DWMED
Menu

#

  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Kontakt
logowanie/rejestracja ;
  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Księgarnia
  • Kontakt
  • ;

Breadcrumbs

  • strona główna
  • /
  • Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej maj 2017 stara formuła

wyszukiwanie zadań

Budowa i znaczenie ściany komórkowej.

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej 2017 maj

Ściana komórkowa u roślin lądowych to struktura zbudowana głównie z celulozy – substancji o dużej wytrzymałości na rozciąganie i stanowiącej włóknisty szkielet ściany, a także z pektyn i hemicelulozy – wypełniających ten szkielet.

a) Wykaż związek między budową ściany komórkowej a funkcją, jaką ta ściana pełni w komórce.
b) Spośród wymienionych nazw wybierz i podkreśl wszystkie odnoszące się do organizmów, których komórki mają ścianę komórkową.

brunatnice
skorupiaki
podstawczaki
orzęski bakterie
Gram-ujemne

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie wykup dostęp aby zobaczyć film korepetycje on-line

Osmotyczny przepływ wody.

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej 2017 maj

Umieszczenie żywej komórki w roztworze hipotonicznym skutkuje stopniowym napływem do jej wnętrza wody, co powoduje zwiększanie się objętości komórki i w efekcie może prowadzić do jej pęknięcia.

a) Podaj, jakich komórek – roślinnych czy zwierzęcych – dotyczy ten opis. Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do zjawiska zachodzącego w tych komórkach i do ich budowy.
b) Określ konsekwencje umieszczenia komórki roślinnej w roztworze hipertonicznym.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie wykup dostęp aby zobaczyć film korepetycje on-line

Schemat faz cyklu komórki.

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej 2017 maj

Na schemacie przedstawiono fazy cyklu komórkowego.

Schemat faz cyklu komórki.

Określ, w której fazie cyklu komórkowego zanika otoczka jądrowa, i podaj tego przyczynę.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie wykup dostęp aby zobaczyć film korepetycje on-line

Reakcje zachodzące w cyklu mocznikowym.

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej 2017 maj

Mocznik wydalany przez wiele zwierząt lądowych (a także – przez człowieka) powstaje
w cyklu mocznikowym. Poniżej zapisano sumaryczne równanie reakcji tego cyklu.

Reakcje zachodzące w cyklu mocznikowym.

Na podstawie: M. Popielarska, R. Konieczny, G. Góralski, Słownik szkolny. Biologia, Kraków 2008.

a) Określ, czy cykl mocznikowy jest przykładem anabolizmu, czy – katabolizmu. Odpowiedź uzasadnij, odnosząc się do jednej z cech tej klasy reakcji.
b) Podaj znaczenie syntezy mocznika dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie wykup dostęp aby zobaczyć film korepetycje on-line

Budowa enzymuu. Centrum aktywne i centrum allosteryczne.

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej 2017 maj

Enzymy mogą być regulowane za pośrednictwem efektorów, które przyłączają się do enzymu w innym miejscu niż centrum aktywne – w tzw. centrum allosterycznym. Ta regulacja może polegać na hamowaniu lub aktywowaniu enzymów. W szlaku metabolicznym aktywność enzymów allosterycznych jest często regulowana przez końcowe produkty tego szlaku.
Na schemacie przedstawiono sposób regulacji allosterycznej enzymu katalizującego pierwszy etap szlaku metabolicznego, składającego się łącznie z trzech różnych reakcji enzymatycznych. Końcowy produkt jest efektorem pierwszego enzymu szlaku.

Budowa enzymuu. Centrum aktywne i centrum allosteryczne.

Na podstawie: W. Czerwiński, Fizjologia roślin, Warszawa 1978.

a) Określ, czy efektor, którego działanie zilustrowano na schemacie, ma charakter aktywatora, czy – inhibitora. Odpowiedź uzasadnij, uwzględniając zmiany struktury przestrzennej tego enzymu.
b) Wyjaśnij, w jaki sposób nadmiar produktu końcowego wpłynie w opisanym przypadku na łańcuch katalizowanych reakcji.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie wykup dostęp aby zobaczyć film korepetycje on-line

Schemat fazy niezależnej od światła fotosyntey. Cykl Calvina.

