DWMED
Menu

#

  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Kontakt
logowanie/rejestracja ;
  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Księgarnia
  • Kontakt
  • ;

Breadcrumbs

  • strona główna
  • /
  • Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2015

wyszukiwanie zadań

Zadanie 1

2015 MAJ PODSTAWA

Zadanie 1

Zadanie 1. (1 pkt)

Poniżej wymieniono symbole sześciu pierwiastków.

Zadanie 1

Wybierz i podkreśl w każdym nawiasie poprawne uzupełnienie poniższych zdań.

Zadanie 1

Pierwiastki, których symbole wymieniono powyżej, stanowią w układzie okresowym
fragment (II okresu / III okresu / 2. grupy / 3. grupy) i należą do bloku konfiguracyjnego
(s / p). Atomy tych pierwiastków mają w stanie podstawowym jednakowe rozmieszczenie
elektronów walencyjnych w podpowłoce (2s / 2p), a różnią się rozmieszczeniem elektronów
walencyjnych w podpowłoce (2s / 2p). Największą liczbę elektronów walencyjnych ma
atom (fluoru / neonu).

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 2

2015 MAJ PODSTAWA

Zadanie 2

Zadanie 2. (1 pkt)

Zaznacz znakiem x na poniższym schemacie fragmentu układu okresowego wszystkie
pierwiastki, które należą do bloku p, a ich atomy w powłoce walencyjnej (w stanie
podstawowym) mają dokładnie trzy elektrony.

Zadanie 2

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 3

2015 MAJ PODSTAWA

Zadanie 3. (1 pkt)

Określ tendencję zmiany (wzrasta, maleje) promienia atomowego i elektroujemności
pierwiastków bloków konfiguracyjnych s i p w grupach układu okresowego
pierwiastków.

W grupie w miarę wzrostu liczby atomowej promień atomowy ……………………………………………. ,

a elektroujemność ……………………………………… .

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 4

2015 MAJ PODSTAWA

Zadanie 4. (1 pkt)

Poniżej wymieniono symbole sześciu pierwiastków chemicznych.

Zadanie 4 Zadanie 4

Napisz symbole tych spośród wymienionych pierwiastków, które tworzą jony proste
o konfiguracji argonu, oraz tych, które tworzą jony proste o konfiguracji kryptonu.

Zadanie 4

Jony proste o konfiguracji argonu tworzą: ……………………………………………………………………….

Jony proste o konfiguracji kryptonu tworzą: …………………………………………………………………….

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 5

2015 MAJ PODSTAWA

Zadanie 5

Zadanie 5. (1 pkt)

Zadanie 5

Określ wartość liczby atomowej i liczby masowej izotopu azotu, który powstaje
w wyniku opisanej przemiany.

Liczba atomowa Z = ………………………………

Liczba masowa A = ………………………………….

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 6

2015 MAJ PODSTAWA

Zadanie 6

Zadanie 6. (1 pkt)

Wybierz i podkreśl w każdym nawiasie poprawne uzupełnienie poniższych zdań.

Zadanie 6

W wyniku przemiany β – powstaje jądro, którego liczba atomowa Z jest (równa liczbie
atomowej / mniejsza o 1 od liczby atomowej / większa o 1 od liczby atomowej) jądra
ulegającego tej przemianie i którego liczba masowa A jest (równa liczbie masowej /
mniejsza o 1 od liczby masowej / większa o 1 od liczby masowej) jądra ulegającego tej
przemianie.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 7

2015 MAJ PODSTAWA

Informacja do zadań 7.–10.

Wykonano eksperyment, którego przebieg zilustrowano na rysunku.

Zadanie 7

Zadanie 7. (1 pkt)

Napisz w formie jonowej skróconej równanie reakcji zachodzącej w kolbie.

……………………………………………………………………………………………………………………………………

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 8

2015 MAJ PODSTAWA

Informacja do zadań 7.–10.

Wykonano eksperyment, którego przebieg zilustrowano na rysunku.

Zadanie 8

Zadanie 8. (1 pkt)

Opisz sposób identyfikacji gazu, który wydzielał się w czasie tej reakcji.

……………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 9

2015 MAJ PODSTAWA

Informacja do zadań 7.–10.

Wykonano eksperyment, którego przebieg zilustrowano na rysunku.

Zadanie 9

Zadanie 9. (1 pkt)

Wybierz i podkreśl w każdym nawiasie poprawne uzupełnienie poniższych zdań.

Sól, której roztwór otrzymano w kolbie po całkowitym roztworzeniu cynku w kwasie, jest
związkiem (jonowym / niejonowym). Aby go wyodrębnić z mieszaniny poreakcyjnej, należy
(z roztworu odparować wodę / roztwór przesączyć). W temperaturze pokojowej i pod
ciśnieniem atmosferycznym związek ten jest (ciałem stałym / cieczą).

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 10

2015 MAJ PODSTAWA

Informacja do zadań 7.–10.

Wykonano eksperyment, którego przebieg zilustrowano na rysunku.

