DWMED
Menu

#

  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Kontakt
logowanie/rejestracja ;
  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Księgarnia
  • Kontakt
  • ;

Breadcrumbs

  • strona główna
  • /
  • Bakterie, wirusy i protisty

wyszukiwanie zadań

Zadanie 29.

2009 maj

Na wykresie przedstawiono zależność przeżywalności dwóch populacji tego samego gatunku bakterii (dzikiej i zmutowanej) od stężenia antybiotyku w pożywce.

Zadanie 29.

Na podstawie obu wykresów podaj skutek mutacji dla przedstawionego gatunku bakterii.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 9.

2009 styczeń

Celem badań było określenie takich warunków hodowli, które pozwoliłyby na wyizolowanie (do dalszych badań) określonych gatunków bakterii z mieszaniny kilku gatunków. W tabeli przedstawiono tolerancję tych bakterii na pH podłoża.

Zadanie 9.

Na podstawie analizy powyższych danych z tabeli, podaj przedział wartości pH podłoża, na którym teoretycznie powinny rozwinąć się wyłącznie przecinkowce cholery.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 30.

2008 czerwiec

Jednym z pierwszych białek, które dzięki zastosowaniu metod inżynierii genetycznej mogło być wytwarzane jako produkt handlowy, była insulina produkowana przez bakterie. Przed uzyskaniem szczepów bakterii produkujących ten ludzki hormon, insulinę otrzymywano wyłącznie z trzustek bydlęcych i świńskich. Insuliny te różnią się od ludzkiego białka odpowiednio trzema i jednym aminokwasem. Również chorym na hemofilię A podaje się obecnie preparaty VIII białkowego czynnika krzepnięcia krwi, produkowane metodami inżynierii genetycznej. Wcześniej uzyskiwano ten czynnik z krwi ludzkiej.

a) Określ cechę kodu genetycznego, która umożliwia bakteriom wytwarzanie ludzkich białek, np. insuliny i czynnika VIII krzepnięcia krwi.
b) Uzasadnij jednym argumentem, że dla chorych bezpieczniej jest korzystać z insuliny lub czynnika VIII wyprodukowanych metodami inżynierii genetycznej niż metodami stosowanymi wcześniej.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 33.

2008 czerwiec

Na schemacie przedstawiono obieg azotu w przyrodzie z uwzględnieniem przeprowadzanych przez bakterie procesów oznaczonych jako A-D.

Zadanie 33.

Przyporządkuj każdemu z przedstawionych na schemacie procesów A-D jego nazwę spośród 1-5.

1. Nitryfikacja.
2. Wiązanie wolnego azotu.
3. Fermentacja
4. Denitryfikacja
5. Amonifikacja.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 36.

2008 czerwiec

Symbioza między roślinami motylkowymi a bakteriami jest bardzo powszechna. Bakterie z rodzaju Rhizobium mają zdolność do wiązania azotu atmosferycznego, który następnie przetwarzają na formę przyswajalną dla roślin, a same korzystają z węglowodanów produkowanych przez zakażoną roślinę. Roślina reaguje na infekcje bakteriami z rodzaju Rhizobium wytworzeniem brodawek, w których znajdują się te drobnoustroje. U roślin niezainfekowanych nie tworzą się brodawki.

Przedstaw plan doświadczenia pozwalającego rozwiązać problem badawczy:

Czy rośliny rozwijające się w glebie dostatecznie zaopatrzonej w azotany, są oporne na zakażenie bakteriami Rhizobium?

Do dyspozycji masz: 50 siewek koniczyny, kulturę bakterii Rhizobium, dwie skrzynki z piaskiem bez związków azotowych, pełną pożywkę azotanową, lupę.

W planie doświadczenia uwzględnij:
a) opis próby kontrolnej,
b) opis próby badawczej,
c) sposób uzyskiwania wyników.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 10.

2008 maj

Bakterie nitryfikacyjne (Nitrosomonas sp., Nitrobacter sp.) przeprowadzają chemosyntezę wykorzystując w jej pierwszym etapie następujące reakcje chemiczne:

Zadanie 10.

Część wydzielonej w tych reakcjach energii jest rozpraszana w postaci ciepła, a część jest dostępna dla bakterii w formie użytecznej chemicznie.

a) Wyjaśnij, jaką rolę w drugim etapie chemosyntezy pełni energia użyteczna chemicznie, uzyskana przez te bakterie w etapie pierwszym.
b) Określ znaczenie reakcji nitryfikacji dla roślin.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 11.

2008 maj

Antybiotyki wykazują w stosunku do bakterii działanie bakteriobójcze lub bakteriostatyczne.

