DWMED
Menu

#

  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Kontakt
logowanie/rejestracja ;
  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Księgarnia
  • Kontakt
  • ;

Breadcrumbs

  • strona główna
  • /
  • Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej grudzień 2004

wyszukiwanie zadań

Porównanie budowy komórki prokariotycznej i eukariotycznej.

Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004

W budowie komórki eukariotycznej i prokariotycznej występują podobieństwa i różnice. Uzupełnij wolne rubryki tabeli, wykorzystując poniższe rysunki, które ilustrują schematycznie budowę komórki zwierzęcej i komórki bakterii.

Porównanie budowy komórki prokariotycznej i eukariotycznej. Porównanie budowy komórki prokariotycznej i eukariotycznej.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Fazy podziału mitotycznego.

Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004

Poniżej przedstawiono schematycznie wybrane fazy podziału jądra komórki z określoną liczbą chromosomów.

Fazy podziału mitotycznego.

Na podstawie porównania rysunków określ po jednej różnicy w przebiegu dwóch tych samych faz (A, B) podziału mitotycznego i mejotycznego. Określenie różnic przyporządkuj właściwemu podziałowi komórki.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Od czego zależy intensywność podziałów komórkowych?

Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004

Poniżej schematycznie zilustrowano podziały komórek różniące się szybkością.
Na podstawie analizy i interpretacji rysunków sformułuj wniosek dotyczący dzielenia się chloroplastów w przedstawionych komórkach.

Od czego zależy intensywność podziałów komórkowych?

W poniższej tabeli zestawiono informacje dotyczące wybranych cech organizmów w systemie pięciu królestw.

Plus oznacza, że określona cecha jest powszechna w danej grupie, minus zaś, że jej brak.
Plus w nawiasie informuje, że określona cecha występuje bardzo rzadko.

Od czego zależy intensywność podziałów komórkowych?

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Budowa ścian komórkowych różnych grup organizmów żywych.

Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004

W poniższej tabeli zestawiono informacje dotyczące wybranych cech organizmów w systemie pięciu królestw.

Plus oznacza, że określona cecha jest powszechna w danej grupie, minus zaś, że jej brak.
Plus w nawiasie informuje, że określona cecha występuje bardzo rzadko.

Budowa ścian komórkowych różnych grup organizmów żywych.

Uzupełnij rubryki tabeli w wierszu dotyczącym występowania ściany komórkowej w komórkach różnych grup organizmów.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Różnorodność organizmów żywych.

Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004

Różnorodność biologiczną można opisywać, stosując wiele kryteriów.

W poniższej tabeli zestawiono informacje dotyczące wybranych cech organizmów w systemie pięciu królestw.

Plus oznacza, że określona cecha jest powszechna w danej grupie, minus zaś, że jej brak.
Plus w nawiasie informuje, że określona cecha występuje bardzo rzadko.

Różnorodność organizmów żywych.

Na podstawie informacji z tabeli określ, którą grupę organizmów cechuje największa różnorodność w zakresie wymienionych cech. Odpowiedź uzasadnij.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Cechy charakterystyczne rozwoju grzybów.

Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004

W poniższej tabeli zestawiono informacje dotyczące wybranych cech organizmów w systemie pięciu królestw.

Plus oznacza, że określona cecha jest powszechna w danej grupie, minus zaś, że jej brak.
Plus w nawiasie informuje, że określona cecha występuje bardzo rzadko.

Cechy charakterystyczne rozwoju grzybów.

Na wybranym przykładzie cech ujawnionych w tabeli przedstaw związek między budową i czynnościami życiowymi grzybów.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Porównanie budowy i sposobów odżywania i oddychania organizmów.

Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004

Sposoby oddychania zwierząt oznaczono w tabeli, używając odpowiednio symboli (+), +.

W poniższej tabeli zestawiono informacje dotyczące wybranych cech organizmów w systemie pięciu królestw.

Plus oznacza, że określona cecha jest powszechna w danej grupie, minus zaś, że jej brak.
Plus w nawiasie informuje, że określona cecha występuje bardzo rzadko.

Porównanie budowy i sposobów odżywania i oddychania organizmów.

Przedstaw biologiczne uzasadnienie przewagi ilościowej jednego ze sposobów oddychania w świecie zwierząt.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Błony płodowe u organizmów.

Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004

Organizmy można porządkować według różnych kryteriów.

Przyporządkuj nazwy niżej wymienionych rodzajów zwierząt do grup, z których jedną charakteryzuje wytwarzanie w czasie rozwoju błon płodowych, a drugą zapłodnienie zewnętrzne.

Rodzaje zwierząt: gołąb, karp, niedźwiedź, zaskroniec, lis, żaba.

