DWMED
Menu

#

  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Kontakt
logowanie/rejestracja ;
  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Księgarnia
  • Kontakt
  • ;

Breadcrumbs

  • strona główna
  • /
  • Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2009

wyszukiwanie zadań

Drogi zarażenia gruźlicą.

Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2009

Drogi zarażenia gruźlicą.

Na podstawie powyższego schematu opisz dwie drogi zakażenia się człowieka gruźlicą.

1.

2.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Wirusowe choroby odzwierzęce.

Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2009

Wirusowe choroby odzwierzęce.

Na schemacie wymieniono choroby wywoływane przez bakterie, wirusy i pierwotniaki. Wypisz ze schematu nazwy dwóch chorób wywoływanych przez wirusy.

1.

2.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zmiana rozmiarów soczewki oka.

Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2009

Na schemacie przedstawiono zmiany zachodzące wewnątrz oka podczas oglądania przedmiotów umieszczonych w różnej od niego odległości (A – z daleka, B – z bliska).

Zmiana rozmiarów soczewki oka.

Podaj, na czym polega akomodacja oka podczas przenoszenia wzroku z przedmiotu umieszczonego daleko na przedmiot znajdujący się blisko.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Błona bębenkowa, trąbka Eustachiusza, kanał słuchowy zewnętrzny.

Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2009

Na rysunku przedstawiono schemat budowy ucha człowieka.

Błona bębenkowa, trąbka Eustachiusza, kanał słuchowy zewnętrzny.

a) Połącz w pary nazwy elementów ucha z nazwami ich funkcji.

Błona bębenkowa, trąbka Eustachiusza, kanał słuchowy zewnętrzny.

b) Podaj, do której części ucha (zewnętrznego, wewnętrznego, środkowego) należą kosteczki słuchowe.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………..

c) Wymień nazwy kosteczek słuchowych zgodnie z kolejnością przekazywania drgań fali dźwiękowej.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………..

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Rodzaje odruchów warunkowych i bezwarunkowych.

Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2009

Na widok cytryny wiele osób ślini się, jakby piło jej kwaśny sok.

Określ rodzaj odruchu (warunkowy, bezwarunkowy), który wystąpił u wyżej opisanych osób. Odpowiedź uzasadnij.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Stosowanie sterydów i ich wpływ na naturalne wydzielanie testosteronu.

Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2009

Pod wpływem hormonów podwzgórza, u chłopców wzrasta wydzielanie testosteronu od 10. roku życia do 20. roku życia. Wysoki poziom testosteronu utrzymuje się do 25. roku życia, po czym następuje powolny spadek.

Testosteron (i inne steroidy anaboliczne) to również najczęściej używany środek dopingujący w kulturystyce i sportach siłowych. Lekarze przestrzegają przed stosowaniem tego środka oraz wszelkich steroidów anabolicznych, twierdząc że szczególnie u młodych mężczyzn mogą one prowadzić nawet do całkowitej bezpłodności.

Na schemacie przestawiono regulację nerwowo-hormonalną czynności jąder z uwzględnieniem działania steroidów anabolicznych (znak „ + ” oznacza pobudzenie, znak „ – ” oznacza hamowanie).

Stosowanie sterydów i ich wpływ na naturalne wydzielanie testosteronu.

Na podstawie powyższych informacji wyjaśnij zależność między stosowaniem steroidów anabolicznych przez młodych mężczyzn (do 25. roku życia) a zahamowaniem spermatogenezy.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Budowa i funkcje łożyska.

Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2009

Na schemacie przedstawiono łożysko człowieka z naczyniami krwionośnymi płodu i matki.

Budowa i funkcje łożyska.

Na podstawie schematu przedstaw dwie różne funkcje łożyska.

1.

2.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Budowa macicy, jajnika i jajowodu.

Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2009

Na schemacie przedstawiającym budowę układu rozrodczego kobiety cyframi rzymskimi oznaczono trzy stadia wczesnego rozwoju zarodkowego człowieka.

Budowa macicy, jajnika i jajowodu.

Przyporządkuj każdemu oznaczeniu (od I do III) po jednym z poniższych określeń.

Budowa macicy, jajnika i jajowodu.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Etapy syntezy białka w komórce.

Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2009

Na schemacie przedstawiono w uproszczony sposób dwa etapy syntezy białka w komórce, na podstawie informacji genetycznej zawartej w DNA. W procesie tym uczestniczą trzy rodzaje RNA (tRNA, mRNA i rRNA), z których uwzględniono tylko jeden.

