DWMED
Menu

#

  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Kontakt
logowanie/rejestracja ;
  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Księgarnia
  • Kontakt
  • ;

Breadcrumbs

  • strona główna
  • /
  • Fizjologia roślin

wyszukiwanie zadań

Różnice w budowie epidermy i epiblemy

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2006

Młode organy roślin wieloletnich oraz całe rośliny zielne okrywa żywa tkanka zwana skórką. Zbudowana jest ona najczęściej z pojedynczej warstwy ściśle do siebie przylegających komórek. Jednak skórka takich organów jak liście i łodygi różni się budową i funkcją od skórki okrywającej korzenie.

Podaj dwie różnice w budowie między skórką okrywającą części nadziemne a skórką korzenia roślin zielnych.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 45.

2006 maj

Poniżej zamieszczony wykres przedstawia zależność między wilgotnością nasion kilku gatunków roślin a natężeniem procesu oddychania.

Zadanie 45.

Sformułuj dwa wnioski wynikające z analizy wykresu.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 34.

2006 styczeń

Rysunki przedstawiają mechanizm otwierania się i zamykania aparatów szparkowych u roślin.

Zadanie 34.

Na podstawie analizy rysunków przedstaw zależność między stężeniem jonów K+ w komórkach szparkowych a ruchami szparek.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 38.

2006 styczeń

Schemat ilustruje przepływ energii w komórce roślinnej.

Zadanie 38.

Na podstawie analizy powyższego schematu uzupełnij brakujące nazwy związków chemicznych i procesów oznaczonych literami A–D oraz podaj przykład wykorzystania przez organizm roślinny energii zgromadzonej w ATP.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 36.

2005 Grudzień

Poniższymi wykresami zilustrowano wpływ temperatury na intensywność fotosyntezy i oddychania komórkowego u pewnego gatunku roślin, mierzoną w różnych jednostkach umownych.

Zadanie 36.

Zaznacz dwa sformułowania (spośród A, B, C, D, E), które trafnie interpretują wyniki badań przedstawione w formie wykresów.

A. Intensywność wytwarzania materii organicznej przez badane rośliny jest większa w temperaturze 25°C niż w temperaturze 35°C.
B. W temperaturze 35°C przyrost biomasy u badanych roślin jest większy niż w temperaturze 25°C.
C. W temperaturze 25°C zużycie materii organicznej u badanych roślin przewyższa jej produkcję.
D. Intensywność procesu katabolicznego u badanych roślin jest mniejsza w temperaturze 25°C niż w temperaturze 35°C.
E. Intensywność fotosyntezy ma największy wpływ na intensywność oddychania w temperaturze od 25 do 35°C.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Cechy rozróżniające rośliny od grzybów.

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej grudzień 2005

Przez długi czas grzyby zaliczano do roślin. Różnią się od nich jednak wieloma cechami i dlatego wydzielono je w odrębne królestwo.

Spośród wymienionych niżej cech budowy i funkcji organizmów wypisz (stosując oznaczenia literowe):
a) dwie cechy roślin różniące je od grzybów.
b) dwie cechy grzybów różniące je od roślin.

Cechy budowy i funkcji organizmów:
A. Budują je komórki nieposiadające ukształtowanego jądra.
B. Są zbudowane z komórek eukariotycznych.
C. Celuloza jest głównym składnikiem ich ścian komórkowych.
D. Ściany ich komórek są zbudowane przeważnie z chityny.
E. Organizmy te magazynują głównie skrobię.
F. Organizmy te są wyłącznie cudzożywne.
G. Mogą rozmnażać się przez zarodniki.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 45.

2005 Grudzień

Dla zbadania wpływu głębokości siewu na kiełkowanie nasion pewnego gatunku rośliny postawiono trzy hipotezy:

a) nasiona (niezależnie od wielkości) wysiane na różnych głębokościach kiełkują niejednocześnie,
b) z nasion posianych głęboko tylko nasiona duże wytwarzają siewki,
c) z nasion posianych płytko tylko nasiona małe wytwarzają siewki.

Przedstaw słownie lub w formie schematycznego rysunku propozycję doboru wielkości nasion i sposobu ich rozmieszczenia (w jednym pojemniku z glebą) do doświadczenia, umożliwiającego równoczesne sprawdzenie słuszności wszystkich powyższych hipotez.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 17.

2005 czerwiec

Postanowiono zweryfikować doświadczalnie następującą hipotezę: wzrost temperatury zwiększa intensywność parowania wody z roślin.

Zaplanuj doświadczenie (opis zestawu doświadczalnego i przebieg doświadczenia), które sprawdzi słuszność postawionej hipotezy.

Do projektu doświadczenia należy wykorzystać: trzykrotkę, zestaw probówek, cylinder miarowy, olej, wodę, kroplomierz, linijkę oraz klimatyzatory komorowe (zapewniające utrzymanie określonej temperatury).

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 37.