Wyjaśnij, co oznacza, że jakiś antybiotyk ma działanie bakteriostatyczne.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 17.

2008 maj

Wyróżnia się dwa rodzaje odporności: wrodzoną (nieswoistą) i nabytą (swoistą).

a) Podaj, w którym z tych rodzajów odporności następuje wytworzenie w organizmie pamięci o patogenie.
b) Wśród podanych niżej sposobów obrony organizmu przed patogenami (A-D) zaznacz ten, który jest odpowiedzią swoistą.

A. Wytwarzanie interferonu przez komórki zaatakowane przez wirusy.
B. Fagocytowanie patogenów przez granulocyty obojętnochłonne i kwasochłonne.
C. Wytwarzanie przeciwciał przez limfocyty B, które zetknęły się z patogenami.
D. Obecność w płynach ciała np. łzach, mleku, ślinie lizozymu uszkadzającego bakterie.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 18.

2008 maj

Wśród zaburzeń w funkcjonowaniu układu odpornościowego można wyróżnić trzy grupy:
I. niewydolność układu odpornościowego (niedobory immunologiczne),
II. niewłaściwie skierowana reakcja (autoimmunoagresja),
III. nadmierna aktywność układu odpornościowego (nadwrażliwość).

Podaj, do których z wymienionych grup zaburzeń (I-III) należą:
a) alergie
b) AIDS

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 15.

2008 marzec

Na rysunkach P, Q, T, S i R przedstawiono w przypadkowej kolejności etapy wirusowej infekcji komórki bakteryjnej.

Zadanie 15.

Podaj, posługując się symbolami literowymi rysunków, kolejne etapy infekcji wirusowej.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 15.

2007 czerwiec

Na rysunkach P, Q, T, S i R przedstawiono w przypadkowej kolejności etapy wirusowej infekcji komórki bakteryjnej.

Zadanie 15.

Podaj, posługując się symbolami literowymi rysunków, kolejne etapy infekcji wirusowej.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 24.

2007 maj

Naukowcy zbadali materiał genetyczny pewnego wirusa. Wyniki swoich badań przedstawili w tabeli.

Zadanie 24.

Na podstawie analizy przedstawionych wyników badań określ rodzaj:
a) kwasu nukleinowego (RNA, czy DNA), który jest materiałem genetycznym tego wirusa.
b) cząsteczki (jednoniciowa, czy dwuniciowa), którą ma kwas nukleinowy tego wirusa.

Każdą z odpowiedzi uzasadnij jednym argumentem.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 33.

2007 maj

W tabeli zamieszczono zakresy tolerancji niektórych bakterii względem pH podłoża, w którym występują.

Zadanie 33.

Podaj, która z wymienionych powyżej bakterii jest stenobiontem względem badanego czynnika. Uzasadnij swój wybór.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 34.

2007 maj

Na korzeniach łubinu w charakterystycznych brodawkach występują symbiotyczne bakterie azotowe z rodzaju Rhizobium.

Określ korzyści wynikające z tej formy współżycia dla:
a) bakterii:
b) łubinu:

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 24.

2006 listopad

Na schemacie przedstawiono cykl życiowy pierwotniaków, których formy troficzne są haploidalne.

Zadanie 24.

Określ rolę mejozy w cyklu życiowym tych pierwotniaków oraz uzasadnij, że proces ten może zwiększać szanse przeżycia organizmów potomnych.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line
Nawigacja

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>
Paginacja
  • 1
  • …
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Facebook
DOŁĄCZ DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOKU!
Kursy Korepetycje Kontakt Youtube Regulamin Polityka prywatności
DWMED Wszelkie prawa zastrzeżone.

Regulamin newslettera

treść regulaminu mcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna. Vestibulum commodo volutpat a, convallis ac, laoreet enim. Phasellus fermentum in, dolor. Pellentesque facilisis. Nulla imperdiet sit amet magna. Vestibulum dapibus, mauris nec malesuada fames ac turpis velit, rhoncus eu, luctus et interdum adipiscing wisi. Aliquam erat ac ipsum. Integer aliquam purus. Quisque lorem tortor fringilla sed, vestibulum id, eleifend justo vel bibendum sapien massa ac turpis faucibus orci luctus non, consectetuer lobortis quis, varius in, purus. Integer ultrices posuere cubilia Curae, Nulla ipsum dolor lacus, suscipit adipiscing. Cum sociis natoque penatibus et ultrices volutpat. Nullam wisi ultricies a, gravida vitae, dapibus risus ante sodales lectus blandit eu, tempor diam pede cursus vitae, ultricies eu, faucibus quis, porttitor eros cursus lectus, pellentesque eget, bibendum a, gravida ullamcorper quam. Nullam viverra consectetuer. Q