DWMED
Menu

#

  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Kontakt
logowanie/rejestracja ;
  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Księgarnia
  • Kontakt
  • ;

Breadcrumbs

  • strona główna
  • /
  • Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej czerwiec 2019 stara formuła

wyszukiwanie zadań

Identyfikacja kationów glinu, potasu i magnezu.

Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej czerwiec 2019 stara formuła

W trzech probówkach I–III znajdują się rozmieszczone w przypadkowej kolejności wodne roztwory trzech soli: azotanu(V) glinu, azotanu(V) potasu i azotanu(V) magnezu. Te roztwory mają taką samą objętość V = 5 cm3 i jednakowe stężenie molowe

Identyfikacja kationów glinu, potasu i magnezu.

W celu zidentyfikowania zawartości probówek przeprowadzono dwuetapowe doświadczenie.
W etapie pierwszym do probówek dodano wodny roztwór wodorotlenku potasu.

Identyfikacja kationów glinu, potasu i magnezu.

Po dodaniu niewielkiej ilości roztworu wodorotlenku potasu w probówkach I i II powstały białe osady, a w probówce III nie zaobserwowano objawów reakcji.
W etapie drugim doświadczenia do probówek z wytrąconymi osadami dodano kolejne porcje roztworu wodorotlenku potasu. Objawy reakcji zaobserwowano tylko w probówce II.

Zidentyfikuj kationy obecne w roztworach 1., 2. i 3. Wpisz ich wzory lub nazwy do tabeli.

Identyfikacja kationów glinu, potasu i magnezu.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Reakcje jonowe z kationami glinu, potasu i magnezu.

Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej czerwiec 2019 stara formuła

W trzech probówkach I–III znajdują się rozmieszczone w przypadkowej kolejności wodne roztwory trzech soli: azotanu(V) glinu, azotanu(V) potasu i azotanu(V) magnezu. Te roztwory mają taką samą objętość V = 5 cm3 i jednakowe stężenie molowe

Reakcje jonowe z kationami glinu, potasu i magnezu.

W celu zidentyfikowania zawartości probówek przeprowadzono dwuetapowe doświadczenie.
W etapie pierwszym do probówek dodano wodny roztwór wodorotlenku potasu.

Reakcje jonowe z kationami glinu, potasu i magnezu.

Po dodaniu niewielkiej ilości roztworu wodorotlenku potasu w probówkach I i II powstały białe osady, a w probówce III nie zaobserwowano objawów reakcji.
W etapie drugim doświadczenia do probówek z wytrąconymi osadami dodano kolejne porcje roztworu wodorotlenku potasu. Objawy reakcji zaobserwowano tylko w probówce II.

Napisz w formie jonowej skróconej równanie reakcji zachodzącej podczas pierwszego etapu doświadczenia w probówce I.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Reakcje prowadzące do powstania jonów kompleksowych.

Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej czerwiec 2019 stara formuła

W trzech probówkach I–III znajdują się rozmieszczone w przypadkowej kolejności wodne roztwory trzech soli: azotanu(V) glinu, azotanu(V) potasu i azotanu(V) magnezu. Te roztwory mają taką samą objętość V = 5 cm3 i jednakowe stężenie molowe

Reakcje prowadzące do powstania jonów kompleksowych.

W celu zidentyfikowania zawartości probówek przeprowadzono dwuetapowe doświadczenie. W etapie pierwszym do probówek dodano wodny roztwór wodorotlenku potasu.

Reakcje prowadzące do powstania jonów kompleksowych.

Po dodaniu niewielkiej ilości roztworu wodorotlenku potasu w probówkach I i II powstały białe osady, a w probówce III nie zaobserwowano objawów reakcji.
W etapie drugim doświadczenia do probówek z wytrąconymi osadami dodano kolejne porcje roztworu wodorotlenku potasu. Objawy reakcji zaobserwowano tylko w probówce II

Napisz w formie jonowej skróconej równanie reakcji zachodzącej w probówce II podczas drugiego etapu doświadczenia, jeżeli w tym procesie powstaje anion kompleksowy.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Redukcja manganianu(VII) potasu.

Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej czerwiec 2019 stara formuła

Przeprowadzono doświadczenie, w którym do roztworu manganianu(VII) potasu dodano wodne roztwory substancji X i azotanu(III) sodu. Przebieg doświadczenia zilustrowano
poniższym schematem.

Redukcja manganianu(VII) potasu.

