DWMED
Menu

#

  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Kontakt
logowanie/rejestracja ;
  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Księgarnia
  • Kontakt
  • ;

Breadcrumbs

  • strona główna
  • /
  • Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2010

wyszukiwanie zadań

Konfiguracja elektronów walencyjnych pierwiastka.

Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2010

Atomy pewnego pierwiastka w stanie podstawowym mają następującą konfigurację elektronów walencyjnych:

Konfiguracja elektronów walencyjnych pierwiastka.

Określ położenie tego pierwiastka w układzie okresowym, wpisując poniżej numer grupy oraz numer okresu.

Numer grupy:

Numer okresu:

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Ustalanie liczby atomowej i masowej.

Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2010

W jądrze pierwiastka X znajduje się tyle protonów, ile neutronów zawiera jądro

Ustalanie liczby atomowej i masowej.

Liczba masowa jednego z izotopów pierwiastka X jest równa liczbie elektronów w atomie

Ustalanie liczby atomowej i masowej.

Korzystając z powyższej informacji, ustal liczbę atomową pierwiastka X oraz liczbę masową opisanego izotopu pierwiastka X.

Ustalanie liczby atomowej i masowej.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Przemiana alfa, ustalanie wzoru pierwiastka.

Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2010

Promieniotwórczy izotop pierwiastka Z uległ przemianie α i przekształcił się w izotop

Przemiana alfa, ustalanie wzoru pierwiastka.

Korzystając z układu okresowego, ustal symbol pierwiastka Z.

Symbol pierwiastka Z:

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Obliczanie liczby atomów żelaza w białku.

Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2010

Hemoglobina, złożone białko krwinek czerwonych (erytrocytów) o masie cząsteczkowej 70200 u, zawiera 0,3191% masowych żelaza.

Oblicz liczbę atomów żelaza znajdujących się w jednej cząsteczce tego białka. W obliczeniach przyjmij przybliżoną wartość masy atomowej żelaza MFe = 56 u

Obliczanie liczby atomów żelaza w białku.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Stopnie utlenienia tlenu i sodu.

Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2010

Lit i sód to aktywne metale, które w związkach chemicznych przyjmują stopień utlenienia I.
Reakcje litu i sodu z chlorem i siarką przebiegają podobnie – ich produktami są odpowiednie
chlorki oraz siarczki. Reakcją, która odróżnia lit od sodu, jest utlenianie obu metali
w strumieniu tlenu. Lit tworzy w tych warunkach tlenek o wzorze Li2O, a sód – nadtlenek
o wzorze Na2O2. Oba metale reagują z wodą, przy czym reakcja sodu z wodą przebiega
gwałtowniej niż reakcja litu z wodą.

Napisz, jakie stopnie utlenienia przyjmują sód i tlen w nadtlenku sodu (Na2O2).

Stopień utlenienia sodu:

Stopień utlenienia tlenu:

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Otrzymywanie siarczku sodu.

Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2010

Lit i sód to aktywne metale, które w związkach chemicznych przyjmują stopień utlenienia I.
Reakcje litu i sodu z chlorem i siarką przebiegają podobnie – ich produktami są odpowiednie
chlorki oraz siarczki. Reakcją, która odróżnia lit od sodu, jest utlenianie obu metali
w strumieniu tlenu. Lit tworzy w tych warunkach tlenek o wzorze Li2O, a sód – nadtlenek
o wzorze Na2O2. Oba metale reagują z wodą, przy czym reakcja sodu z wodą przebiega
gwałtowniej niż reakcja litu z wodą.

Napisz w formie cząsteczkowej równanie reakcji otrzymywania siarczku sodu z pierwiastków.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Reaktywność sodu i litu.

Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2010

Lit i sód to aktywne metale, które w związkach chemicznych przyjmują stopień utlenienia I.
Reakcje litu i sodu z chlorem i siarką przebiegają podobnie – ich produktami są odpowiednie
chlorki oraz siarczki. Reakcją, która odróżnia lit od sodu, jest utlenianie obu metali
w strumieniu tlenu. Lit tworzy w tych warunkach tlenek o wzorze Li2O, a sód – nadtlenek
o wzorze Na2O2. Oba metale reagują z wodą, przy czym reakcja sodu z wodą przebiega
gwałtowniej niż reakcja litu z wodą.

Ustal, który z metali (lit czy sód) jest mniej reaktywny, i napisz w formie cząsteczkowej równanie reakcji tego metalu z wodą.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 8

2010 MAJ PODSTAWA

Zadanie 8. (1 pkt)

Wśród substancji o wzorach:

Zadanie 8

znajduje się substrat X oraz produkt Y reakcji opisanej schematem:

Zadanie 8

Napisz w formie cząsteczkowej równanie reakcji zilustrowanej schematem, zastępując litery X i Y wzorami substancji wybranymi spośród podanych w informacji (pamiętaj o uzgodnieniu współczynników stechiometrycznych).

…………………………………………………………………………………………………………………………………….

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 9

2010 MAJ PODSTAWA

Zadanie 9

Zadanie 9. (1 pkt)

W przemyśle tlen otrzymuje się przez destylację skroplonego powietrza.

Korzystając z danych zawartych w informacji wprowadzającej, napisz, która substancja (tlen czy azot) pierwsza odparowuje podczas otrzymywania tlenu opisaną metodą, i uzasadnij swoją odpowiedź.

