DWMED
Menu

#

  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Kontakt
logowanie/rejestracja ;
  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Księgarnia
  • Kontakt
  • ;

Breadcrumbs

  • strona główna
  • /
  • Fizjologia roślin

wyszukiwanie zadań

Adaptacje roślin okrytonasiennych

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2010

U roślin okrytonasiennych obserwuje się różne przystosowania do życia w określonych warunkach środowiskowych.

Adaptacje roślin okrytonasiennych

Do każdego ze zdań opisujących przykłady przystosowań (1–4) przyporządkuj właściwe jego dokończenie wybierając spośród A–E.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Wpływ auksyny na rozwój pąka głównego

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2010

Auksyny to hormony roślinne syntetyzowane m.in. w stożkach wzrostu pędu i korzenia.
Poniższy schemat przedstawia przebieg doświadczenia z użyciem roztworu auksyny umieszczonego w bloczku agarowym (rys. B) oraz z usunięciem pąka głównego (rys. C).

Wpływ auksyny na rozwój pąka głównego

Sformułuj:

a) problem badawczy do tego doświadczenia;
b) wniosek wynikający z tego doświadczenia.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Znaczenie oksydazy polifenolowej

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2010

Obrane surowe ziemniaki ciemnieją w kontakcie z powietrzem. Proces ten związany jest z działaniem obecnej w bulwach ziemniaka oksydazy polifenolowej – enzymu, który katalizuje reakcje utleniania zawartych w bulwach związków polifenolowych.

Wyjaśnij, dlaczego ugotowane ziemniaki nie ciemnieją w kontakcie z powietrzem.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zabarwienie antocyjanów w zależności od pH

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2010

Przygotowano sok z liści czerwonej kapusty. Miał on barwę ciemnoniebieską spowodowaną występowaniem barwników – antocyjanów. Antocyjany w środowisku kwasowym zmieniają barwę z niebieskiej na czerwoną i dlatego mogą być stosowane jako wskaźnik kwasowości. Do dwóch probówek, oznaczonych A i B, wlano po 100 ml przygotowanego soku z kapusty. Do probówki A nie dodano nic, a do probówki B dodano trochę drożdży i trochę cukru. Obydwie probówki szczelnie oklejono folią. Po godzinie sprawdzono wyniki:
– w probówce A nic się nie zmieniło,
– w probówce B zaobserwowano zmianę zabarwienia soku z niebieskiego na czerwone.

a) Podaj nazwę (lub wzór chemiczny) substancji, powstającej w opisanym doświadczeniu, która po rozpuszczeniu się w wodzie spowodowała zmianę zabarwienia soku w probówce B.
b) Wyjaśnij, jaki proces chemiczny spowodował zmianę barwy soku.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Znaczenie transportu fosfotrioz dla efektywnego zachodzenia fotosyntezy

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2010

Na schemacie przedstawiono udział przenośnika fosforanowego w transporcie fosfotrioz i fosforanu. Pominięto zewnętrzną błonę chloroplastu i przestrzeń międzybłonową.

Znaczenie transportu fosfotrioz dla efektywnego zachodzenia fotosyntezy

Na podstawie analizy schematu wyjaśnij, uwzględniając kierunki transportu, jakie znaczenie dla efektywnego przebiegu procesu fotosyntezy ma sprzężenie transportu fosfotrioz i fosforanu.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Rzmieszczenie aparatów szparkowych u roślin wodnych

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2010

Gospodarka wodna roślin lądowych opiera się na oszczędzaniu wody przez ograniczenie jej parowania. Ograniczeniu parowania służy przede wszystkim skórka, dodatkowo pokryta kutikulą, a za regulację parowania wody odpowiedzialne są znajdujące się w niej aparaty szparkowe. U roślin okrytonasiennych, które wróciły do życia w wodzie, ograniczenie parowania nie jest konieczne. Aparaty szparkowe są w liściach roślin wodnych różnie rozmieszczone.

Uzupełnij zdania, wpisując w wolne miejsca oznaczenia literowe określeń wybranych spośród podanych poniżej.