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej 2017 maj

Na schemacie A przedstawiono przebieg jednej z faz fotosyntezy – fazę niezależną od światła (cykl Calvina-Bensona), w której zachodzi asymilacja dwutlenku węgla. W cyklu tym zostają zużyte produkty fazy fotosyntezy zależnej od światła – ATP i NADPH + H+, tzw. siła asymilacyjna. Poszczególne etapy cyklu Calvina-Bensona zaznaczono cyframi 1–3.
Na schemacie B przedstawiono wynik doświadczenia, w którym w komórkach glonu
z rodzaju Chlorella badano zmiany stężenia kwasu 3-fosfoglicerynowego (PGA) oraz
rybulozo-1,5-bisfosforanu (RuBP), jakie zachodzą podczas tego cyklu na świetle i w ciemności.

Schemat fazy niezależnej od światła fotosyntey. Cykl Calvina.

Na podstawie: Levetin-McMahon, Plants and society, The McGraw-Hill Companies, 2008;
M. Calvin. The Path of Carbon in Photosynthesis, „Science” 1962, volume 135, nr 3507.

a) Podaj nazwy etapów cyklu Calvina-Bensona oznaczonych na schemacie A cyframi 1–3 oraz określ lokalizację tego cyklu w chloroplaście.
b) Na podstawie przedstawionych informacji wyjaśnij, dlaczego w ciemności ilość RuBP spada praktycznie do zera, a ilość PGA gwałtownie rośnie i utrzymuje się na wysokim poziomie.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie wykup dostęp aby zobaczyć film korepetycje on-line

Budowa mitochondrium. Macierz mitochondrialna. Matrix. Grzebień mitochondrialny.

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej 2017 maj

Na rysunku przedstawiono budowę mitochondrium.

Budowa mitochondrium. Macierz mitochondrialna. Matrix. Grzebień mitochondrialny.

Na podstawie: Biologia, pod red. N.A. Campbella, Poznań 2012.

a) Wybranym elementom budowy mitochondrium (A–C) przyporządkuj po jednym z procesów (1–4), jakie w nich zachodzą.

Elementy budowy mitochondrium
A. grzebień mitochondrialny
B. macierz mitochondrialna
C. rybosomy

Procesy
1. glikoliza
2. łańcuch oddechowy
3. cykl kwasu cytrynowego
4. synteza białka

b) Wybierz z poniższych (A–D) i zaznacz etap oddychania tlenowego, w którym powstaje najwięcej cząsteczek ATP w przeliczeniu na jedną cząsteczkę utlenionej glukozy.

A. glikoliza
B. powstawanie acetylo-CoA (reakcja pomostowa)
C. cykl kwasu cytrynowego (cykl Krebsa)
D. łańcuch transportu elektronów (łańcuch oddechowy)

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie wykup dostęp aby zobaczyć film korepetycje on-line

Bakterie nitryfikacyjne. Przekształcanie amoniaku.

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej 2017 maj

Podczas rozkładu materii organicznej w glebie tworzy się amoniak, który jest stosunkowo lotną substancją. Związek ten może pozostać w glebie związany w postaci soli amonowych, może także być utleniony w procesie nitryfikacji. Ten proces przeprowadzają (w dwóch etapach) chemoautotroficzne bakterie glebowe z rodzaju Nitrosomonas i Nitrobacter w obecności tlenu. Bakterie z obu rodzajów występują w glebie zawsze razem, w związku zwanym parabiozą. Dzięki temu w glebie nie nagromadzają się związki azotowe powstałe w pierwszym etapie nitryfikacji. Poniżej zapisano reakcje obu etapów tego procesu.