Pierwszy odparowuje …………………………………………………………………………………………………….

Uzasadnienie: ……………………………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………………………………………….

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 10

2010 MAJ PODSTAWA

Zadanie 10

Zadanie 10. (1 pkt)

Pewną ilość mieszaniny tlenu i azotu (pod ciśnieniem 1013 hPa), w której stosunek objętościowy składników był równy 1 : 1, przepuszczano (w cyklu zamkniętym) przez wodę destylowaną o temperaturze 20 °C aż do nasycenia wody tymi gazami.

Korzystając z danych zawartych w informacji wprowadzającej, uzupełnij poniższe zdanie, wpisując: większy niż 1 :1 albo mniejszy niż 1 :1 , albo równy 1 :1 .

Stosunek objętościowy tlenu do azotu w mieszaninie gazów po przepuszczenu jej przez wodę
destylowaną o temperaturze 20 °C (w celu nasycenia wody tymi gazami) jest
…………………………………………………………. .

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 11

2010 MAJ PODSTAWA

Zadanie 11. (2 pkt)

Ilość tlenku węgla(IV) emitowanego do atmosfery w wyniku spalania paliw kopalnych, np. w elektrociepłowniach, można ograniczyć, przepuszczając emitowane gazy przez wodną zawiesinę krzemianu wapnia. Zachodzi wtedy reakcja opisana równaniem:

Zadanie 11

Oblicz, ile gramów krzemianu wapnia (CaSiO3) potrzeba do usunięcia 280,0 dm3 CO2 (w warunkach normalnych) z gazów emitowanych z elektrociepłowni.

Zadanie 11

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 12

2010 MAJ PODSTAWA

Zadanie 12. (3 pkt)

Amoniak (NH3) wytwarza się w przemyśle w drodze bezpośredniej syntezy z pierwiastków (sposób 1). W laboratorium amoniak można otrzymać, działając na chlorek amonu (NH4Cl) mocną zasadą, np. NaOH (sposób 2), lub przez rozkład termiczny chlorku amonu (sposób 3).

Zadanie 12

Napisz w formie cząsteczkowej równania opisanych reakcji.

Zadanie 12

Sposób 1: ……………………………………………………………………………………………………………………..

Zadanie 12

Sposób 2: ……………………………………………………………………………………………………………………..

Zadanie 12

Sposób 3: ……………………………………………………………………………………………………………………..

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 13

2010 MAJ PODSTAWA

Zadanie 13. (2 pkt)

Korzystając z tabeli rozpuszczalności, zaprojektuj doświadczenie umożliwiające odróżnienie umieszczonych w oddzielnych, nieoznakowanych probówkach dwóch wodnych roztworów: chlorku baru (BaCl2) i chlorku potasu (KCl).

a) Wybierz z podanego poniżej zestawu wodnych roztworów substancji jeden odczynnik potrzebny do przeprowadzenia doświadczenia i napisz jego wzór.

Zadanie 13

Wzór wybranego odczynnika: ………………………………………………………………………………………..

b) Napisz, co zaobserwowano w każdej z probówek po dodaniu wybranego odczynnika.

Probówka z roztworem BaCl2: ………………………………………………………………………………………..

Probówka z roztworem KCl: …………………………………………………………………………………………..

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 14

2010 MAJ PODSTAWA

Zadanie 14

Zadanie 14. (1 pkt)

Podaj numer probówki, w której wydzielił się gaz, oraz numer probówki, w której wytrącił się osad.

Numer probówki, w której wydzielił się gaz: ……………………………………………………………………

Numer probówki, w której wytrącił się osad: ……………………………………………………………………

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 15

2010 MAJ PODSTAWA

Zadanie 15

Zadanie 15. (2 pkt)

Napisz w formie jonowej skróconej równania reakcji przebiegających w probówkach oznaczonych numerami I i III.

Równanie reakcji w probówce I:

…………………………………………………………………………………………………………………………………….

Równanie reakcji w probówce III:

…………………………………………………………………………………………………………………………………….

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line
Nawigacja

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>
Paginacja
  • 1
  • 2
  • 3
Facebook
DOŁĄCZ DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOKU!
Kursy Korepetycje Kontakt Youtube Regulamin Polityka prywatności
DWMED Wszelkie prawa zastrzeżone.

Regulamin newslettera

treść regulaminu mcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna. Vestibulum commodo volutpat a, convallis ac, laoreet enim. Phasellus fermentum in, dolor. Pellentesque facilisis. Nulla imperdiet sit amet magna. Vestibulum dapibus, mauris nec malesuada fames ac turpis velit, rhoncus eu, luctus et interdum adipiscing wisi. Aliquam erat ac ipsum. Integer aliquam purus. Quisque lorem tortor fringilla sed, vestibulum id, eleifend justo vel bibendum sapien massa ac turpis faucibus orci luctus non, consectetuer lobortis quis, varius in, purus. Integer ultrices posuere cubilia Curae, Nulla ipsum dolor lacus, suscipit adipiscing. Cum sociis natoque penatibus et ultrices volutpat. Nullam wisi ultricies a, gravida vitae, dapibus risus ante sodales lectus blandit eu, tempor diam pede cursus vitae, ultricies eu, faucibus quis, porttitor eros cursus lectus, pellentesque eget, bibendum a, gravida ullamcorper quam. Nullam viverra consectetuer. Q