W czasie doświadczenia zaobserwowano zmianę barwy roztworu z fioletowej na zieloną.
Spośród wymienionych substancji wybierz wszystkie, które mogły zostać użyte jako substancja X w opisanym doświadczeniu. Podkreśl ich wzory.
NaCl

HCl

Ba(OH)2

H2SO4

NaOH

NH4Cl

NaNO3

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zmiana barwy manganianu(VII) potasu w czasie redukcji

Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej czerwiec 2019 stara formuła

Przeprowadzono doświadczenie, w którym do roztworu manganianu(VII) potasu dodano wodne roztwory substancji X i azotanu(III) sodu. Przebieg doświadczenia zilustrowano
poniższym schematem.

Zmiana barwy manganianu(VII) potasu w czasie redukcji

W czasie doświadczenia zaobserwowano zmianę barwy roztworu z fioletowej na zieloną.
Spośród wymienionych substancji wybierz wszystkie, które mogły zostać użyte jako substancja X w opisanym doświadczeniu. Podkreśl ich wzory.
NaCl

HCl

Ba(OH)2

H2SO4

NaOH

NH4Cl

NaNO3

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Ogniwo galwaiczne ołowiano magnezowe.

Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej czerwiec 2019 stara formuła

W ogniwie galwanicznym zachodzi reakcja opisana równaniem:

Ogniwo galwaiczne ołowiano magnezowe.

Uzupełnij poniższy schemat ogniwa, w którym zachodzi opisana reakcja. Wpisz symbole metali i wzory jonów oraz zaznacz w tym ogniwie ładunki elektrod (+ albo –).

Ogniwo galwaiczne ołowiano magnezowe.

Oblicz SEM tego ogniwa w warunkach standardowych.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Płytka kadmowa w roztworze soli miedzi.

Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej czerwiec 2019 stara formuła

W wodnym roztworze Cu(NO3)2 zanurzono płytkę kadmową o masie 75,0 g. Po pewnym czasie wyjęto ją, osuszono i zważono. Jej masa wynosiła 73,0 g. Stwierdzono, że w warunkach doświadczenia cały wydzielony metal osadził się na płytce.

Dokończ poniższe zdanie – wybierz i podkreśl właściwy opis spostrzeżenia spośród podanych w nawiasie.

Po zanurzeniu płytki kadmowej do wodnego roztworu Cu(NO3)2 zaobserwowano po dłuższym czasie, że barwa roztworu zmieniła się z (fioletowej na niebieską / bezbarwnej na zieloną / niebieskiej na bezbarwną).

Oblicz, ile gramów każdego z metali zawierała płytka po wyjęciu jej z roztworu. Przyjmij, że proces osadzania metalu na płytce zachodził z wydajnością równą 100%.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Sole miedzi(II), niklu(II) oraz srebra(I)

Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej czerwiec 2019 stara formuła

W 1 dm3 wody rozpuszczono sole miedzi(II), niklu(II) oraz srebra(I), zawierające identyczny anion. W otrzymanym roztworze stężenie molowe kationów wszystkich metali było jednakowe. Przez ten roztwór przepuszczono ładunek elektryczny w warunkach umożliwiających wydzielenie na katodzie kolejno trzech metali.

Uzupełnij poniższą tabelę – wpisz nazwy lub symbole metali w kolejności ich wydzielania na katodzie.

Sole miedzi(II), niklu(II) oraz srebra(I)

Wybierz i podkreśl nazwy wszystkich anionów, które mogłyby wchodzić w skład soli użytych w doświadczeniu, jeżeli proces prowadzono na elektrodach grafitowych, a na anodzie wydzielił się tylko bezbarwny i bezwonny gaz. Napisz równanie reakcji zachodzącej na anodzie.
Aniony:
azotany(V)

chlorki

siarczany(VI)

Równanie reakcji:

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Elektroliza soli zawierającej kationy metalu X3+

Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej czerwiec 2019 stara formuła

Podczas przepływu prądu o natężeniu 2 A przez wodny roztwór soli zawierającej jony metalu X3+ wydzieliło się 2,08 g tego metalu w ciągu 1,5 h. Stała Faradaya F = 96500 C · mol–1.
Oblicz masę molową metalu X. Przyjmij, że podczas elektrolizy nie zachodziły na katodzie inne procesy redukcji.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Izomeria geometryczna alkanów

Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej czerwiec 2019 stara formuła

Przeprowadzono ciąg przemian opisany poniższym schematem.

Izomeria geometryczna alkanów

Organiczny produkt reakcji 1. ma jeden izomer o takim samym szkielecie węglowym.
Napisz nazwę systematyczną opisanego izomeru organicznego produktu reakcji 1.

 

Napisz równanie reakcji prowadzącej do otrzymania związku organicznego oznaczonego na schemacie literą B (reakcji 2. ) oraz równanie reakcji prowadzącej do otrzymania związku organicznego oznaczonego na schemacie literą C (głównego produktu reakcji 3.).
Zastosuj wzory półstrukturalne (grupowe) związków organicznych.