Zadanie 10

Zadanie 10. (1 pkt)

Szybkość reakcji zachodzącej w czasie opisanego doświadczenia jest niewielka.

Wymień dwa sposoby zmiany warunków wykonania doświadczenia, w których wyniku
szybkość zachodzącej reakcji będzie większa.

1. sposób: …………………………………………………………………………………………………………………….

2. sposób: …………………………………………………………………………………………………………………….

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 11

2015 MAJ PODSTAWA

Informacja do zadań 11.–12.

Jodyna to roztwór jodu I2 w etanolu. Aby zwiększyć jego trwałość, dodaje się do niego
niewielką ilość jodku potasu KI. Jodyna jest brunatną cieczą, a stały jodek potasu tworzy
bezbarwne kryształy, przypominające wyglądem sól kuchenną.

Zadanie 11

Zadanie 11. (2 pkt)

Na szalkę wlano kilkanaście kropli jodyny i pozostawiono pod wyciągiem. Po upływie
godziny stwierdzono, że w naczyniu pozostał ciemnobrunatny osad. Po upływie kolejnej
godziny na szalce zauważono jedynie niewielką ilość białego nalotu. Przemiany ilustruje
schemat.

Zadanie 11

Wybierz i podkreśl w każdym nawiasie poprawne uzupełnienie poniższych zdań.

Zadanie 11

1. Ciemnobrunatny osad to (jod / jodek potasu / stałe składniki jodyny).

2. Biały nalot to (jod / jodek potasu / stałe składniki jodyny).

3. Przemiana I, polegająca na (parowaniu etanolu / sublimacji jodu / resublimacji jodu),
jest (zjawiskiem fizycznym / reakcją chemiczną).

4. Przemiana II, polegająca na (parowaniu etanolu / sublimacji jodu / resublimacji jodu),
jest (zjawiskiem fizycznym / reakcją chemiczną).

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 12

2015 MAJ PODSTAWA

Informacja do zadań 11.–12.

Jodyna to roztwór jodu I2 w etanolu. Aby zwiększyć jego trwałość, dodaje się do niego
niewielką ilość jodku potasu KI. Jodyna jest brunatną cieczą, a stały jodek potasu tworzy
bezbarwne kryształy, przypominające wyglądem sól kuchenną.

Zadanie 12

Zadanie 12. (1 pkt)

Do dwóch probówek zawierających oddzielnie wodę destylowaną i ostudzony wywar
z ziemniaków dodano niewielką ilość jodyny, a następnie wymieszano zawartość każdej
probówki.

Zadanie 12

Zaznacz literę P, jeżeli informacja jest prawdziwa, lub literę F, jeżeli jest fałszywa.

Zadanie 12

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 13

2015 MAJ PODSTAWA

Zadanie 13. (2 pkt)

Zadanie 13

Masa jodu stanowi 3% masy jodyny.

Oblicz, ile gramów jodu należy użyć, aby otrzymać 100,0 cm3
jodyny, której gęstość jest
równa 0,8 g · cm–3. Wynik zaokrąglij do pierwszego miejsca po przecinku.

Zadanie 13

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 14

2015 MAJ PODSTAWA

Zadanie 14. (1 pkt)

Spośród związków chemicznych, których wzory przedstawiono poniżej, wybierz te,
które dysocjują na jony pod wpływem wody. Podkreśl wzory wybranych związków.

Zadanie 14

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 15

2015 MAJ PODSTAWA

Zadanie 15. (1 pkt)

Napisz w formie jonowej skróconej równanie reakcji tlenku glinu z mocnym kwasem.

……………………………………………………………………………………………………………………………………

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line
Nawigacja

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>
Paginacja
  • 1
  • 2
  • 3
Facebook
DOŁĄCZ DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOKU!
Kursy Korepetycje Kontakt Youtube Regulamin Polityka prywatności
DWMED Wszelkie prawa zastrzeżone.

Regulamin newslettera

treść regulaminu mcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna. Vestibulum commodo volutpat a, convallis ac, laoreet enim. Phasellus fermentum in, dolor. Pellentesque facilisis. Nulla imperdiet sit amet magna. Vestibulum dapibus, mauris nec malesuada fames ac turpis velit, rhoncus eu, luctus et interdum adipiscing wisi. Aliquam erat ac ipsum. Integer aliquam purus. Quisque lorem tortor fringilla sed, vestibulum id, eleifend justo vel bibendum sapien massa ac turpis faucibus orci luctus non, consectetuer lobortis quis, varius in, purus. Integer ultrices posuere cubilia Curae, Nulla ipsum dolor lacus, suscipit adipiscing. Cum sociis natoque penatibus et ultrices volutpat. Nullam wisi ultricies a, gravida vitae, dapibus risus ante sodales lectus blandit eu, tempor diam pede cursus vitae, ultricies eu, faucibus quis, porttitor eros cursus lectus, pellentesque eget, bibendum a, gravida ullamcorper quam. Nullam viverra consectetuer. Q