A. dolna strona liścia
B. górna strona liścia
C. obie strony liścia
D. brak aparatów szparkowych

1. U roślin lądowych aparaty szparkowe znajdują się zazwyczaj na ………. stronie liścia.

2. U roślin wodnych liście jednej rośliny mogą być zróżnicowane, np.:

a) liście nadwodne są zwykle zbudowane tak, jak u roślin lądowych i aparaty szparkowe znajdują się na ………. stronie liścia,
b) liście pływające na powierzchni wody transpirują i aparaty szparkowe znajdują się na ………. stronie liścia,
c) liście podwodne nie transpirują, więc ………. .

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zmienność długości orzeszków turzycy piaskowej

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2010

Badano zmienność długości orzeszków turzycy piaskowej (Carex arenaria). W tym celu zmierzono, z dokładnością do 0,1 mm, długość 2200 orzeszków tej rośliny. Wyniki pomiarów przedstawiono w tabeli poniżej.

Zmienność długości orzeszków turzycy piaskowej

Na podstawie przedstawionych danych sformułuj wniosek dotyczący zmienności tej cechy.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Mechanizm asymilacji dwutlenku węgla u sukulentów

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2009

Na schematach A i B przedstawiono przebieg procesu fotosyntezy charakterystyczny np. dla kaktusów i innych roślin gruboszowatych. Wykształciły one swoisty sposób asymilacji CO2 i jego uwalniania podczas fotosyntezy.
Rośliny te są przystosowane do warunków suszy i do wysokich temperatur. Maksymalnie oszczędna gospodarka wodna stanowi dla tych roślin warunek istnienia.

Mechanizm asymilacji dwutlenku węgla u sukulentów

PEP – fosfoenolopirogronian

Ustal, który z przedstawionych procesów (A czy B) odbywa się w nocy. Uzasadnij, że jest to wynik przystosowania do warunków życia.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Jak zawartość składników mineralnych w podłożu wpływa na ich rozwój

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2009

Na rysunku przedstawiono zależność między zawartością w podłożu składników mineralnych a wzrostem roślin. Rośliny tego samego gatunku i jednakowej wielkości posadzono w tym samym czasie, ale w miejscach o różnej zawartości składników mineralnych.

Jak zawartość składników mineralnych w podłożu wpływa na ich rozwój

a) Ustal zawartość składników mineralnych w podłożu dla roślin w miejscach A, B i C, wybierając jedno z poniższych określeń (1–3):

1. nadmierna,
2. minimalna,
3. optymalna

A. ………. B. ………. C. ……….

b) Opisz, jak wpływa zawartość składników mineralnych w podłożu na intensywność wzrostu roślin.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Wpływ stężenia auksyn na rozwój korzeni, pąków i łodyg

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej czerwiec 2009

Auksyny wpływają na wzrost całej rośliny. Wzrost poszczególnych jej organów zachodzi pod wpływem rożnych stężeń auksyn. Na schemacie przedstawiono reakcje wzrostowe różnych organów roślinnych na wzrastające stężenie auksyny.

Wpływ stężenia auksyn na rozwój korzeni, pąków i łodyg

Określ, jak na wzrost korzeni, pąków bocznych i łodygi wpływa przekroczenie stężenia auksyny o wartości 10–7.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Znaczenie barwników pomocniczych w czasie fotosyntezy

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2009

Na wykresie przedstawiono widmo absorpcji barwników fotosyntetycznych.

Znaczenie barwników pomocniczych w czasie fotosyntezy

Przeprowadzono następujące doświadczenie.

Siewki rzeżuchy podzielono na 3 grupy i umieszczono w jednakowych warunkach (wilgotność, temperatura, stężenie CO2). Każdą grupę naświetlano światłem o innej barwie przez okres dwóch tygodni:
grupę I – światłem niebieskim o długości fali 440 nm
grupę II – światłem żółtozielonym o długości fali 560 nm
grupę III – światłem czerwonym o długości fali 660 nm.
Następnie zmierzono w każdej grupie wysokość wszystkich siewek.