2005 maj

Jeden z rodzajów chemosyntetyzujących bakterii siarkowych przeprowadza proces utleniania siarki w sposób przedstawiony sumarycznym równaniem:

Zadanie 37.

Wyjaśnij, w jaki sposób te bakterie wpływają na jakość gleby oraz jakie są konsekwencje tego procesu dla występujących tam roślin.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Rozmnażanie mchów, znaczenie występowania w zwartych skupiskach

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2005

Schemat: Splątek mchu.

Rozmnażanie mchów, znaczenie występowania w zwartych skupiskach

W cyklu rozwojowym mchu występuje płożący się po podłożu splątek. Splątki rozwijają się w liczne ulistnione gametofity, dzięki czemu tworzą się zwarte skupiska mchów.

Wyjaśnij, jakie znaczenie ma występowanie mchów w zwartych skupiskach dla
a) pobierania i utrzymywania wody przez te rośliny.
b) procesu płciowego rozmnażania się mchów.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 43.

2005 maj

Uproszczony zapis procesu fotosyntezy u roślin zielonych

Zadanie 43.

Sumaryczne równanie procesu fotosyntezy u purpurowych bakterii siarkowych (beztlenowce)

Zadanie 43.

Cechą wspólną tych reakcji jest powstawanie cukrów na drodze redukcji CO2.

Wskaż źródła wodoru użytego do redukcji CO2 w procesach fotosyntezy u roślin zielonych i u purpurowych bakterii siarkowych oraz wyjaśnij, dlaczego organizmy te korzystają z różnych źródeł tego pierwiastka.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Reakcja na bodźce kierunkowe

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2005

Schemat ilustruje wyniki doświadczenia, w którym dwie jednakowe gałązki wierzby umieszczono w tych samych sprzyjających warunkach wilgotności i temperatury. Gałązki w stosunku do siebie znajdują się w położeniu odwrotnym.

Reakcja na bodźce kierunkowe

Sformułuj wniosek dotyczący reakcji gałązek wierzby na bodziec kierunkowy w tym doświadczeniu.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 51.

2005 maj

Nasiona niezapominajki pochodzące od jednej rośliny wysiano na glebach o różnym pH. Rośliny, które wyrosły na glebach kwaśnych, miały kwiaty różowe, a hodowane na glebach zasadowych wytworzyły kwiaty niebieskie. Z nasion niebiesko kwitnących niezapominajek, które wysiano na glebach kwaśnych, wyrosły rośliny o kwiatach różowych.

Określ, czy występowanie niezapominajek o różnych barwach kwiatów w opisanych wyżej warunkach to zmienność dziedziczna czy zmienność niedziedziczna. Uzasadnij swoją odpowiedź jednym argumentem.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Cztery kawałki ziemniaka o takiej samej wielkości i kształcie, wycięte z jednej bulwy…

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej styczeń 2005

Cztery kawałki ziemniaka o takiej samej wielkości i kształcie, wycięte z jednej bulwy, zważono i umieszczono w roztworach glukozy o różnych stężeniach. Po dwóch godzinach kawałki ziemniaka zważono ponownie. Uzyskane wyniki przedstawiono w poniższej tabeli.

Cztery kawałki ziemniaka o takiej samej wielkości i kształcie, wycięte z jednej bulwy…

Który roztwór glukozy miał największe stężenie? Uzasadnij odpowiedź.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Wpływ temperatury na intensywność fotosyntezy.

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej styczeń 2005

W tabeli zamieszczono dane z pomiarów intensywności fotosyntezy w różnej temperaturze.

Wpływ temperatury na intensywność fotosyntezy.

Skonstruuj wykres ilustrujący zależność intensywności fotosyntezy od temperatury.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line
Nawigacja

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>
Paginacja
  • 1
  • …
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
Facebook
DOŁĄCZ DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOKU!
Kursy Korepetycje Kontakt Youtube Regulamin Polityka prywatności
DWMED Wszelkie prawa zastrzeżone.

Regulamin newslettera

treść regulaminu mcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna. Vestibulum commodo volutpat a, convallis ac, laoreet enim. Phasellus fermentum in, dolor. Pellentesque facilisis. Nulla imperdiet sit amet magna. Vestibulum dapibus, mauris nec malesuada fames ac turpis velit, rhoncus eu, luctus et interdum adipiscing wisi. Aliquam erat ac ipsum. Integer aliquam purus. Quisque lorem tortor fringilla sed, vestibulum id, eleifend justo vel bibendum sapien massa ac turpis faucibus orci luctus non, consectetuer lobortis quis, varius in, purus. Integer ultrices posuere cubilia Curae, Nulla ipsum dolor lacus, suscipit adipiscing. Cum sociis natoque penatibus et ultrices volutpat. Nullam wisi ultricies a, gravida vitae, dapibus risus ante sodales lectus blandit eu, tempor diam pede cursus vitae, ultricies eu, faucibus quis, porttitor eros cursus lectus, pellentesque eget, bibendum a, gravida ullamcorper quam. Nullam viverra consectetuer. Q