I etap przeprowadzany przez bakterie z rodzaju Nitrosomonas:

Bakterie nitryfikacyjne. Przekształcanie amoniaku.

II etap przeprowadzany przez bakterie z rodzaju Nitrobacter:

Bakterie nitryfikacyjne. Przekształcanie amoniaku.

a) Określ, jakie znaczenie ma ten proces dla bakterii nitryfikacyjnych, a jakie – dla roślin rosnących na glebach, w których te bakterie żyją.
b) Podaj, jaki poziom troficzny zajmują bakterie nitryfikacyjne w ekosystemie.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie wykup dostęp aby zobaczyć film korepetycje on-line

Organy roślin odpowiedzialne za rozmnażanie.

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej 2017 maj

Każdemu z wymienionych elementów budowy roślin okrytonasiennych związanych z rozmnażaniem (A–D) przyporządkuj jego opis wybrany spośród 1.–5.

Element budowy
A. łagiewka pyłkowa
B. nasienie
C. kwiat
D. zalążek

Opis elementu budowy
1. Struktura, w ośrodku której rozwija się gametofit żeński.
2. U większości gatunków zawiera zarówno pręciki, jak i owocolistki.
3. Organ powstający ze ściany zalążni po procesie zapłodnienia.
4. Silnie wydłużona struktura, której funkcją jest transport jąder plemnikowych.
5. Organ o charakterze przetrwalnikowym zawierający zarodek i materiały zapasowe.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie wykup dostęp aby zobaczyć film korepetycje on-line

Przykład bilansu wodnego rośliny.

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej 2017 maj

W tabeli zamieszczono wyniki badania, w którym określano wpływ czynników środowiska na zawartość wody w roślinie. Podczas badania mierzono ilość wody pobieranej i wytranspirowanej przez roślinę. Badanie przeprowadzono w lecie, w ciągu doby, a uzyskane wyniki zapisywano co cztery godziny.

Przykład bilansu wodnego rośliny.

Na podstawie: M.K. Sands, Problems in Plant Physiology, John Murray, London 1988.

a) Wymień dwa czynniki środowiskowe, które mają wpływ na intensywność transpiracji.
b) Na podstawie wyników badania podaj zakres godzin, w których liście rośliny miały najmniejszy turgor. Odpowiedź uzasadnij, odnosząc się do bilansu wodnego rośliny.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie wykup dostęp aby zobaczyć film korepetycje on-line

Reakcje tropiczne roślin.

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej 2017 maj

Reakcje tropiczne roślin.

Oceń, czy poniższe informacje dotyczące reakcji wzrostowych roślin są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli informacja jest prawdziwa, albo F – jeśli jest fałszywa.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie wykup dostęp aby zobaczyć film korepetycje on-line

Rodzaje przeobrażenia. Adaptacja kończyny grzebnej.

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej 2017 maj

Turkuć podjadek (Gryllotalpa gryllotalpa) jest owadem z rzędu prostoskrzydłych. Ryje w ziemi korytarze, którymi dociera do podziemnych części rośliny, będących jego głównym pokarmem. Na rysunku przedstawiono stadia rozwojowe turkucia podjadka.

Rodzaje przeobrażenia. Adaptacja kończyny grzebnej.

Na podstawie: Zoologia, pod red. J. Hempel-Zawitkowskiej, Warszawa 1996

a) Określ, jaki rodzaj przeobrażenia występuje w rozwoju turkucia podjadka. Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do tych cech jego larw, które są widoczne na rysunku.
b) Wykaż związek budowy pierwszej pary odnóży krocznych tego owada z trybem jego życia.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie wykup dostęp aby zobaczyć film korepetycje on-line

Hermafrodytyzm. Znaczenie obupłciowości u pasożytów.

