DWMED
Menu

#

  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Kontakt
logowanie/rejestracja ;
  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Księgarnia
  • Kontakt
  • ;

Breadcrumbs

  • strona główna
  • /
  • Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej sierpień 2010

wyszukiwanie zadań

Zadanie 1.

2010 sierpień

Konfigurację elektronową atomów (w stanie podstawowym) pewnego pierwiastka X można przedstawić następująco:

Zadanie 1.

Uzupełnij poniższą tabelę, wpisując liczbę atomową, symbol pierwiastka, fragment konfiguracji elektronowej, który odnosi się do elektronów walencyjnych, oraz najwyższy i najniższy stopień utlenienia pierwiastka X.

Zadanie 1.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 2.

2010 sierpień

O lotności związku decydują między innymi: masa cząsteczki i zdolność do tworzenia wiązań wodorowych. Związki, których cząsteczki tworzą wiązania wodorowe, mają wyższe temperatury wrzenia niż te, które wiązań wodorowych nie tworzą. Pod ciśnieniem
atmosferycznym propan-1-ol wrze w temperaturze 97,5 °C, a propanon (aceton) wrze w temperaturze 56,2 °C.

Na podstawie powyższego tekstu podaj nazwę związku bardziej lotnego oraz nazwę związku, którego cząsteczki tworzą wiązania wodorowe.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 3.

2010 sierpień

W wyniku bombardowania jąder żelaza

Zadanie 3.

neutronami powstają jądra chromu

Zadanie 3.

i emitowane są pewne cząstki.

Uzupełnij poniższy zapis tak, aby przedstawiał równanie reakcji jądrowej, której ulega
izotop żelaza

Zadanie 3.

W odpowiednie miejsca wpisz wartości liczb atomowych i masowych
izotopów oraz symbole cząstek.

Zadanie 3.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 4.

2010 sierpień

Tlenki o podanych wzorach:

Zadanie 4.

różnią się zachowaniem wobec wody, kwasów i zasad.

Uzupełnij poniższą tabelę, wpisując w każdy wiersz wzór jednego z wymienionych w informacji tlenków.

Zadanie 4.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 5.

2010 sierpień

Tlenki o podanych wzorach:

Zadanie 5.

różnią się zachowaniem wobec wody, kwasów i zasad.

Określ charakter chemiczny tlenku cynku. Napisz w formie jonowej skróconej równania reakcji tego tlenku z kwasem solnym oraz wodnym roztworem wodorotlenku sodu, wiedząc, że w jednej z tych reakcji powstaje związek kompleksowy o liczbie koordynacyjnej równej 4.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 6.

2010 sierpień

Zgodnie z teorią Brönsteda reakcje typu kwas-zasada polegają na przeniesieniu protonu z kwasu do zasady. Układ składający się z kwasu i powstającej z niego przez odłączenie protonu zasady nazywa się sprzężoną parą kwas-zasada.

Dla przemiany przedstawionej równaniem:

Zadanie 6.

napisz wzory kwasów i wzory zasad, które w tej reakcji tworzą sprzężone pary.

Zadanie 6.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 7.

2010 sierpień

W zamkniętym naczyniu zachodzi proces utleniania amoniaku. W pewnych warunkach
temperatury i ciśnienia ustalił się stan równowagi reakcji:

Zadanie 7.

Napisz, jak zmieni się wydajność reakcji utleniania amoniaku (wzrośnie czy zmaleje) po zmniejszeniu objętości naczynia reakcyjnego w warunkach izotermicznych (T = const).

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 8.

2010 sierpień

Reakcja sodu z wodą zachodzi natychmiast po wprowadzeniu metalu do wody. Reakcja siarki z tlenem wymaga ogrzania siarki w celu zapoczątkowania procesu. Obydwie opisane przemiany są egzotermiczne.

a) Napisz w formie cząsteczkowej równanie procesu, który ma niższą energię aktywacji.

b) Wykonaj wykres ilustrujący zmiany energii reagentów podczas przebiegu jednej z opisanych w informacji reakcji. Zaznacz na wykresie odcinek odpowiadający energii aktywacji.

Zadanie 8.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 9.

2010 sierpień

Napisz, czy zastosowanie katalizatora ma wpływ na wartość i znak entalpii reakcji.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 10.

2010 sierpień

Pewna przemiana chemiczna przebiega w obecności katalizatora w dwóch etapach.

Etap I:

Zadanie 10.

Etap II:

Zadanie 10.

