DWMED
Menu

#

  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Kontakt
logowanie/rejestracja ;
  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Księgarnia
  • Kontakt
  • ;

Breadcrumbs

  • strona główna
  • /
  • Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2005

wyszukiwanie zadań

Rozwój sprawności intelektualnej.

Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2005

Jeżeli umysł człowieka nie napotyka coraz to nowych wyzwań, przyzwyczaja się do rutynowego działania i sprawność intelektualna człowieka maleje.

Zaproponuj dwa przykłady działań człowieka, które umożliwią mu zachowanie dużej sprawności umysłu.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Fotoreceptory, chemoreceptory, mechanoreceptory, elektroreceptory.

Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2005

Ze względu na rodzaj odbieranego bodźca receptory dzielimy na następujące grupy:

Fotoreceptory, chemoreceptory, mechanoreceptory, elektroreceptory.

Określ, do których z wymienionych grup należą receptory umożliwiające funkcjonowanie:

I – narządów smaku i węchu, II – narządu słuchu i równowagi.

I

II

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Wpływ oświetlenia na szerokość źrenicy.

Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2005

Ilość światła docierającego do siatkówki oka zależy od wielkości źrenicy. Wielkość ta jest regulowana przez tęczówkę oka i zależy od warunków świetlnych otoczenia.

Wyjaśnij, w jaki sposób warunki świetlne otoczenia wpływają na wielkość źrenicy oka.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Jakim rodzajem odruchu jest umiejętność czytania?

Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2005

W Polsce i na świecie zauważono od dawna zanikanie u niektórych dorosłych umiejętności czytania i pisania (czyli zjawisko wtórnego analfabetyzmu), mimo że opanowali oni te czynności w szkole.

Określ, do jakiej kategorii odruchów należą umiejętności czytania i pisania oraz wyjaśnij, dlaczego.

Podaj prawdopodobną przyczynę zaniku tego typu odruchu wśród wtórnych analfabetów.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Rozróżnienie cech fenotypowych kobiet i mężczyzn.

Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2005

U człowieka występuje zróżnicowanie cech (dymorfizm płciowy), dzięki którym możemy odróżnić kobietę od mężczyzny.

Podaj dwa przykłady cech budowy ciała człowieka, które określają różnice między kobietą i mężczyzną.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Mutacja w kariotypie osoby chorej na zespół Downa.

Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2005

Schemat przedstawia kariotyp kobiety z zespołem Downa.

Mutacja w kariotypie osoby chorej na zespół Downa.

Ustal, jaki to rodzaj mutacji oraz wyjaśnij, na czym polega ta mutacja w przypadku zespołu Downa.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Genetyczna modyfikacja roślin.

Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2005

Pewien gatunek bakterii produkuje substancję Bt, która jest trująca m.in. dla larw stonki ziemniaczanej, a nie jest szkodliwa dla ludzi. W zwalczaniu stonki ziemniaczanej substancję tę można stosować w sposób tradycyjny (opryskiwanie upraw ziemniaków) lub zastosować metodę genetycznej modyfikacji ziemniaków.

Wyjaśnij, na czym, w tym przypadku, polega metoda genetycznej modyfikacji roślin, oraz uzasadnij, że metoda genetyczna mniej szkodzi środowisku niż Bt użyte tradycyjnie.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Kodowanie aminokwasów.

Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2005

Z podanych niżej przykładów wybierz zapis na pewno nieprawidłowy.

Kodowanie aminokwasów.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Profilaktyka raka piersi i badanie genu BRCA1

Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2005

U kobiet uszkodzenie genu BRCA1 często kończy się zachorowaniem na raka piersi.

Wyjaśnij, jakie znaczenie dla profilaktyki raka piersi mają badania genetyczne wykrywające u kobiet uszkodzenie tego genu.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Akumulacja DDT u organizmów.

Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2005

Substancje chemiczne, np. środki stosowane do zwalczania chwastów i szkodników, znajdujące się w środowisku mogą przemieszczać się wzdłuż łańcuchów pokarmowych. Schemat przedstawia zmiany poziomu stężenia środka owadobójczego (jednostki umowne), np. DDT, w poszczególnych ogniwach łańcucha pokarmowego stawu, który tworzą: rybołów, larwy jętki, fitoplankton, pstrąg.

Akumulacja DDT u organizmów.

Wpisz w odpowiednie prostokąty schematu organizmy wymienione w zadaniu i wyjaśnij, dlaczego u konsumentów III rzędu występuje najwyższy poziom stężenia DDT.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Skutki używania środków owadobójczych.

Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2005

Schemat sieci pokarmowych w ekosystemie lasu bukowego.

W przedstawionym lesie bukowym zastosowano środek owadobójczy niszczący wszystkie owady.

Podaj dwa przykłady skutków ekologicznych zastosowania tego środka owadobójczego.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Szkodniki oportunistyczne.

Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2005

W 1839 r. farmerzy australijscy sprowadzili do swojej ojczyzny olbrzymie opuncje, by wykorzystać je na żywopłoty. Plenność opuncji przerosła jednak ich oczekiwania i wkrótce roślina ta stała się plagą. W 1924 r. zajęła powierzchnię liczącą ponad 3 miliony hektarów pól uprawnych! Nie pomogło karczowanie, ani środki chemiczne. Dopiero sprowadzona z Ameryki gąsienica Cactoblastis cactorum uporała się z nią. Wdzięczni Australijczycy wystawili żarłocznemu szkodnikowi pomnik.

a) Uzasadnij, podając jeden argument, że nazwanie w powyższym tekście gąsienicy Cactoblastis cactorum szkodnikiem jest niestosowne w opisanej sytuacji.

b) Podaj przykład korzyści dla środowiska wynikającej z metody przyjętej przez farmerów.

a)

b)

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line
Nawigacja

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>
Paginacja
  • 1
  • 2
Facebook
DOŁĄCZ DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOKU!
Kursy Korepetycje Kontakt Youtube Regulamin Polityka prywatności
DWMED Wszelkie prawa zastrzeżone.

Regulamin newslettera

treść regulaminu mcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna. Vestibulum commodo volutpat a, convallis ac, laoreet enim. Phasellus fermentum in, dolor. Pellentesque facilisis. Nulla imperdiet sit amet magna. Vestibulum dapibus, mauris nec malesuada fames ac turpis velit, rhoncus eu, luctus et interdum adipiscing wisi. Aliquam erat ac ipsum. Integer aliquam purus. Quisque lorem tortor fringilla sed, vestibulum id, eleifend justo vel bibendum sapien massa ac turpis faucibus orci luctus non, consectetuer lobortis quis, varius in, purus. Integer ultrices posuere cubilia Curae, Nulla ipsum dolor lacus, suscipit adipiscing. Cum sociis natoque penatibus et ultrices volutpat. Nullam wisi ultricies a, gravida vitae, dapibus risus ante sodales lectus blandit eu, tempor diam pede cursus vitae, ultricies eu, faucibus quis, porttitor eros cursus lectus, pellentesque eget, bibendum a, gravida ullamcorper quam. Nullam viverra consectetuer. Q