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej 2017 maj

U zwierząt bezkręgowych dość często spotyka się obojnactwo (hermafrodytyzm) – zjawisko występowania w ciele jednego osobnika jednocześnie żeńskich i męskich gruczołów rozrodczych. Obojnactwo szczególnie często występuje u bezkręgowców będących pasożytami wewnętrznymi. U zwierząt hermafrodytycznych najczęściej zachodzi zapłodnienie krzyżowe, rzadziej – samozapłodnienie (np. u tasiemca). Obupłciowość bardzo często występuje też u roślin, np. gametofity większości paproci mają zarówno plemnie, jak i rodnie.

Określ, czy potomstwo podanych poniżej organizmów powstałe w wyniku samozapłodnienia będzie zróżnicowane genetycznie. Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do procesu powstawania gamet u tych gatunków.

1. Potomstwo tasiemca uzbrojonego:
2. Potomstwo paproci narecznicy samczej:

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie wykup dostęp aby zobaczyć film korepetycje on-line

Znaczenie zgromadzonych materiałów zapasowych w postaci tłuszczy.

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej 2017 maj

Sen zimowy zwierząt to zjawisko fizjologiczne związane z koniecznością przetrwania zimy, a polegające na bardzo silnym obniżeniu przemiany materii. Spowolnione są wtedy procesy życiowe – spada temperatura ciała i obniża się zużycie tlenu. Zwierzęta żyją kosztem tłuszczu odłożonego w lecie. Występuje znaczna regresja tarczycy i nadnerczy.

Na podstawie: Leksykon biologiczny, pod red. C. Jury i H. Krzanowskiej, Warszawa 1992.

Wykaż związek między funkcją wewnątrzwydzielniczą tarczycy a przerwaniem snu zimowego organizmu stałocieplnego. W odpowiedzi uwzględnij nazwę hormonu wydzielanego przez tarczycę.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie wykup dostęp aby zobaczyć film korepetycje on-line

Budowa skóry płazów.

Arkusz maturalny z biologii rozszerzonej 2017 maj

Na rysunku przedstawiono budowę skóry płazów, która u tych zwierząt pełni istotną funkcję w wymianie gazowej.

Budowa skóry płazów.

Na podstawie: C. Hickman, L. Roberts, A. Larson, Integrated principles of zoology, New York 2001.

a) Na podstawie informacji przedstawionych na rysunku oceń, czy poniższe zdania opisujące budowę skóry płazów są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.

Budowa skóry płazów.

b) Wyjaśnij, w jaki sposób występujące w skórze płazów liczne gruczoły śluzowe i liczne naczynia krwionośne umożliwiają płazom sprawną wymianę gazową.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie wykup dostęp aby zobaczyć film korepetycje on-line
Nawigacja

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>
Paginacja
  • 1
  • 2
  • 3
Facebook
DOŁĄCZ DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOKU!
Kursy Korepetycje Kontakt Youtube Regulamin Polityka prywatności
DWMED Wszelkie prawa zastrzeżone.

Regulamin newslettera

treść regulaminu mcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna. Vestibulum commodo volutpat a, convallis ac, laoreet enim. Phasellus fermentum in, dolor. Pellentesque facilisis. Nulla imperdiet sit amet magna. Vestibulum dapibus, mauris nec malesuada fames ac turpis velit, rhoncus eu, luctus et interdum adipiscing wisi. Aliquam erat ac ipsum. Integer aliquam purus. Quisque lorem tortor fringilla sed, vestibulum id, eleifend justo vel bibendum sapien massa ac turpis faucibus orci luctus non, consectetuer lobortis quis, varius in, purus. Integer ultrices posuere cubilia Curae, Nulla ipsum dolor lacus, suscipit adipiscing. Cum sociis natoque penatibus et ultrices volutpat. Nullam wisi ultricies a, gravida vitae, dapibus risus ante sodales lectus blandit eu, tempor diam pede cursus vitae, ultricies eu, faucibus quis, porttitor eros cursus lectus, pellentesque eget, bibendum a, gravida ullamcorper quam. Nullam viverra consectetuer. Q