DWMED
Menu

#

  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Kontakt
logowanie/rejestracja ;
  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Księgarnia
  • Kontakt
  • ;

Breadcrumbs

  • strona główna
  • /
  • Arkusz maturalny z biologii podstawowy maj 2016

wyszukiwanie zadań

Zadanie 1

2016 MAJ PODSTAWA

Zadanie 1. (2 pkt)

Skóra człowieka składa się z trzech podstawowych warstw: naskórka, skóry właściwej
i tkanki podskórnej. Powierzchniowa warstwa naskórka (wielowarstwowego nabłonka) ulega
rogowaceniu, które polega na odkładaniu się w jej komórkach białka o dużej wytrzymałości
mechanicznej – keratyny, nierozpuszczalnej w wodzie. Warstwa zrogowaciała naskórka stale
się złuszcza i jest zastępowana przez nowe komórki docierające z jego głębszych warstw.
W skórze właściwej znajdują się naczynia krwionośne, gruczoły potowe i łojowe oraz
receptory dotyku, bólu i temperatury. Tkanka podskórna zawiera głównie komórki
tłuszczowe.

Na podstawie: E.P. Solomon, L.R. Berg, D.W. Martin, Biologia, Warszawa 2007.

Zadanie 1

Na podstawie powyższego tekstu podaj po jednym przykładzie przystosowania budowy
skóry do:

1. ochrony organizmu przed utratą wody

……..…………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………

2. ochładzania organizmu w upalny dzień lub podczas wysiłku fizycznego.

…………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 2

2016 MAJ PODSTAWA

Zadanie 2. (1 pkt)

Na rysunku schematycznie przedstawiono fragment ludzkiej tkanki nabłonkowej tworzącej
błony śluzowe, wraz z leżącą pod nią tkanką łączną.

Zadanie 2

Na podstawie rysunku oceń, czy poniższe informacje dotyczące przedstawionej tkanki
nabłonkowej są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli informacja jest prawdziwa, albo F – jeśli
jest fałszywa.

Zadanie 2

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 3

2016 MAJ PODSTAWA

Zadanie 3. (2 pkt)

Na rysunku przedstawiono budowę czaszki człowieka, a cyframi 1–4 oznaczono niektóre
kości. Obok rysunku podano nazwy różnych kości czaszki (A–E).

Zadanie 3 Zadanie 3

a) Zapisz oznaczenia literowe nazw kości (A–E), którymi należy uzupełnić schemat
w miejscach oznaczonych cyframi 1–4.

1. …………. 2. …………. 3. …………. 4. ………….

Zadanie 3

b) Spośród kości (1–4) wskazanych na rysunku wypisz nazwy tych, które wchodzą –
odpowiednio – w skład twarzoczaszki i w skład mózgoczaszki.

Kości twarzoczaszki: ……………………………….………………………………………..

Kości mózgoczaszki: ………….……………………………………….…………………….

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 4

2016 MAJ PODSTAWA

Zadanie 4. (2 pkt)

Na rysunkach przedstawiono prawidłowe i trzy różne patologiczne krzywizny kręgosłupa.
Strzałkami oznaczono miejsca zmian.

Zadanie 4

Na podstawie rysunków podaj, na czym polega każda z przedstawionych zmian patologicznych
kręgosłupa – uwzględnij nazwę odcinka, w którym występuje wygięcie, i kierunek wygięcia
(boczne, ku przodowi, ku tyłowi ciała).

Zadanie 4

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 5

2016 MAJ PODSTAWA

Zadanie 5. (1 pkt)

Układ ruchu człowieka tworzą szkielet i mięśnie szkieletowe. Obie części tego układu
są ze sobą powiązane strukturalnie i funkcjonalnie – współdziałają w wykonywaniu ruchu.

Przedstaw, na czym polega współdziałanie szkieletu i mięśni szkieletowych
w wykonywaniu ruchu. W odpowiedzi uwzględnij rolę każdej z części składowych
układu ruchu.

