DWMED
Menu

#

  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Kontakt
logowanie/rejestracja ;
  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Księgarnia
  • Kontakt
  • ;

Breadcrumbs

  • strona główna
  • /
  • Fizjologia roślin

wyszukiwanie zadań

Zadanie 11.

2009 styczeń

Hormony odgrywają ważną rolę w rozwoju roślin. Żeby się o tym przekonać wykonano następujące doświadczenie: kilka pędów (tej samej długości) tego samego gatunku rośliny umieszczono w pojemnikach z wodnym roztworem auksyn. W każdym z pojemników po kilkunastu dniach trwania doświadczenia uzyskano wyniki, takie jak przedstawiono na schematycznym rysunku B.

Zadanie 11.

a) Przedstaw (w formie rysunku albo opisu) propozycję próby kontrolnej do tego doświadczenia.
b) Podaj cel wprowadzania próby kontrolnej do zestawu doświadczalnego.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 12.

2009 styczeń

Na schemacie przedstawiono przebieg doświadczenia, w którym pędy trzykrotki umieszczono w trzech różnych położeniach.

Zadanie 12.

a) Sformułuj problem badawczy do tego doświadczenia.
b) Zapisz wniosek wynikający z tego doświadczenia.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Oziębienie pączków i wpływ na ich rozwój

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej styczeń 2009

Na rozwój roślin mają wpływ różne czynniki środowiska zewnętrznego. Na rysunku przedstawiono efekt miejscowego oziębiania (kilka dni w temperaturze od 0° do 10°C) pączków lilaka (krzew ozdobny). Pod rysunkiem zamieszczono dwa stwierdzenia: dotyczące interpretacji wyników przeprowadzonego doświadczenia i wnioskowania na podstawie wyników.

Oziębienie pączków i wpływ na ich rozwój

I. Stwierdzenie: oziębienie kilku pączków na roślinie stymuluje przerwanie stanu uśpienia wszystkich pozostałych pączków.
II. Stwierdzenie: lilak hodowany w warunkach naturalnych w klimacie tropikalnym nie wytworzy kwiatów.

Na podstawie analizy tekstu i rysunku oceń słuszność powyższych stwierdzeń, wpisując słowa prawda lub fałsz. Każdą ocenę uzasadnij jednym argumentem.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Podział systematyczny nasiennych

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej styczeń 2009

Różnorodność roślin nasiennych znajduje swoje odzwierciedlenie również w taksonomii.

Podział systematyczny nasiennych

Wśród schematów od A do D zaznacz ten, który prawidłowo obrazuje relacje między jednostkami systematycznymi roślin oznaczonymi od I do IV (wielkości kół nie odzwierciedlają liczebności gatunków w obrębie grupy).

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Wzrost traw na poletkach o różnej wilgotności

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej styczeń 2009

Poniżej przedstawiono graficznie skutki konkurencji (na poletkach eksperymentalnych) między trawami z rodzajów: rajgras, stokłosa i wyczyniec. Schemat A obrazuje taki sam przyrost dla każdej trawy wysianej osobno na poletkach o różnej wilgotności (dlatego umieszczono jeden wykres dla trzech rodzajów traw).
Schemat B obrazuje przyrost traw wysianych razem na poletkach o różnej wilgotności.

Wzrost traw na poletkach o różnej wilgotności

Interpretując informacje zilustrowane schematami, podaj, która z traw okazała się najsilniejszym konkurentem na poletku o wilgotności gleby optymalnej dla wszystkich traw. Odpowiedź uzasadnij jednym argumentem.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 10.

2008 czerwiec

Przygotowano zestaw badawczy w celu sprawdzenia wpływu różnych stężeń cukru na zjawiska osmotyczne w komórkach ziemniaka. Wycięto cztery jednakowe walce z bulwy ziemniaka, które umieszczono po jednym w każdej z czterech probówek (od I do IV) z taką samą ilością wody o różnej zawartości cukru: I – 0 g, II – 5 g, III – 10 g, IV – 20 g. Po kilku godzinach wyjęto każdy z walców i stwierdzono, że różnią się one objętością. W probówce I objętość walca wyraźnie zwiększyła się, a w probówce IV wyraźnie się zmniejszyła.

Wyjaśnij, uwzględniając mechanizm osmozy, dlaczego w probówce I i IV objętości walców z ziemniaka uległy opisanym zmianom.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 11.

2008 czerwiec

W tabeli przedstawiono wyniki pomiarów tempa wyparowywania wody przez słonecznik w ciągu jednego dnia.

Zadanie 11.

Na podstawie danych z tabeli narysuj wykres liniowy, ilustrujący tempo wyparowywania wody ze słonecznika w ciągu dnia.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 13.

2008 czerwiec

Na wykresach przedstawiono wpływ temperatury na natężenie fotosyntezy u pomidora w warunkach różnego stężenia CO2.

Zadanie 13.

Zaznacz wśród A – D zdanie, które poprawnie opisuje powyższe wykresy.

A. Zakres temperatury, w której zachodzi fotosynteza, jest szerszy przy niższym stężeniu CO2, niż przy wyższym stężeniu CO2.
B. Optymalna temperatura fotosyntezy nie ma wartości stałej i jest wyższa przy niższym stężeniu CO2.
C. W zakresie temperatur 20° C-30°C natężenie fotosyntezy rośnie przy niższym stężeniu CO2, a spada przy wyższym stężeniu.
D. W zakresie temperatur 5°C-40°C natężenie fotosyntezy jest większe przy wyższym stężeniu CO2, niż przy niższym stężeniu CO2.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 16.

