DWMED
Menu

#

  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Kontakt
logowanie/rejestracja ;
  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Księgarnia
  • Kontakt
  • ;

Breadcrumbs

  • strona główna
  • /
  • Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej maj 2019 nowa formuła

wyszukiwanie zadań

Zdolność elektrolitu do dysocjacji zależy od właściwości tego elektrolitu oraz od właściwości użytego rozpuszczalnika.

Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej maj 2019 nowa formuła

Zdolność elektrolitu do dysocjacji zależy od właściwości tego elektrolitu oraz od właściwości użytego rozpuszczalnika. Im silniejszą zasadą Brønsteda jest rozpuszczalnik, tym w większym stopniu dysocjuje w nim elektrolit będący kwasem Brønsteda.
Zbadano dysocjację jednoprotonowego kwasu HA w różnych rozpuszczalnikach. W wodzie HA jest słabym kwasem.
Uzupełnij poniższe zdanie. Wybierz i zaznacz nazwę rozpuszczalnika.
W danej temperaturze wartość stałej dysocjacji kwasu HA jest największa w roztworze,
w którym rozpuszczalnikiem jest (ciekły amoniak / kwas mrówkowy / metanol / woda).

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Gazowy chlorowodór można otrzymać w wyniku działania stężonego kwasu siarkowego(VI)…

Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej maj 2019 nowa formuła

Gazowy chlorowodór można otrzymać w wyniku działania stężonego kwasu siarkowego(VI) na stałe chlorki, np. w reakcjach opisanych równaniami:

Gazowy chlorowodór można otrzymać w wyniku działania stężonego kwasu siarkowego(VI)…

Sporządzono 150 g mieszaniny zawierającej tylko NaCl i CaCl2, na którą podziałano stężonym kwasem siarkowym(VI) użytym w nadmiarze. W wyniku tego procesu otrzymano 58,24 dm3 chlorowodoru (w warunkach normalnych).
Oblicz skład wyjściowej mieszaniny w procentach masowych. Przyjmij, że obie reakcje przebiegły z wydajnością równą 100%.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Przeprowadzono doświadczenie, w którym badano działanie pewnego odczynnika na dwa wodne roztwory soli.

Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej maj 2019 nowa formuła

Przeprowadzono doświadczenie, w którym badano działanie pewnego odczynnika na dwa
wodne roztwory soli. W probówce I znajdował się roztwór siarczanu(IV) sodu,
a w probówce II – roztwór krzemianu(IV) sodu. Po dodaniu odczynnika zaobserwowano, że:
• w każdej probówce zaszła reakcja chemiczna;
• przebieg doświadczenia był różny dla obu probówek;
• tylko w jednej z probówek wytrącił się osad.

Uzupełnij schemat doświadczenia. Wybierz i zaznacz w podanym zestawie wzór jednego odczynnika, którego zastosowanie spowodowało efekty opisane w informacji.

Przeprowadzono doświadczenie, w którym badano działanie pewnego odczynnika na dwa wodne roztwory soli.

Napisz, co zaobserwowano w probówce, w której nie wytrącił się osad podczas opisanego doświadczenia.

Napisz w formie jonowej skróconej równania reakcji, które przebiegły w probówkach  I i II i były przyczyną obserwowanych zmian.

Równanie reakcji przebiegającej w probówce I:
Równanie reakcji przebiegającej w probówce II:

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Przeprowadzono doświadczenie, w którym do probówki I wlano kwas solnyo pH = 2, a do probówki II – wodny roztwór kwasu octowego (etanowego) o pH = 2.

Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej maj 2019 nowa formuła

Przeprowadzono doświadczenie, w którym do probówki I wlano kwas solny
o pH = 2, a do probówki II – wodny roztwór kwasu octowego (etanowego) o pH = 2. Roztwory miały temperaturę 298 K. Następnie do obu probówek dodano po 1 gramie pyłu cynkowego.
Opisane doświadczenie zilustrowano poniższym schematem.

Przeprowadzono doświadczenie, w którym do probówki I wlano kwas solnyo pH = 2, a do probówki II – wodny roztwór kwasu octowego (etanowego) o pH = 2.

Oceń, czy podane poniżej informacje są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli informacja jest prawdziwa, albo F – jeśli jest fałszywa.

Przeprowadzono doświadczenie, w którym do probówki I wlano kwas solnyo pH = 2, a do probówki II – wodny roztwór kwasu octowego (etanowego) o pH = 2.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Do wodnego roztworu zawierającego 0,1 mola wodorotlenku sodu dodano wodny roztwórzawierający 0,1 mola kwasu etanowego (octowego).

Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej maj 2019 nowa formuła

Do wodnego roztworu zawierającego 0,1 mola wodorotlenku sodu dodano wodny roztwór
zawierający 0,1 mola kwasu etanowego (octowego). Następnie w mieszaninie poreakcyjnej zanurzono żółty uniwersalny papierek wskaźnikowy.
Dokończ poniższe zdanie. Wybierz i zaznacz odpowiedź A, B albo C i jej uzasadnienie 1., 2., 3. albo 4.
Uniwersalny papierek wskaźnikowy

Do wodnego roztworu zawierającego 0,1 mola wodorotlenku sodu dodano wodny roztwórzawierający 0,1 mola kwasu etanowego (octowego).

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Jod otrzymuje się z saletry chilijskiej, zawierającej głównie azotan(V) sodu, lecz także m.in. śladowe ilości jodanu(V) sodu i jodanu(VII) sodu.

Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej maj 2019 nowa formuła

Jod otrzymuje się z saletry chilijskiej, zawierającej głównie azotan(V) sodu, lecz także m.in. śladowe ilości jodanu(V) sodu i jodanu(VII) sodu. Po zatężeniu wodnego roztworu jodany redukuje się do jodu za pomocą wodorosiarczanu(IV) sodu.
Na podstawie: J.D. Lee, Zwięzła chemia nieorganiczna, Warszawa, 1994.
Jedną z opisanych reakcji przedstawia poniższy schemat

Jod otrzymuje się z saletry chilijskiej, zawierającej głównie azotan(V) sodu, lecz także m.in. śladowe ilości jodanu(V) sodu i jodanu(VII) sodu.

Napisz w formie jonowej skróconej, z uwzględnieniem liczby oddawanych lub pobieranych elektronów (zapis jonowo-elektronowy), równania procesów redukcji i utleniania zachodzących podczas opisanej przemiany. Dobierz i uzupełnij współczynniki stechiometryczne w poniższym schemacie.

Równanie procesu redukcji:

Równanie procesu utleniania:

Jod otrzymuje się z saletry chilijskiej, zawierającej głównie azotan(V) sodu, lecz także m.in. śladowe ilości jodanu(V) sodu i jodanu(VII) sodu.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Jedną z metod otrzymywania halogenoalkanów jest reakcja alkoholu alifatycznegoz halogenkiem fosforu(III).

Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej maj 2019 nowa formuła

Jedną z metod otrzymywania halogenoalkanów jest reakcja alkoholu alifatycznego
z halogenkiem fosforu(III). Ta reakcja przebiega zgodnie z poniższym schematem, w którym R oznacza grupę alkilową, a X – atom halogenu.

Jedną z metod otrzymywania halogenoalkanów jest reakcja alkoholu alifatycznegoz halogenkiem fosforu(III).

Napisz równanie reakcji otrzymywania 3-bromo-3-metyloheksanu opisaną metodą – zastosuj wzory półstrukturalne (grupowe) reagentów organicznych. Napisz nazwę systematyczną użytego alkoholu.

Jedną z metod otrzymywania halogenoalkanów jest reakcja alkoholu alifatycznegoz halogenkiem fosforu(III).

Nazwa systematyczna alkoholu:

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Napisz wzór elektronowy bromku fosforu(III).

Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej maj 2019 nowa formuła

Jedną z metod otrzymywania halogenoalkanów jest reakcja alkoholu alifatycznego
z halogenkiem fosforu(III). Ta reakcja przebiega zgodnie z poniższym schematem, w którym R oznacza grupę alkilową, a X – atom halogenu.

Napisz wzór elektronowy bromku fosforu(III).

Napisz wzór elektronowy bromku fosforu(III). Pary elektronowe wiązań oraz wolne pary elektronowe zaznacz kreskami. Oceń, czy cząsteczka bromku fosforu(III) jest płaska.

Napisz wzór elektronowy bromku fosforu(III).

Ocena:

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

W opisanej metodzie 3-bromo-3-metyloheksan otrzymuje się w postaci mieszaninyracemicznej, czyli równomolowej mieszaniny obu enancjomerów.

Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej maj 2019 nowa formuła

Jedną z metod otrzymywania halogenoalkanów jest reakcja alkoholu alifatycznego
z halogenkiem fosforu(III). Ta reakcja przebiega zgodnie z poniższym schematem, w którym R oznacza grupę alkilową, a X – atom halogenu.