Ustal wzór katalizatora opisanej przemiany oraz napisz sumaryczne równanie reakcji.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 11.

2010 sierpień

W naczyniu umieszczono 1 mol kwasu octowego i 1 mol etanolu. Po dodaniu katalizatora
zaczęto ogrzewać mieszaninę reakcyjną. Powstawanie estru kontrolowano, mierząc ilość
kwasu octowego pozostającego w mieszaninie. Wyniki pomiarów zamieszczono w poniższej tabeli.

Zadanie 11.

a) Stosując wzory półstrukturalne (grupowe) reagentów organicznych, napisz równanie reakcji otrzymywania octanu etylu.
b) Podaj, ile moli estru powstało po ustaleniu się stanu równowagi opisanej reakcji.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 12.

2010 sierpień

Do trzech probówek zawierających wodny roztwór siarczanu(VI) sodu (Na2SO4) dodano wodne roztwory trzech różnych soli. Do probówki I dodano roztwór chlorku strontu (SrCl2), do probówki II roztwór chlorku wapnia (CaCl2), a do probówki III roztwór chlorku baru (BaCl2). Objętości i stężenia molowe wszystkich roztworów były jednakowe. We wszystkich probówkach zaobserwowano strącenie osadu.

Iloczyny rozpuszczalności soli wynoszą odpowiednio:

Zadanie 12.

Napisz, w której probówce stężenie jonów siarczanowych(VI) jest największe.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 13.

2010 sierpień

Do wodnego roztworu siarczanu(VI) żelaza(III) dodawano wodny roztwór wodorotlenku sodu do momentu całkowitego wytrącenia osadu (reakcja I). Osad oddzielono i wyprażono, otrzymując brunatnoczerwony proszek (reakcja II).

a) Napisz w formie cząsteczkowej równania zachodzących reakcji.
b) Podaj, jaką metodę rozdzielenia mieszaniny należało zastosować, aby wydzielić osad (powstały w reakcji I) z mieszaniny reakcyjnej.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 14.

2010 sierpień

Zaprojektuj dwuetapową metodę otrzymywania węglanu wapnia przebiegającą według
schematu:

Zadanie 14.

jeśli dysponujesz tlenkiem wapnia, kwasem solnym i wodnym roztworem odpowiedniego
węglanu.

a) Napisz wzory lub podaj nazwy reagentów oznaczonych na schemacie numerami 1 i 2.
b) Napisz w formie jonowej odpowiednie równania reakcji.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 15.

2010 sierpień

Poniższa tabela przedstawia barwy wybranych wskaźników w zależności od pH roztworów.

Zadanie 15.

Do wodnego roztworu wodorotlenku sodu dodano niewielką ilość jednego ze wskaźników, a następnie intensywnie mieszając, dodawano kroplami kwas solny. Początkowo w roztworze wskaźnik miał barwę granatową. Podczas wkraplania kwasu mieszanina przybrała najpierw kolor zielony, a po dodaniu nadmiaru kwasu, roztwór zabarwił się na kolor żółty.

Napisz, którego wskaźnika (I, II lub III) użyto w opisanym doświadczeniu.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line
Nawigacja

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>
Paginacja
  • 1
  • 2
  • 3
Facebook
DOŁĄCZ DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOKU!
Kursy Korepetycje Kontakt Youtube Regulamin Polityka prywatności
DWMED Wszelkie prawa zastrzeżone.

Regulamin newslettera

treść regulaminu mcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna. Vestibulum commodo volutpat a, convallis ac, laoreet enim. Phasellus fermentum in, dolor. Pellentesque facilisis. Nulla imperdiet sit amet magna. Vestibulum dapibus, mauris nec malesuada fames ac turpis velit, rhoncus eu, luctus et interdum adipiscing wisi. Aliquam erat ac ipsum. Integer aliquam purus. Quisque lorem tortor fringilla sed, vestibulum id, eleifend justo vel bibendum sapien massa ac turpis faucibus orci luctus non, consectetuer lobortis quis, varius in, purus. Integer ultrices posuere cubilia Curae, Nulla ipsum dolor lacus, suscipit adipiscing. Cum sociis natoque penatibus et ultrices volutpat. Nullam wisi ultricies a, gravida vitae, dapibus risus ante sodales lectus blandit eu, tempor diam pede cursus vitae, ultricies eu, faucibus quis, porttitor eros cursus lectus, pellentesque eget, bibendum a, gravida ullamcorper quam. Nullam viverra consectetuer. Q