Równanie reakcji 2.:

Równanie reakcji 3.:

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Typy i mechanizmy reakcji.

Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej czerwiec 2019 stara formuła

Przeprowadzono ciąg przemian opisany poniższym schematem.

Typy i mechanizmy reakcji.

Uzupełnij poniższą tabelę. Określ typ (addycja, eliminacja, substytucja) oraz mechanizm (elektrofilowy, nukleofilowy, rodnikowy) reakcji 1. i 3.

Typy i mechanizmy reakcji.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Redukcja manganianu poprzez cykloheksanol

Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej czerwiec 2019 stara formuła

Cykloheksanol reaguje z manganianem(VII) potasu w środowisku kwasowym zgodnie z poniższym schematem.

Redukcja manganianu poprzez cykloheksanol

Napisz w formie jonowej, z uwzględnieniem liczby oddawanych lub pobieranych elektronów (zapis jonowo-elektronowy), równania reakcji redukcji i utleniania zachodzących w czasie opisanej przemiany. Uwzględnij, że reakcja przebiega w środowisku kwasowym. Dobierz współczynniki stechiometryczne w poniższym schemacie.

Równanie reakcji redukcji:

Równanie reakcji utleniania:

Redukcja manganianu poprzez cykloheksanol

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Entalpia spalenia acetylenu.

Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej czerwiec 2019 stara formuła

Poniżej podano wartości standardowej entalpii spalania acetylenu i benzenu.

Entalpia spalenia acetylenu.

Na podstawie: W. Mizerski, Tablice chemiczne, Warszawa 2013.

Na podstawie powyższych danych oblicz entalpię ΔHo x reakcji trimeryzacji acetylenu, która zachodzi zgodnie z równaniem:

Entalpia spalenia acetylenu.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Alkohole o jednej i dwóch grupach hydroksylowych.

Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej czerwiec 2019 stara formuła

Do probówek, zawierających przygotowany wcześniej odczynnik, wprowadzono dwa różne związki: do probówki I – propan-2-ol, a do probówki II – propano-1,2-diol. Zawartość każdej probówki wymieszano. Objawy reakcji zaobserwowano tylko w jednej probówce.

Uzupełnij schemat doświadczenia. Wybierz i podkreśl nazwę użytego odczynnika.

Alkohole o jednej i dwóch grupach hydroksylowych.

Opisz zmiany możliwe do zaobserwowania po dodaniu propan-2-olu i propano-1,2-diolu do użytego odczynnika. Uwzględnij wygląd zawartości probówek przed reakcją i po dodaniu badanych związków.

Alkohole o jednej i dwóch grupach hydroksylowych.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Różnica w budowie alkoholi.

Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej czerwiec 2019 stara formuła

Do probówek, zawierających przygotowany wcześniej odczynnik, wprowadzono dwa różne związki: do probówki I – propan-2-ol, a do probówki II – propano-1,2-diol. Zawartość każdej probówki wymieszano. Objawy reakcji zaobserwowano tylko w jednej probówce.

Napisz, jaka różnica w budowie cząsteczek badanych alkoholi była przyczyną różnicy w przebiegu doświadczenia. Odnieś się do struktury cząsteczek obu związków.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line
Nawigacja

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>
Paginacja
  • 1
  • 2
  • 3
Facebook
DOŁĄCZ DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOKU!
Kursy Korepetycje Kontakt Youtube Regulamin Polityka prywatności
DWMED Wszelkie prawa zastrzeżone.

Regulamin newslettera

treść regulaminu mcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna. Vestibulum commodo volutpat a, convallis ac, laoreet enim. Phasellus fermentum in, dolor. Pellentesque facilisis. Nulla imperdiet sit amet magna. Vestibulum dapibus, mauris nec malesuada fames ac turpis velit, rhoncus eu, luctus et interdum adipiscing wisi. Aliquam erat ac ipsum. Integer aliquam purus. Quisque lorem tortor fringilla sed, vestibulum id, eleifend justo vel bibendum sapien massa ac turpis faucibus orci luctus non, consectetuer lobortis quis, varius in, purus. Integer ultrices posuere cubilia Curae, Nulla ipsum dolor lacus, suscipit adipiscing. Cum sociis natoque penatibus et ultrices volutpat. Nullam wisi ultricies a, gravida vitae, dapibus risus ante sodales lectus blandit eu, tempor diam pede cursus vitae, ultricies eu, faucibus quis, porttitor eros cursus lectus, pellentesque eget, bibendum a, gravida ullamcorper quam. Nullam viverra consectetuer. Q