Etapy syntezy białka w komórce.

a) Podaj nazwę procesu oznaczonego na schemacie jako A.

b) Podaj, który z wymienionych w tekście rodzajów RNA uwzględniono na schemacie.

c) Przedstaw rolę tRNA w procesie syntezy białka.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Rozpoznanie płci na podstawie kariotypu.

Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2009

Analiza kariotypu pacjenta może dostarczyć różnych informacji, np. o jego płci i niektórych chorobach genetycznych. Poniżej przedstawiono wynik badania kariotypu pewnej osoby.

Rozpoznanie płci na podstawie kariotypu.

a) Podaj płeć osoby, której kariotyp przedstawiono na powyższym rysunku.

b) Z poniższych wybierz jedną nazwę choroby genetycznej człowieka, którą można wykryć dzięki analizie kariotypu. Uzasadnij wybór, opisując zmianę w kariotypie, która umożliwia rozpoznanie tej choroby.

Rozpoznanie płci na podstawie kariotypu.

Zmiana w kariotypie: ……………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………………………….

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zdolność zwijania języka w rurkę i jej dziedziczenie.

Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2009

Zakłada się, że u człowieka zdolność zwijania języka w rurkę warunkowana jest jedną parą alleli niesprzężonych z płcią i jest cechą dominującą (A), a brak tej zdolności jest cechą recesywną (a).

Kobieta mająca zdolność zwijania języka, ma córkę o takiej samej zdolności jak ona, oraz syna, który nie potrafi zwijać języka. Oboje dzieci mają tego samego ojca, który nie potrafi zwijać języka. Małżonkowie oczekują na narodziny trzeciego dziecka.

a) Określ genotypy obojga rodziców.

genotyp matki

genotyp ojca

b) Zapisz krzyżówkę genetyczną i na jej podstawie podaj, z jakim prawdopodobieństwem trzecie dziecko tej pary będzie miało zdolność zwijania języka w rurkę.

Zdolność zwijania języka w rurkę i jej dziedziczenie.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Cechy budowy człowieka rozumnego.

Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2009

Gatunek Homo sapiens (człowiek rozumny) pod względem budowy różni się wieloma cechami od pozostałych, współcześnie żyjących przedstawicieli rzędu naczelnych.

Zaznacz dwa zestawy cech charakteryzujących wyłącznie człowieka rozumnego:

Cechy budowy człowieka rozumnego.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Wykres zmian zawartości dioksyn w mleku w Chorwacji i Niemczech.

Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2009

Wykres zmian zawartości dioksyn w mleku w Chorwacji i Niemczech.

Na podstawie danych w tabeli narysuj wykresy słupkowe ilustrujące zmiany, jakie zachodziły w zawartości dioksyn w mleku krów w Chorwacji i Niemczech (w latach 1988–2002).

Wykres zmian zawartości dioksyn w mleku w Chorwacji i Niemczech.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zawartość dioksyn w mleku.

Arkusz maturalny z biologii podstawowej maj 2009

Zawartość dioksyn w mleku.

Na podstawie danych z tabeli określ tendencję zmian zawartości dioksyn w mleku krów w obu badanych krajach oraz podaj jej prawdopodobną przyczynę.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line
Nawigacja

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>
Paginacja
  • 1
  • 2
Facebook
DOŁĄCZ DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOKU!
Kursy Korepetycje Kontakt Youtube Regulamin Polityka prywatności
DWMED Wszelkie prawa zastrzeżone.

Regulamin newslettera

treść regulaminu mcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna. Vestibulum commodo volutpat a, convallis ac, laoreet enim. Phasellus fermentum in, dolor. Pellentesque facilisis. Nulla imperdiet sit amet magna. Vestibulum dapibus, mauris nec malesuada fames ac turpis velit, rhoncus eu, luctus et interdum adipiscing wisi. Aliquam erat ac ipsum. Integer aliquam purus. Quisque lorem tortor fringilla sed, vestibulum id, eleifend justo vel bibendum sapien massa ac turpis faucibus orci luctus non, consectetuer lobortis quis, varius in, purus. Integer ultrices posuere cubilia Curae, Nulla ipsum dolor lacus, suscipit adipiscing. Cum sociis natoque penatibus et ultrices volutpat. Nullam wisi ultricies a, gravida vitae, dapibus risus ante sodales lectus blandit eu, tempor diam pede cursus vitae, ultricies eu, faucibus quis, porttitor eros cursus lectus, pellentesque eget, bibendum a, gravida ullamcorper quam. Nullam viverra consectetuer. Q