DWMED
Menu

#

  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Kontakt
logowanie/rejestracja ;
  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Księgarnia
  • Kontakt
  • ;

Breadcrumbs

  • strona główna
  • /
  • Komórka

wyszukiwanie zadań

Zadanie 1.

2009 czerwiec

Spośród niżej zamieszczonych zdań (A – D) dotyczących wpływu temperatury na strukturę i funkcje komórek organizmów zaznacz dwa, które są prawdziwe.

A. Temperatura reguluje metabolizm komórek, ale nie decyduje o szybkości reakcji chemicznych w nich zachodzących.
B. Temperatura oddziałuje m.in. na strukturę przestrzenną cząsteczek białek i kwasów nukleinowych, która jest utrzymywana dzięki wiązaniom wodorowym.
C. Tylko wysokie temperatury wpływają negatywnie na błony komórkowe, powodując ich uszkodzenia.
D. Jeżeli na skutek działania niskiej temperatury wewnątrz komórek powstaną kryształy lodu, może nastąpić rozerwanie komórki.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 2.

2009 czerwiec

W procesie rozwoju zarodka jego komórki podlegają procesowi różnicowania, który prowadzi do powstania w organizmie różnych rodzajów wyspecjalizowanych grup komórek: somatycznych (budujących ciało) oraz komórek płciowych.

Zaznacz poniżej określenie (A lub B), które pozwoli poprawnie zakończyć podane zdanie. Uzasadnij swój wybór jednym argumentem.

Proces różnicowania komórek jest w przypadku erytrocytów
A. odwracalny,
B. nieodwracalny.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 3.

2009 czerwiec

Na rysunkach przedstawiono różne rodzaje wyspecjalizowanych komórek roślinnych.

Zadanie 3.

Spośród przedstawionych rodzajów komórek (A – D) zaznacz na schemacie ten, który zawiera komórki miękiszu asymilacyjnego. Swój wybór uzasadnij jednym argumentem.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 5.

2009 czerwiec

Na schemacie przedstawiono transport jonów Na+ i K+ w błonie komórkowej neuronów.

Zadanie 5.

a) Określ kierunek transportu jonów sodowych i jonów potasowych w stosunku do gradientów ich stężeń.
b) Podaj nazwę mechanizmu aktywnego transportu jonów wykorzystywanego w przedstawionym przypadku i określ czynnik, od którego jest on zależny.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 6.

2009 czerwiec

Na schemacie przedstawiono mechanizm działania hormonu kortyzonu w regulacji funkcjonowania komórki.

Zadanie 6.

Uzupełnij dwa brakujące etapy procesu zilustrowanego na schemacie.

1. Kortyzon przedostaje się przez błonę komórkową do cytoplazmy.
2.
3. Dwa powstałe kompleksy łączą się ze sobą i przedostają się do jądra komórkowego.
4. .

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Rozmnażanie płciowe i bezpłciowe u zielenicy

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2009

Na schemacie przedstawiono cykl życiowy glonu zawłotni (Chlamydomonas sp.).

Rozmnażanie płciowe i bezpłciowe u zielenicy

a) Spośród wymienionych poniżej określeń (A – C) zaznacz typ rozmnażania płciowego, który występuje u tej zielenicy.

A. izogamia
B. anizogamia
C. oogamia

b) Podaj, które stadium cyklu rozwojowego stanowi fazę diploidalną, i określ, w wyniku jakiego podziału (mitoza, mejoza) powstają z tego stadium osobniki potomne.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 3.

2009 maj

Na schemacie przedstawiono substraty i produkty przemian w mitochondrium.

Zadanie 3.

Zaznacz zestaw związków oznaczonych jako X i Y.

Zadanie 3.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 4.

2009 maj

Mitochondrium otoczone jest dwiema błonami. Błona wewnętrzna jest pofałdowana i tworzy grzebienie. Liczba grzebieni i ich rozmiary zwiększają się w mitochondriach występujących w komórkach narządów o intensywnym metabolizmie.
Na rysunkach przestawiono schematycznie mitochondria pochodzące z dwóch różnych narządów.

Zadanie 4.

Podaj, który schemat przedstawia mitochondrium pochodzące najprawdopodobniej z mięśnia szkieletowego. Wybór uzasadnij jednym argumentem, uwzględniając funkcję mięśni i mitochondriów.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 6.

2009 maj

Uczniowie otrzymali polecenie zaobserwowania zjawiska plazmolizy. W tym celu:

Uczeń 1 umieścił w kropli wody na szkiełku przedmiotowym komórki zwierzęce, następnie dodał dwie krople stężonego roztworu chlorku sodu i rozpoczął obserwację pod mikroskopem.
Uczeń 2 umieścił w kropli wody na szkiełku przedmiotowym komórki zwierzęce, następnie dodał dwie krople wody destylowanej i rozpoczął obserwację pod mikroskopem.
Uczeń 3 umieścił w kropli wody na szkiełku przedmiotowym komórki roślinne, następnie dodał dwie krople stężonego roztworu chlorku sodu i rozpoczął obserwację pod mikroskopem.
Uczeń 4 umieścił w kropli wody na szkiełku przedmiotowym komórki roślinne, następnie dodał dwie krople wody destylowanej i rozpoczął obserwację pod mikroskopem.