Na podstawie powyższych danych podaj, w której grupie siewek rośliny uzyskały najwyższy wzrost. Odpowiedź uzasadnij.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Przekrój liścia rośliny dwuliściennej

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2009

Na rysunku przedstawiono przekrój poprzeczny liścia rośliny dwuliściennej.

Przekrój liścia rośliny dwuliściennej

Podaj pełną nazwę tkanki (A) zaznaczonej na rysunku oraz określ przystosowanie jej budowy do pełnionej funkcji.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Jak stosunek stężeń cytokin i auksyn wpływa na rozwój kallusa

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2009

Wykonano doświadczenie, w którym do pożywki agarowej z kallusem dodawano auksyny i cytokininy zmieszane w różnych proporcjach. Obserwowano przekształcenie się kallusa albo w korzenie albo w pędy.

Na poniższym schemacie zilustrowano przebieg opisanego doświadczenia.

Jak stosunek stężeń cytokin i auksyn wpływa na rozwój kallusa

Sformułuj hipotezę badawczą potwierdzoną wynikami powyższego doświadczenia.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 7.

2009 styczeń

W komórkach autotroficznych siła asymilacyjna, powstająca w fazie fotosyntezy zależnej od światła (jasnej), umożliwia zachodzenie fazy niezależnej od światła (ciemnej, cyklu Calvina). Nie wszystkie poniższe sformułowania w sposób poprawny opisują powstawanie ATP i NADPH oraz ich znaczenie dla przebiegu fotosyntezy.

Wśród sformułowań od A do E zaznacz dwa, które są prawdziwe.

A. ATP jest produktem fazy fotosyntezy zależnej od światła, a NADPH – fazy niezależnej od światła.
B. Jednym z warunków syntezy ATP jest transport elektronów przez łańcuch przenośników zlokalizowany w chloroplastach.
C. Synteza NADPH, w zależności od rodzaju fosforylacji, jest sprzężona lub nie jest sprzężona z fotolizą wody.
D. NADPH i ATP są niezbędne do przekształcenia kwasu fosfoglicerynowego do aldehydu fosfoglicerynowego.
E. Odtwarzanie pierwotnego akceptora dwutlenku węgla z aldehydu fosfoglicerynowego wymaga udziału NADPH.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 10.

2009 styczeń

Na rysunku A przedstawiono budowę skórki korzenia, na rysunku B – skórki liścia.

Zadanie 10. Zadanie 10.

Wpisz w odpowiednie miejsca tabeli nazwy i role (w gospodarce wodnej roślin) struktur wskazanych strzałkami na rysunkach A i B.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line
Nawigacja

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>
Paginacja
  • 1
  • …
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • …
  • 17
Facebook
DOŁĄCZ DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOKU!
Kursy Korepetycje Kontakt Youtube Regulamin Polityka prywatności
DWMED Wszelkie prawa zastrzeżone.

Regulamin newslettera

treść regulaminu mcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna. Vestibulum commodo volutpat a, convallis ac, laoreet enim. Phasellus fermentum in, dolor. Pellentesque facilisis. Nulla imperdiet sit amet magna. Vestibulum dapibus, mauris nec malesuada fames ac turpis velit, rhoncus eu, luctus et interdum adipiscing wisi. Aliquam erat ac ipsum. Integer aliquam purus. Quisque lorem tortor fringilla sed, vestibulum id, eleifend justo vel bibendum sapien massa ac turpis faucibus orci luctus non, consectetuer lobortis quis, varius in, purus. Integer ultrices posuere cubilia Curae, Nulla ipsum dolor lacus, suscipit adipiscing. Cum sociis natoque penatibus et ultrices volutpat. Nullam wisi ultricies a, gravida vitae, dapibus risus ante sodales lectus blandit eu, tempor diam pede cursus vitae, ultricies eu, faucibus quis, porttitor eros cursus lectus, pellentesque eget, bibendum a, gravida ullamcorper quam. Nullam viverra consectetuer. Q