibus quis, porttitor eros cursus lectus, pellentesque eget, bibendum a, gravida ullamcorper quam. Nullam viverra consectetuer. Q