DWMED
Menu

#

  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Kontakt
logowanie/rejestracja ;
  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Księgarnia
  • Kontakt
  • ;

Breadcrumbs

  • strona główna
  • /
  • Metabolizm

wyszukiwanie zadań

Zadanie 4.

2010 czerwiec

Poniższy niekompletny schemat dotyczy sprzężenia energetycznego między reakcjami katabolicznymi i anabolicznymi zachodzącymi w komórce.

Zadanie 4.

Uzupełnij schemat, wpisując poniższe określenia, tak żeby na jego podstawie można było poprawnie zinterpretować sprzężenie energetyczne między reakcjami katabolicznymi i anabolicznymi w komórce.

anaboliczne, kataboliczne, pochłanianie energii, uwalnianie energii.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Znaczenie transportu fosfotrioz dla ciągłości procesu fotosyntezy

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2010

Na schemacie przedstawiono wymianę substancji między cytozolem komórki i stromą chloroplastu przez błonę wewnętrzną chloroplastu. (Schemat nie uwzględnia przepuszczalnej zewnętrznej błony chloroplastu).

Znaczenie transportu fosfotrioz dla ciągłości procesu fotosyntezy

Spośród poniższych stwierdzeń wybierz i zaznacz dwa, które można sformułować na podstawie schematu.

A. Transport różnych substancji przez błonę wewnętrzną chloroplastu jest możliwy tylko dzięki udziałowi przenośnika fosforanowego.
B. Transport produktu cyklu Calvina-Bensona ze stromy chloroplastu do cytozolu wymaga udziału przenośnika fosforanowego.
C. Sprzężenie transportu jonów fosforanowych z transportem fosfotriozy pozwala uzupełniać ubytek fosforu w stromie spowodowany eksportem fosfotrioz do cytozolu.
D. Sprzężenie transportu jonów fosforanowych z transportem fosfotriozy pozwala uzupełniać ubytek jonów, które są potrzebne do syntezy sacharozy w cytozolu.
E. Transport fosfotriozy i transport jonów fosforanowych mogą być ze sobą sprzężone, ponieważ odbywają się jednocześnie i w tym samym kierunku.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Przekształcanie energii w procesie oddychania komorkowego i fotosyntezy

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2010

Na poniższym schemacie przedstawiono w uproszczeniu wzajemne powiązania procesu fotosyntezy i procesu oddychania u autotrofów fotosyntetyzujących.

Przekształcanie energii w procesie oddychania komorkowego i fotosyntezy

a) Uzupełnij opis schematu, wpisując w wyznaczone miejsca nazwy odpowiednich rodzajów energii.
b) Uzasadnij stwierdzenie, że z punktu widzenia energetycznego oddychanie i fotosynteza stanowią dwa przeciwstawne procesy.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 17.

2010 czerwiec

Szybkość reakcji katalizowanych przez enzymy zależy m.in. od aktywności enzymów, na którą mogą wpływać różne czynniki, np. pH środowiska reakcji.
Na wykresach przedstawiono zależność między szybkością reakcji katalizowanych przez dwa enzymy trawienne (I i II) a pH środowiska reakcji.

Zadanie 17.

Wyjaśnij, czy oba enzymy zilustrowane na schemacie mogą wykazywać najwyższą aktywność w tym samym odcinku przewodu pokarmowego.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 6.

2010 maj

Uzupełnij poniższe zdanie, wstawiając w odpowiednie miejsca wyrazy „wyższą” lub „niższą”, aby uzyskać poprawną informację dotyczącą reakcji zachodzących w układach żywych.

Reakcje egzoergiczne uwalniają energię swobodną, zatem produkty reakcji mają energię …………… niż substraty, natomiast w reakcjach endoergicznych, w których energia jest pobierana, produkty reakcji mają energię …………… niż substraty.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Znaczenie oksydazy polifenolowej

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2010

Obrane surowe ziemniaki ciemnieją w kontakcie z powietrzem. Proces ten związany jest z działaniem obecnej w bulwach ziemniaka oksydazy polifenolowej – enzymu, który katalizuje reakcje utleniania zawartych w bulwach związków polifenolowych.

Wyjaśnij, dlaczego ugotowane ziemniaki nie ciemnieją w kontakcie z powietrzem.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 8.

2010 maj

Wśród wymienionych niżej procesów zaznacz dwa, które są procesami anabolicznymi.

A. Fermentacja alkoholowa
B. Chemosynteza
C. Hydroliza skrobi
D. Oddychanie tlenowe
E. Replikacja DNA

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Znaczenie transportu fosfotrioz dla efektywnego zachodzenia fotosyntezy

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2010

Na schemacie przedstawiono udział przenośnika fosforanowego w transporcie fosfotrioz i fosforanu. Pominięto zewnętrzną błonę chloroplastu i przestrzeń międzybłonową.