………………………………………………………………………………………………..…
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 6

2016 MAJ PODSTAWA

Zadanie 6. (2 pkt)

Na rysunku przedstawiono budowę układu pokarmowego człowieka.

Zadanie 6

Uzupełnij tabelę – wpisz zarówno nazwy narządów wydzielających proenzymy
trawienne wymienione w tabeli, jak i cyfry odpowiadające tym narządom na rysunku.

Zadanie 6

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 7

2016 MAJ PODSTAWA

Zadanie 7. (1 pkt)

Proces trawienia rozpoczyna się w jamie ustnej. Występująca w niej ślina, której
podstawowym składnikiem jest woda, zawiera nie tylko enzym trawiący polisacharydy –
amylazę ślinową (ptialinę), lecz także substancje białkowe – mucyny zwiększające gęstość
i lepkość śliny, jak również lizozym – enzym uszkadzający ściany komórek bakterii.

Na podstawie tekstu oceń, czy informacje dotyczące funkcji śliny są prawdziwe.
Zaznacz P, jeśli informacja jest prawdziwa, albo F – jeśli jest fałszywa.

Zadanie 7

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 8

2016 MAJ PODSTAWA

Zadanie 8. (1 pkt)

Gruczoły żołądkowe zawierają trzy typy komórek: komórki śluzowe – wytwarzające śluz,
komórki główne – produkujące, w formie nieaktywnej, enzym trawiący białka, a także
komórki okładzinowe – wydzielające jony wodorowe, co obniża pH treści żołądkowej
i aktywuje enzym trawiący białka.
Podaj inną funkcję niskiego pH treści żołądkowej niż aktywacja enzymu trawiącego
białka.

……………………………………………………………………………………………………

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 9

2016 MAJ PODSTAWA

Zadanie 9. (1 pkt)

Składniki pokarmowe pełnią różne funkcje w organizmie człowieka, np. funkcję
energetyczną.
Spośród wymienionych składników pokarmowych wybierz i podkreśl dwa, których
w diecie zrównoważonej organizm nie wykorzystuje jako źródła energii.

Zadanie 9

węglowodany; sole mineralne; tłuszcze; białka; witaminy

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 10

2016 MAJ PODSTAWA

Zadanie 10. (1 pkt)

Błonnikiem (włóknikiem) pokarmowym nazywamy zespół substancji ścian komórkowych
roślin nietrawionych i niewchłanianych w przewodzie pokarmowym człowieka. Jest to
mieszanina substancji o charakterze polisacharydowym (celuloza, hemicelulozy, pektyny,
gumy, śluz) i niepolisacharydowym (ligniny). Według ekspertów Światowej Organizacji
Zdrowia (WHO) dzienne spożycie przez człowieka błonnika pokarmowego powinno wynosić
ok. 30 g.

Na podstawie tekstu i własnej wiedzy oceń, czy informacje opisujące funkcję błonnika
pokarmowego są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli informacja jest prawdziwa, albo F – jeśli
jest fałszywa.

Zadanie 10

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 11

2016 MAJ PODSTAWA

Zadanie 11. (2 pkt)

Badano wpływ niedoboru witamin w diecie kobiet na ryzyko wystąpienia wady cewy
nerwowej u urodzonych przez nie dzieci. W tym celu porównano dwie grupy kobiet
i przebadano ich nowo narodzone dzieci.

Zadanie 11

a) Wyjaśnij, dlaczego do opisanego badania potrzebny był udział wymienionych dwóch
grup kobiet.

…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..

b) Na podstawie wyników badania sformułuj wniosek dotyczący wpływu diety matki
na występowanie wad rozwojowych u niemowląt.

…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 12

2016 MAJ PODSTAWA

Zadanie 12. (1 pkt)

Zadanie 12

W poniższych zdaniach opisano wybrane narządy układu oddechowego człowieka.