W opisanej metodzie 3-bromo-3-metyloheksan otrzymuje się w postaci mieszaninyracemicznej, czyli równomolowej mieszaniny obu enancjomerów.

W opisanej metodzie 3-bromo-3-metyloheksan otrzymuje się w postaci mieszaniny
racemicznej, czyli równomolowej mieszaniny obu enancjomerów.
Uzupełnij poniższy schemat, tak aby przedstawiał wzory stereochemiczne składników tej mieszaniny.

W opisanej metodzie 3-bromo-3-metyloheksan otrzymuje się w postaci mieszaninyracemicznej, czyli równomolowej mieszaniny obu enancjomerów.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Detergenty są składnikami powszechnie używanych środków czyszczących i piorących.

Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej maj 2019 nowa formuła

Detergenty są składnikami powszechnie używanych środków czyszczących i piorących. Wśród stosowanych obecnie detergentów można wyróżnić detergenty kationowe i anionowe.
Przykładem detergentu anionowego jest związek o wzorze

Detergenty są składnikami powszechnie używanych środków czyszczących i piorących.

Można go otrzymać w reakcji estryfikacji z udziałem alkoholu o długim prostym łańcuchu
węglowym i odpowiedniego kwasu. Tak uzyskany ester poddaje się reakcji
z wodorotlenkiem sodu, w wyniku czego otrzymuje się środek powierzchniowo czynny, który  – podobnie jak mydła – zawiera dwa fragmenty: niepolarny i polarny.

Podaj wzory sumaryczne alkoholu i kwasu nieorganicznego, których należy użyć w opisanym procesie otrzymania tego detergentu.
Wzór sumaryczny alkoholu:
Wzór sumaryczny kwasu nieorganicznego:

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Alkanonitryle to związki o wzorze ogólnym R–CN, które otrzymuje się w reakcjiodpowiedniego halogenku alkilu z cyjankiem potasu o wzorze KCN.

Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej maj 2019 nowa formuła

Alkanonitryle to związki o wzorze ogólnym R–CN, które otrzymuje się w reakcji
odpowiedniego halogenku alkilu z cyjankiem potasu o wzorze KCN. Reakcja przebiega
w roztworze wodno-alkoholowym. W wyniku hydrolizy alkanonitryli w środowisku
rozcieńczonego kwasu siarkowego(VI) powstaje odpowiedni kwas karboksylowy.
Na podstawie: K.-H. Lautenschläger, W. Schröter, A. Wanninger, Nowoczesne kompendium chemii,
Warszawa 2007.
Poniżej przedstawiono schemat ciągu reakcji, w wyniku których z alkanu I otrzymano alkan II:

Alkanonitryle to związki o wzorze ogólnym R–CN, które otrzymuje się w reakcjiodpowiedniego halogenku alkilu z cyjankiem potasu o wzorze KCN.

Napisz równanie reakcji 2. – zastosuj wzory półstrukturalne (grupowe) związków organicznych. Napisz nazwę systematyczną związku organicznego, który jest produktem reakcji 3.
Równanie reakcji 2.:
Nazwa systematyczna produktu reakcji 3.:

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Napisz wzory półstrukturalne (grupowe) alkanów I i II.

Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej maj 2019 nowa formuła

Alkanonitryle to związki o wzorze ogólnym R–CN, które otrzymuje się w reakcji
odpowiedniego halogenku alkilu z cyjankiem potasu o wzorze KCN. Reakcja przebiega
w roztworze wodno-alkoholowym. W wyniku hydrolizy alkanonitryli w środowisku
rozcieńczonego kwasu siarkowego(VI) powstaje odpowiedni kwas karboksylowy.
Na podstawie: K.-H. Lautenschläger, W. Schröter, A. Wanninger, Nowoczesne kompendium chemii,
Warszawa 2007.
Poniżej przedstawiono schemat ciągu reakcji, w wyniku których z alkanu I otrzymano alkan II:

Napisz wzory półstrukturalne (grupowe) alkanów I i II.

Napisz wzory półstrukturalne (grupowe) alkanów I i II. Porównaj oba wzory i na tej podstawie określ, w jakim celu opisany proces (reakcje 1.–4.) jest stosowany w syntezie organicznej.

Napisz wzory półstrukturalne (grupowe) alkanów I i II.

Zastosowanie opisanego procesu:

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Mieszanina tlenku węgla(II) i wodoru to gaz syntezowy, który stosuje się do otrzymywania wielu związków organicznych.

Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej maj 2019 nowa formuła

Mieszanina tlenku węgla(II) i wodoru to gaz syntezowy, który stosuje się do otrzymywania wielu związków organicznych. Proces produkcji metanolu z gazu syntezowego zilustrowano poniższym równaniem.

Mieszanina tlenku węgla(II) i wodoru to gaz syntezowy, który stosuje się do otrzymywania wielu związków organicznych.

Oblicz, ile m3 gazu syntezowego odmierzonego w warunkach normalnych potrzeba do otrzymania 2 · 1025 cząsteczek metanolu, jeżeli reakcja przebiega z wydajnością równą 70%. Przyjmij, że stosunek molowy CO H2 n : n jest równy 1 : 2. Wynik zaokrąglij do jednego miejsca po przecinku.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Określ formalny stopień utlenienia oraz typ hybrydyzacji (sp, sp2, sp3) …

Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej maj 2019 nowa formuła

Poniżej przedstawiono uproszczony wzór para-benzochinonu – jednego z chinonów – oraz produktu jego redukcji, czyli hydrochinonu. Pod wzorami tych związków podano ich nazwy systematyczne.

Określ formalny stopień utlenienia oraz typ hybrydyzacji (sp, sp2, sp3) …

Izomerem para-benzochinonu jest orto-benzochinon. Jego nazwa systematyczna to
cykloheksa-3,5-dieno-1,2-dion.

Określ formalny stopień utlenienia oraz typ hybrydyzacji (sp, sp2, sp3) orbitali walencyjnych atomu węgla oznaczonego literą a w cząsteczce para-benzochinonu i w cząsteczce hydrochinonu. Uzupełnij tabelę.

Określ formalny stopień utlenienia oraz typ hybrydyzacji (sp, sp2, sp3) …

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Wybierz jedną parę odczynników, które umożliwią odróżnienie D-glukozy od D-tagatozy.

Arkusz maturalny z chemii rozszerzonej maj 2019 nowa formuła

Ketony, których cząsteczki zawierają grupę hydroksylową –OH przy atomie węgla połączonym z atomem węgla grupy karbonylowej (α-hydroksyketony), w wodnym roztworze o odczynie zasadowym ulegają izomeryzacji. Tę przemianę ilustruje poniższy schemat.

Wybierz jedną parę odczynników, które umożliwią odróżnienie D-glukozy od D-tagatozy. Wybierz jedną parę odczynników, które umożliwią odróżnienie D-glukozy od D-tagatozy.

Wybierz jedną parę odczynników, które umożliwią odróżnienie D-glukozy od D-tagatozy. Uzupełnij schemat doświadczenia – podkreśl wzory wybranych odczynników.

Wybierz jedną parę odczynników, które umożliwią odróżnienie D-glukozy od D-tagatozy.

Opisz możliwe do zaobserwowania różnice w przebiegu doświadczenia dla obu monosacharydów – uzupełnij tabelę.

Wybierz jedną parę odczynników, które umożliwią odróżnienie D-glukozy od D-tagatozy.

Wskaż różnicę w budowie cząsteczek D-glukozy i D-tagatozy umożliwiającą odróżnienie ich zaproponowaną metodą.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line
Nawigacja

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>
Paginacja
  • 1
  • 2
  • 3
Facebook
DOŁĄCZ DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOKU!
Kursy Korepetycje Kontakt Youtube Regulamin Polityka prywatności
DWMED Wszelkie prawa zastrzeżone.

Regulamin newslettera

treść regulaminu mcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna. Vestibulum commodo volutpat a, convallis ac, laoreet enim. Phasellus fermentum in, dolor. Pellentesque facilisis. Nulla imperdiet sit amet magna. Vestibulum dapibus, mauris nec malesuada fames ac turpis velit, rhoncus eu, luctus et interdum adipiscing wisi. Aliquam erat ac ipsum. Integer aliquam purus. Quisque lorem tortor fringilla sed, vestibulum id, eleifend justo vel bibendum sapien massa ac turpis faucibus orci luctus non, consectetuer lobortis quis, varius in, purus. Integer ultrices posuere cubilia Curae, Nulla ipsum dolor lacus, suscipit adipiscing. Cum sociis natoque penatibus et ultrices volutpat. Nullam wisi ultricies a, gravida vitae, dapibus risus ante sodales lectus blandit eu, tempor diam pede cursus vitae, ultricies eu, faucibus quis, porttitor eros cursus lectus, pellentesque eget, bibendum a, gravida ullamcorper quam. Nullam viverra consectetuer. Q