Znaczenie transportu fosfotrioz dla efektywnego zachodzenia fotosyntezy

Na podstawie analizy schematu wyjaśnij, uwzględniając kierunki transportu, jakie znaczenie dla efektywnego przebiegu procesu fotosyntezy ma sprzężenie transportu fosfotrioz i fosforanu.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 11.

2010 maj

Siarka jest ważnym makroelementem. Rośliny pobierają ją z gleby w postaci jonu siarczanowego

Zadanie 11.

Siarczany w komórkach roślinnych są redukowane i przekształcane w grupę sulfhydrylową (–SH) aminokwasu cysteiny. Do przeprowadzenia tej reakcji konieczne są: ATP i czynnik redukujący – NADH lub NADPH.

a) Podaj, z jakiego procesu zachodzącego w komórkach roślin mogą pochodzić zarówno cząsteczki ATP jak i NADH.
b) Wyjaśnij, na czym polega rola NADH i NADPH jako czynników redukujących w opisanym procesie.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 4.

2009 czerwiec

Zadanie 4. Zadanie 4.

Przyporządkuj do miejsc oznaczonych na schemacie literami A, B i C odpowiednie cyfry (1–4) określające substraty i produkty przedstawionych reakcji biochemicznych.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 5.

2009 czerwiec

Na schemacie przedstawiono transport jonów Na+ i K+ w błonie komórkowej neuronów.

Zadanie 5.

a) Określ kierunek transportu jonów sodowych i jonów potasowych w stosunku do gradientów ich stężeń.
b) Podaj nazwę mechanizmu aktywnego transportu jonów wykorzystywanego w przedstawionym przypadku i określ czynnik, od którego jest on zależny.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 6.

2009 czerwiec

Na schemacie przedstawiono mechanizm działania hormonu kortyzonu w regulacji funkcjonowania komórki.

Zadanie 6.

Uzupełnij dwa brakujące etapy procesu zilustrowanego na schemacie.

1. Kortyzon przedostaje się przez błonę komórkową do cytoplazmy.
2.
3. Dwa powstałe kompleksy łączą się ze sobą i przedostają się do jądra komórkowego.
4. .

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 7.

2009 czerwiec

Na rysunku przedstawiono zmianę poziomu energii swobodnej substratów przekształcanych w produkty w pewnej reakcji chemicznej.

Zadanie 7.

a) Ustal, czy jest to reakcja endoergiczna, czy egzoergiczna. Odpowiedź uzasadnij jednym argumentem.
b) Podaj nazwę energii (A) niezbędnej do zajścia tej reakcji.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 8.

2009 czerwiec

Na schematach pokazano dwa mechanizmy inhibicji (hamowania) reakcji enzymatycznych.

Zadanie 8.

Wyjaśnij działanie inhibitora w obu mechanizmach hamowania reakcji enzymatycznych;
a) w przypadku inhibicji kompetycyjnej
b) w przypadku inhibicji niekompetycyjnej

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Mechanizm asymilacji dwutlenku węgla u sukulentów

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2009

Na schematach A i B przedstawiono przebieg procesu fotosyntezy charakterystyczny np. dla kaktusów i innych roślin gruboszowatych. Wykształciły one swoisty sposób asymilacji CO2 i jego uwalniania podczas fotosyntezy.
Rośliny te są przystosowane do warunków suszy i do wysokich temperatur. Maksymalnie oszczędna gospodarka wodna stanowi dla tych roślin warunek istnienia.

Mechanizm asymilacji dwutlenku węgla u sukulentów

PEP – fosfoenolopirogronian

Ustal, który z przedstawionych procesów (A czy B) odbywa się w nocy. Uzasadnij, że jest to wynik przystosowania do warunków życia.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line
Nawigacja

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>
Paginacja
  • 1
  • …
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • …
  • 18
Facebook
DOŁĄCZ DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOKU!
Kursy Korepetycje Kontakt Youtube Regulamin Polityka prywatności
DWMED Wszelkie prawa zastrzeżone.

Regulamin newslettera

treść regulaminu mcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna. Vestibulum commodo volutpat a, convallis ac, laoreet enim. Phasellus fermentum in, dolor. Pellentesque facilisis. Nulla imperdiet sit amet magna. Vestibulum dapibus, mauris nec malesuada fames ac turpis velit, rhoncus eu, luctus et interdum adipiscing wisi. Aliquam erat ac ipsum. Integer aliquam purus. Quisque lorem tortor fringilla sed, vestibulum id, eleifend justo vel bibendum sapien massa ac turpis faucibus orci luctus non, consectetuer lobortis quis, varius in, purus. Integer ultrices posuere cubilia Curae, Nulla ipsum dolor lacus, suscipit adipiscing. Cum sociis natoque penatibus et ultrices volutpat. Nullam wisi ultricies a, gravida vitae, dapibus risus ante sodales lectus blandit eu, tempor diam pede cursus vitae, ultricies eu, faucibus quis, porttitor eros cursus lectus, pellentesque eget, bibendum a, gravida ullamcorper quam. Nullam viverra consectetuer. Q