Wymień ucznia, który ma szansę zaobserwować zjawisko plazmolizy. Podaj argument uzasadniający ten wybór, uwzględniając w nim badany obiekt oraz mechanizm obserwowanego zjawiska.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 8.

2009 maj

Na uproszczonym schemacie przedstawiono fazę jednego z ważnych procesów metabolicznych zachodzących u roślin.

Zadanie 8.

a) Faza przedstawiona na schemacie nazywa się

A. cykl Calvina
B. cykl Krebsa
C. łańcuch oddechowy
D. faza jasna fotosyntezy

b) Podaj dokładną lokalizację w komórce roślinnej przedstawionej powyżej fazy.

c) Wymień dwa składniki siły asymilacyjnej biorącej udział w powyższej fazie.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 26.

2009 maj

Na schemacie przedstawiono fagocytozę – jeden ze sposobów pobierania pokarmu przez ameby.

Zadanie 26.

Na podstawie rysunku wpisz do poniższej tabeli cyfry od 1 do 5, tak aby odzwierciedlały one uszeregowane we właściwej kolejności etapy fagocytozy.

Zadanie 26.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 28.

2009 maj

Długość poszczególnych faz cyklu komórkowego może się różnić w zależności od rodzaju komórek. Na schemacie przedstawiono cykl komórkowy.

Zadanie 28.

Podaj nazwę fazy cyklu komórkowego oznaczonej na schemacie literą X oraz określ, na czym polega zachodzący w niej proces.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 1.

2009 styczeń

Na rysunku przedstawiono schemat budowy błony komórki eukariotycznej na poziomie molekularnym (zgodny z modelem Singera i Nicolsona).

Zadanie 1.

Na podstawie rysunku:

a) podaj cechę budowy różniącą zewnętrzną powierzchnię błony komórkowej od powierzchni wewnętrznej tej błony,
b) przedstaw jeden ze sposobów rozmieszczenia białek względem podwójnej warstwy lipidów.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 2.

2009 styczeń

Na rysunku przedstawiono schemat budowy błony komórki eukariotycznej na poziomie molekularnym (zgodny z modelem Singera i Nicolsona).

Zadanie 2.

Wśród sformułowań od A do D zaznacz to, które nieprawidłowo określa rolę łańcuchów oligosacharydowych obecnych w błonie komórkowej.

A. Odgrywają istotną rolę podczas rozpoznawania komórek przez układ odpornościowy.
B. Chronią błonę komórkową przed urazami mechanicznymi.
C. Stanowią materiał zapasowy i energetyczny komórki.
D. Chronią błonę komórkową przed uszkodzeniami chemicznymi.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 3.

2009 styczeń

W błonach komórek występują wyspecjalizowane struktury białkowe, zwane kanałami jonowymi, umożliwiające transport jonów przez błonę. O selektywności kanału decyduje jego skład białkowy i charakter reszt aminokwasowych skierowanych do wnętrza kanału jonowego. Jeżeli przeważają reszty naładowane dodatnio, kanał przepuszcza aniony, jeżeli naładowane ujemnie – przepuszcza kationy.
Wykresem zilustrowano (u jednego z gatunków roślin okrytonasiennych) zależność przyrostu świeżej masy od stężenia jonów potasu w pożywkach, na których hodowano tkanki osobników dzikich i zmutowanych. Osobniki zmutowane nie posiadają w plazmolemie wyspecjalizowanych struktur białkowych (białek kanałowych) ułatwiających transport jonów potasu (K+) przez błonę.

Zadanie 3.

Na podstawie powyższych informacji:

a) podaj wartość stężenia jonów potasu, przy której największe znaczenie w transporcie tych jonów ma obecność białek kanałowych
b) określ, czy reszty aminokwasowe skierowane do wnętrza kanału jonowego dla jonów potasu są naładowane dodatnio, czy ujemnie

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line
Nawigacja

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>
Paginacja
  • 1
  • …
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • …
  • 17
Facebook
DOŁĄCZ DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOKU!
Kursy Korepetycje Kontakt Youtube Regulamin Polityka prywatności
DWMED Wszelkie prawa zastrzeżone.

Regulamin newslettera

treść regulaminu mcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna. Vestibulum commodo volutpat a, convallis ac, laoreet enim. Phasellus fermentum in, dolor. Pellentesque facilisis. Nulla imperdiet sit amet magna. Vestibulum dapibus, mauris nec malesuada fames ac turpis velit, rhoncus eu, luctus et interdum adipiscing wisi. Aliquam erat ac ipsum. Integer aliquam purus. Quisque lorem tortor fringilla sed, vestibulum id, eleifend justo vel bibendum sapien massa ac turpis faucibus orci luctus non, consectetuer lobortis quis, varius in, purus. Integer ultrices posuere cubilia Curae, Nulla ipsum dolor lacus, suscipit adipiscing. Cum sociis natoque penatibus et ultrices volutpat. Nullam wisi ultricies a, gravida vitae, dapibus risus ante sodales lectus blandit eu, tempor diam pede cursus vitae, ultricies eu, faucibus quis, porttitor eros cursus lectus, pellentesque eget, bibendum a, gravida ullamcorper quam. Nullam viverra consectetuer. Q