DWMED
Menu

#

  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Kontakt
logowanie/rejestracja ;
  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Księgarnia
  • Kontakt
  • ;

Breadcrumbs

  • strona główna
  • /
  • Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej listopad 2006

wyszukiwanie zadań

Zadanie 1.

2006 listopad

Na schemacie przedstawiono różne poziomy organizacji budowy w świecie ożywionym.

Zadanie 1.

Podaj nazwy poziomów oznaczonych literami a i b.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 2.

2006 listopad

Na schemacie przedstawiono budowę tkanki mięśniowej poprzecznie prążkowanej kręgowców.

Zadanie 2.

a) Podaj jedną, widoczną na schemacie, cechę budowy tej tkanki związaną z wykonywaniem skurczów.
b) Wykaż związek podanej cechy budowy tej tkanki ze zdolnością do wykonywania skurczów.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 3.

2006 listopad

Na rysunku przedstawiono fragment skóry człowieka.

Zadanie 3.

Podaj nazwy struktur oznaczonych literami A i B oraz określ po jednej funkcji charakterystycznej dla każdej z nich.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 4.

2006 listopad

Na schemacie przedstawiono przekrój przez kosmek ze ściany jelita cienkiego człowieka.

Zadanie 4.

W tabeli poniżej zaznacz szereg (spośród I-IV), w którym literom A, B i cyfrom 1, 2 prawidłowo przyporządkowano odpowiednie określenia.

Zadanie 4.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 5.

2006 listopad

Na rysunkach przedstawiono przebieg pewnego doświadczenia.

Zadanie 5.

Do każdego z naczyń (A, B i C) włożono probówkę z 5 cm3 1% roztworu skrobi. We wszystkich naczyniach (A, B i C) umieszczono również probówki z 1 cm3 świeżo pobranej śliny. Naczynia umieszczono w łaźniach wodnych o różnych temperaturach i po wyrównaniu się temperatur w naczyniu oraz w probówkach, przelano ślinę do roztworu skrobi. Następnie co minutę pipetą pobierano po kropli każdej z mieszanin i przy pomocy jodyny testowano na obecność skrobi. Dla każdego zestawu (A, B i C) notowano czas, po jakim kropla mieszaniny już nie zmieniała barwy na czarno-niebieską, co oznaczało strawienie skrobi (negatywny test skrobiowy).

Podaj:
a) w którym z naczyń badawczych najszybciej nastąpi strawienie skrobi.
b) w którym z naczyń, po zakończeniu eksperymentu, test skrobiowy będzie pozytywny.

Każdy wybór uzasadnij jednym argumentem.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 6.

2006 listopad

Na rysunku przedstawiono budowę komórki zwierzęcej.

Zadanie 6.

Podaj numery oraz nazwy dwóch organelli komórki spośród 1 – 4, które są ograniczone dwiema błonami lipidowo – białkowymi.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 7.

2006 listopad

Podczas prac wykopaliskowych w pozostałościach południowoafrykańskiej wioski z XI w. znaleziono szkielet mężczyzny, który fizycznie różnił się od szkieletów innych mieszkańców tej wioski. Jednak analiza izotopów zawartych w tym szkielecie wykazała, że stosunek różnych izotopów węgla jest w nim podobny do stwierdzonego u innych mieszkańców tej wioski. Skład izotopów węgla w szkielecie uzależniony jest od spożywanego pokarmu. Archeolodzy, którzy dokonali tego odkrycia sformułowali wniosek, że mężczyzna ten przybył do wioski z innego obszaru, a następnie spędził w niej większość swojego życia.

Podaj dwa argumenty potwierdzające wniosek archeologów.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 8.

2006 listopad

Na rysunku przedstawiono cztery sposoby przenikania substancji przez błonę komórkową.

Zadanie 8.

Przedstawione na rysunku sposoby przenikania substancji przez błonę komórkową podziel na dwie grupy – uzupełnij poniższą tabelę.