Wytwarzanie błon płodowych: …………………
Zapłodnienie zewnętrzne: ………………..

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Adaptacje ptaków do lotu.

Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004

Zdolność ptaków do lotu wiąże się z wieloma przystosowaniami w ich budowie i fizjologii.

Spośród niżej wymienionych cech charakterystycznych dla ptaków wybierz te, które stanowią przystosowanie do lotu i podziel je na przystosowania anatomiczne oraz fizjologiczne (posługuj się oznaczeniami literowymi cech).

A – redukcja odcinka ogonowego w kręgosłupie
B – częste usuwanie kału
C – występowanie wola w przewodzie pokarmowym
D – odżywianie się różnorodnym pokarmem
E – różnobarwne upierzenie
F – podwójne oddychanie
G – dobry słuch
H – worki powietrzne

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Badanie wpływu temperatury na rozwój organizmów.

Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004

W tabeli zebrano wyniki pewnych badań dotyczących czterech gatunków żab.

Badanie wpływu temperatury na rozwój organizmów.

Sformułuj prawdopodobny problem badawczy, do rozwiązania którego mogą być wykorzystane wyniki tego doświadczenia.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Funkcje tkanki miękiszowej.

Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004

Tkankę miękiszową dzieli się na kilka rodzajów w zależności od pełnionych funkcji.

Na przykładzie dwóch rodzajów miękiszu (podaj ich nazwy) przedstaw dla każdego z nich charakterystyczną cechę budowy i związaną z nią pełnioną funkcję.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Rodzaje modyfikacji liścia.

Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004

Rysunki ilustrują modyfikacje organów wegetatywnych roślin na przykładzie cebuli (Allium cepa) i kaktusa (Echinocactus ornatus).

Rodzaje modyfikacji liścia.

Wyjaśnij, na czym polegają przystosowania tych roślin do określonych warunków środowiska, związane z wykształceniem zmodyfikowanych liści (wskazanych na rysunkach)

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Bilans transpiracji i absorpcji wody.

Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004

Wykres ilustruje przebieg absorpcji i transpiracji wody w ciągu doby.

Bilans transpiracji i absorpcji wody.

Wykorzystując dane z wykresu, wyjaśnij:

– czy o godzinie 15:00 bilans wodny rośliny jest dodatni czy ujemny,
– od której godziny podlewanie roślin zapewnia utrzymanie właściwego bilansu wodnego.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zagęszczenie aparatów szparkowych na powierzchni liścia.

Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004

W tabeli zebrano wyniki obserwacji mikroskopowych dotyczące rozmieszczenia i liczby aparatów szparkowych na cm2 liści różnych roślin.

Zagęszczenie aparatów szparkowych na powierzchni liścia.

Interpretując dane z tabeli, określ, który rodzaj rośliny z takiej samej powierzchni liści (w zbliżonych warunkach) wyparuje więcej wody, mimo że obie rośliny posiadają zbliżoną średnią liczbę aparatów szparkowych przypadającą na cm2 liścia. Wyjaśnij, dlaczego tak się dzieje.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Badanie zjawiska fototropizmu.

Arkusz maturalny z biologii, poziom rozszerzony, próbny 2004

Poniżej w uproszczony sposób zilustrowano wyniki pewnego doświadczenia.

Badanie zjawiska fototropizmu.

Sformułuj wniosek na podstawie analizy przedstawionych graficznie wyników doświadczenia.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line
Nawigacja

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>
Paginacja
  • 1
  • 2
Facebook
DOŁĄCZ DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOKU!
Kursy Korepetycje Kontakt Youtube Regulamin Polityka prywatności
DWMED Wszelkie prawa zastrzeżone.

Regulamin newslettera

treść regulaminu mcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna. Vestibulum commodo volutpat a, convallis ac, laoreet enim. Phasellus fermentum in, dolor. Pellentesque facilisis. Nulla imperdiet sit amet magna. Vestibulum dapibus, mauris nec malesuada fames ac turpis velit, rhoncus eu, luctus et interdum adipiscing wisi. Aliquam erat ac ipsum. Integer aliquam purus. Quisque lorem tortor fringilla sed, vestibulum id, eleifend justo vel bibendum sapien massa ac turpis faucibus orci luctus non, consectetuer lobortis quis, varius in, purus. Integer ultrices posuere cubilia Curae, Nulla ipsum dolor lacus, suscipit adipiscing. Cum sociis natoque penatibus et ultrices volutpat. Nullam wisi ultricies a, gravida vitae, dapibus risus ante sodales lectus blandit eu, tempor diam pede cursus vitae, ultricies eu, faucibus quis, porttitor eros cursus lectus, pellentesque eget, bibendum a, gravida ullamcorper quam. Nullam viverra consectetuer. Q