2008 czerwiec

Istotną rolę w rozwoju roślin odgrywają hormony roślinne np. auksyny wytwarzane w stożkach wzrostu pędu. W praktyce rolniczej często wykonuje się pewien zabieg prowadzący do uzyskania odpowiedniego pokroju rośliny.

Na rysunkach przedstawiono schematyczny wygląd tej samej rośliny w kolejnych etapach przed (I) i po wykonaniu tego zabiegu (II i III).

Zadanie 16.

a) Na podstawie analizy rysunków określ, na czym polega wykonany zabieg.
b) Wyjaśnij, uwzględniając rolę hormonów, dlaczego dokonany zabieg spowodował po kilku tygodniach zmianę pokroju tej rośliny.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 36.

2008 czerwiec

Symbioza między roślinami motylkowymi a bakteriami jest bardzo powszechna. Bakterie z rodzaju Rhizobium mają zdolność do wiązania azotu atmosferycznego, który następnie przetwarzają na formę przyswajalną dla roślin, a same korzystają z węglowodanów produkowanych przez zakażoną roślinę. Roślina reaguje na infekcje bakteriami z rodzaju Rhizobium wytworzeniem brodawek, w których znajdują się te drobnoustroje. U roślin niezainfekowanych nie tworzą się brodawki.

Przedstaw plan doświadczenia pozwalającego rozwiązać problem badawczy:

Czy rośliny rozwijające się w glebie dostatecznie zaopatrzonej w azotany, są oporne na zakażenie bakteriami Rhizobium?

Do dyspozycji masz: 50 siewek koniczyny, kulturę bakterii Rhizobium, dwie skrzynki z piaskiem bez związków azotowych, pełną pożywkę azotanową, lupę.

W planie doświadczenia uwzględnij:
a) opis próby kontrolnej,
b) opis próby badawczej,
c) sposób uzyskiwania wyników.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 37.

2008 czerwiec

Organizm może mieć wąskie granice tolerancji w stosunku do jednego czynnika środowiska, a szerokie w stosunku do innych, co obrazuje poniższy wykres. Na przykład mikołajek nadmorski jest stosunkowo mało wrażliwy na zmiany temperatury – występuje od brzegów
Morza Śródziemnego na południu po środkową Norwegię na północy, ale jest silnie halofilny (słonolubny); występuje tylko na wydmach morskich.
Na wykresach przedstawiono zakresy tolerancji stenobiontów i eurybiontów na natężenie czynnika środowiska.

Zadanie 37.

Na podstawie analizy wszystkich powyższych danych wymień czynnik środowiska, względem którego mikołajek nadmorski jest:
a) stenobiontem,
b) eurybiontem.

Korzystając z tekstu uzasadnij każdą z odpowiedzi.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 3.

2008 maj

U roślin wyższych śmierć niektórych komórek warunkuje powstanie funkcjonalnych systemów, mających istotne znaczenie w życiu rośliny. W prawidłowym rozwoju roślin takie zmiany zachodzą w końcowym etapie różnicowania się komórek i tkanek.

Podaj dwa przykłady tkanek roślinnych zbudowanych z komórek martwych. Określ rolę każdej z tych tkanek.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 8.

2008 maj

Na wykresach przedstawiono zależność asymilacji CO2 od temperatury u tej samej rośliny, przy silnym i słabym natężeniu światła.

Zadanie 8.

Ustal, czy przedstawione na wykresie dane dotyczą rośliny światłolubnej czy cieniolubnej. Swoją opinię uzasadnij jednym argumentem.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 20.

2008 maj

Warunkami przerwania spoczynku względnego nasion, a następnie ich kiełkowania są:
− odpowiednia wilgotność podłoża,
− odpowiednia temperatura,
− obecność tlenu.

Wyjaśnij, w jaki sposób dwa wybrane przez Ciebie, spośród wyżej wymienionych, czynniki wpływają na zapoczątkowanie kiełkowania nasion.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 12.

2008 marzec

Na schemacie w uproszczony sposób przedstawiono związek między dwoma podstawowymi dla życia organizmów procesami metabolicznymi: fotosyntezą i oddychaniem.

Zadanie 12.

Na podstawie schematu uzupełnij tabelę, wpisując do niej po dwa substraty i dwa produkty każdego z przedstawionych na schemacie procesów oraz określ typ ich reakcji metabolicznych (anabolizm czy katabolizm).

Zadanie 12.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line
Nawigacja

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>
Paginacja
  • 1
  • …
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • …
  • 17
Facebook
DOŁĄCZ DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOKU!
Kursy Korepetycje Kontakt Youtube Regulamin Polityka prywatności
DWMED Wszelkie prawa zastrzeżone.

Regulamin newslettera

treść regulaminu mcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna. Vestibulum commodo volutpat a, convallis ac, laoreet enim. Phasellus fermentum in, dolor. Pellentesque facilisis. Nulla imperdiet sit amet magna. Vestibulum dapibus, mauris nec malesuada fames ac turpis velit, rhoncus eu, luctus et interdum adipiscing wisi. Aliquam erat ac ipsum. Integer aliquam purus. Quisque lorem tortor fringilla sed, vestibulum id, eleifend justo vel bibendum sapien massa ac turpis faucibus orci luctus non, consectetuer lobortis quis, varius in, purus. Integer ultrices posuere cubilia Curae, Nulla ipsum dolor lacus, suscipit adipiscing. Cum sociis natoque penatibus et ultrices volutpat. Nullam wisi ultricies a, gravida vitae, dapibus risus ante sodales lectus blandit eu, tempor diam pede cursus vitae, ultricies eu, faucibus quis, porttitor eros cursus lectus, pellentesque eget, bibendum a, gravida ullamcorper quam. Nullam viverra consectetuer. Q