Zadanie 8.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Charakterystyka komórek merystematycznych

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej listopad 2006

Wzrost roślin tkankowych zachodzi dzięki obecności tkanek merystematycznych – merystemów wierzchołkowych korzeni i pędów oraz merystemów bocznych – miazgi wiązkowej i miazgi korkotwórczej.

a) Podaj podstawową cechę charakteryzującą komórki merystematyczne.
b) Na podstawie tekstu, wymień nazwy dwóch merystemów, dzięki którym rośliny rosną na długość.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 10.

2006 listopad

Na schemacie przedstawiono przebieg reakcji enzymatycznej.

Zadanie 10.

Na podstawie schematu, określ rolę enzymu i podaj przykład jednej charakterystycznej dla niego właściwości.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 11.

2006 listopad

Na schemacie przedstawiono ciąg reakcji enzymatycznych.

Zadanie 11.

Każdy etap tego ciągu jest katalizowany przez inny enzym. Produkt końcowy ciągu reakcji (D) może hamować aktywność enzymu 1.

Wyjaśnij, w jaki sposób na przebieg tego ciągu reakcji wpłynie:
a) sukcesywne odprowadzanie produktu D z miejsca reakcji.
b) wzrastające stężenie produktu D.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 12.

2006 listopad

Na schemacie przedstawiono proces biologicznego utleniania glukozy.

Zadanie 12.

Podaj nazwy związków chemicznych, które należy wpisać w miejsca oznaczone na schemacie X i Y.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 13.

2006 listopad

Na schemacie przedstawiono podstawowe reakcje zachodzące w chloroplaście.

Zadanie 13.

Wyjaśnij na podstawie schematu, na czym polega powiązanie ze sobą fazy jasnej z fazą ciemną fotosyntezy.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Pęd letni i wiosenny skrzypu polnego

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej listopad 2006

Na rysunku przedstawiono dwa rodzaje pędów nadziemnych skrzypu polnego:
1. pęd letni (zielony),
2. pęd wiosenny (bezzieleniowy).

Pęd letni i wiosenny skrzypu polnego

Podaj funkcję pędu oznaczonego 1 i funkcję pędu oznaczonego 2.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Kiełkowanie nasienia fasoli

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej listopad 2006

Na rysunku przedstawiono wykiełkowane nasienie fasoli.

Kiełkowanie nasienia fasoli

Podaj nazwę części nasienia oznaczonych 1 i nazwę jednego procesu metabolicznego, który zachodzi w tych częściach nasienia podczas kiełkowania.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line
Nawigacja

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>
Paginacja
  • 1
  • 2
  • 3
Facebook
DOŁĄCZ DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOKU!
Kursy Korepetycje Kontakt Youtube Regulamin Polityka prywatności
DWMED Wszelkie prawa zastrzeżone.

Regulamin newslettera

treść regulaminu mcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna. Vestibulum commodo volutpat a, convallis ac, laoreet enim. Phasellus fermentum in, dolor. Pellentesque facilisis. Nulla imperdiet sit amet magna. Vestibulum dapibus, mauris nec malesuada fames ac turpis velit, rhoncus eu, luctus et interdum adipiscing wisi. Aliquam erat ac ipsum. Integer aliquam purus. Quisque lorem tortor fringilla sed, vestibulum id, eleifend justo vel bibendum sapien massa ac turpis faucibus orci luctus non, consectetuer lobortis quis, varius in, purus. Integer ultrices posuere cubilia Curae, Nulla ipsum dolor lacus, suscipit adipiscing. Cum sociis natoque penatibus et ultrices volutpat. Nullam wisi ultricies a, gravida vitae, dapibus risus ante sodales lectus blandit eu, tempor diam pede cursus vitae, ultricies eu, faucibus quis, porttitor eros cursus lectus, pellentesque eget, bibendum a, gravida ullamcorper quam. Nullam viverra consectetuer. Q