Zadanie 12

A. Narząd ten składa się z dziewięciu chrząstek połączonych ze sobą za pomocą stawów,
więzadeł i mięśni. Największa z nich u mężczyzn tworzy wyniosłość wyczuwalną przez
skórę.

Zadanie 12

B. Długość tego narządu wynosi około 12 cm, składa się on z kilkunastu chrząstek
o podkowiastym kształcie, zawiera nabłonek migawkowy, biorący udział w oczyszczaniu
powietrza.

Zadanie 12

C. Ten odcinek dróg oddechowych pełni funkcje oczyszczania, ogrzewania i nawilżania
powietrza.

Zadanie 12

D. Jest wspólnym odcinkiem drogi oddechowej i pokarmowej, zbudowanym z licznych
mięśni i błony śluzowej.

Zadanie 12

Do nazwy każdego z wymienionych poniżej narządów przyporządkuj jego opis wybrany
spośród A–D.

Zadanie 12

jama nosowa ………….… tchawica …..……..… gardło ……..…..…

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 14

2016 MAJ PODSTAWA

Zadanie 14. (2 pkt)

Komórki uzyskują energię w procesie oddychania tlenowego lub beztlenowego.
Na schemacie przedstawiono w uproszczeniu jeden z rodzajów oddychania komórkowego.

Zadanie 14

a) Podaj nazwę typu oddychania komórkowego – tlenowe albo beztlenowe –
przedstawionego na schemacie. Odpowiedź uzasadnij.

…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..

Zadanie 14

b) Podaj nazwy albo wzory chemiczne substratów lub produktów oddychania, które
należałoby wpisać w miejsca oznaczone na schemacie cyframi 1 i 2.

1. ………………………………………..… 2. ………………………………………..…

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 15

2016 MAJ PODSTAWA

Zadanie 15. (2 pkt)

Na rysunku przedstawiono w uproszczeniu układ krwionośny człowieka.

Zadanie 15

a) Podaj, z którego obiegu krwi – A czy B – wpływa do serca krew utlenowana.
Odpowiedź uzasadnij.

…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..

Zadanie 15

b) Zaznacz poniżej nazwy dwóch naczyń krwionośnych, którymi krew wypływa z serca.

A. żyła płucna B. aorta C. tętnica płucna D. żyła główna E. żyła wrotna

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 16

2016 MAJ PODSTAWA

Zadanie 16. (2 pkt)

Uzupełnij schemat – przyporządkuj poszczególnym rodzajom odporności swoistej
czynniki, które prowadzą do jej wytworzenia. Wybierz je z wymienionych.

Zadanie 16

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line
Nawigacja

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>
Paginacja
  • 1
  • 2
Facebook
DOŁĄCZ DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOKU!
Kursy Korepetycje Kontakt Youtube Regulamin Polityka prywatności
DWMED Wszelkie prawa zastrzeżone.

Regulamin newslettera

treść regulaminu mcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna. Vestibulum commodo volutpat a, convallis ac, laoreet enim. Phasellus fermentum in, dolor. Pellentesque facilisis. Nulla imperdiet sit amet magna. Vestibulum dapibus, mauris nec malesuada fames ac turpis velit, rhoncus eu, luctus et interdum adipiscing wisi. Aliquam erat ac ipsum. Integer aliquam purus. Quisque lorem tortor fringilla sed, vestibulum id, eleifend justo vel bibendum sapien massa ac turpis faucibus orci luctus non, consectetuer lobortis quis, varius in, purus. Integer ultrices posuere cubilia Curae, Nulla ipsum dolor lacus, suscipit adipiscing. Cum sociis natoque penatibus et ultrices volutpat. Nullam wisi ultricies a, gravida vitae, dapibus risus ante sodales lectus blandit eu, tempor diam pede cursus vitae, ultricies eu, faucibus quis, porttitor eros cursus lectus, pellentesque eget, bibendum a, gravida ullamcorper quam. Nullam viverra consectetuer. Q