DWMED
Menu

#

  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Kontakt
logowanie/rejestracja ;
  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Księgarnia
  • Kontakt
  • ;

Breadcrumbs

  • strona główna
  • /
  • Reakcje w roztworach wodnych

wyszukiwanie zadań

woda chlorowa – roztwór wodny chloru

Arkusz z chemii rozszerzonej czerwiec 2021

Roztwór wodny chloru to tzw. woda chlorowa Cl₂(aq). W tym roztworze ustala się równowaga opisana równaniem:

Cl₂ + H2O ⇄ HCl + HClO

Powstający oksokwas pod wpływem światła ulega częściowemu rozkładowi z wydzieleniem tlenu:

2HClO → 2HCl + O₂

10,65 g chloru rozpuszczono w 1800 cm³ wody, a otrzymaną wodę chlorową pozostawiono na pewien czas w otwartym naczyniu na świetle.

Oblicz stężenie molowe kwasu solnego w roztworze w momencie, w którym 1,0% chloru obecnego w roztworze uległ reakcji chemicznej z wodą, a oksokwas powstający w roztworze uległ w 50% reakcji rozkładu. W obliczeniach przyjmij, że sumaryczna objętość roztworu się nie zmieniła i wynosiła 1800 cm³.
.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

reakcje zachodzące w roztworach wodnych

Arkusz z chemii rozszerzonej czerwiec 2021

Do 50 cm3 wodnego roztworu CuSO4 o stężeniu 0,4 mol ∙ dm −3 wprowadzono 783 mg opiłków pewnego metalu X, który reagował z jonami Cu +2 w stosunku molowym 1 : 1. Metal X w szeregu napięciowym metali jest przed kadmem. Po zakończeniu reakcji do otrzymanej mieszaniny dodano 1200 mg opiłków kadmu i wtedy reakcja przebiegała dalej, do całkowitego odbarwienia roztworu. Kadm reagował z jonami Cu +2 w stosunku molowym 1 : 1. Po zakończeniu reakcji, wydzielono z jej produktów mieszaninę metali i stwierdzono, że zawiera ona 19% masowych kadmu.

Oblicz masę molową metalu X i podaj jego symbol chemiczny. Przyjmij, że masy molowe są równe: MCu = 63,55 g ∙ mol−1, MCd = 112,41 g ∙ mol−1.

 

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

teoria Brønsteda – Lowry’ego

Arkusz z chemii rozszerzonej czerwiec 2021

Poniżej przedstawiono równania protolizy (dysocjacji) wielostopniowej kwasu ortofosforowego(V) oraz wartości stałych dysocjacji tych procesów.



H₃PO₄ + H₂O ⇄ H₂PO₄⁻ +  H₃O⁺         Ka1 = 7,5 · 10 ⁻³
H₂PO₄⁻ + H₂O ⇄ HPO₄²⁻ +  H₃O⁺       Ka2 = 6,2 · 10 ⁻⁹
HPO₄²⁻ + H₂O ⇄ PO₄³⁻ +  H₃O⁺          Ka3 = 2,2 · 10 ⁻¹³

 

1. Uszereguj jony obecne w wodnym roztworze kwasu ortofosforowego(V) i powstające podczas protolizy (dysocjacji) tego kwasu według wzrastających stężeń. Napisz wzory tych jonów w odpowiedniej kolejności.

 

2. Napisz wzory tych jonów, obecnych w wodnym roztworze kwasu ortofosforowego(V), które zgodnie z teorią kwasów i zasad Brønsteda mogą pełnić w reakcjach chemicznych funkcję zarówno kwasu, jak i zasady.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Kinetyka i statyka chemiczna

Arkusz z chemii rozszerzonej maj 2021

W wysokiej temperaturze węgiel reaguje z tlenkiem węgla(IV) i ustala się równowaga chemiczna:

CO2 (g) + C (s) ⇄ 2CO (g)

Objętościową zawartość procentową CO i CO 2 w gazie pozostającym w równowadze z węglem w zależności od temperatury (pod ciśnieniem atmosferycznym 1013 hPa) przedstawiono na poniższym wykresie.

 

Kinetyka i statyka chemiczna

 

1. Rozstrzygnij, czy reakcja pomiędzy tlenkiem węgla(IV) i węglem jest procesem egzoenergetycznym. Uzasadnij swoją odpowiedź.

Rozstrzygnięcie:


Uzasadnienie:

 

2. W mieszaninie gazów doskonałych sumaryczne stężenie molowe wyraża się wzorem:

Kinetyka i statyka chemiczna

Oblicz wartość stężeniowej stałej równowagi opisanej przemiany w temperaturze 873 K i pod ciśnieniem 1013 hPa. Wyrażenie na stężeniową stałą równowagi tej reakcji przyjmuje postać:

Kinetyka i statyka chemiczna

Załóż, że CO i CO2 są gazami doskonałymi.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

reakcje zachodzące w roztworach wodnych

Arkusz z chemii rozszerzonej maj 2021

Przeprowadzono ciąg przemian chemicznych przedstawiony na poniższym schemacie.

reakcje zachodzące w roztworach wodnych

 

1. Spośród wymienionych odczynników

● wodorotlenek potasu
● kwas etanowy
● siarczan(VI) baru
● azotan(V) baru

wybierz i wpisz do tabeli nazwy lub wzory tych substancji, które mogły być użyte w poszczególnych etapach opisanego schematem ciągu przemian.

reakcje zachodzące w roztworach wodnych

2. Napisz w formie jonowej skróconej równania reakcji oznaczonych na schemacie numerami 1. i 2.

Równanie reakcji 1.:

Równanie reakcji 2.:

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Roztwory i reakcje zachodzące w roztworach wodnych

Arkusz z chemii rozszerzonej maj 2021

Do 20 cm3 wodnego roztworu HCl o pH = 1,0 dodano 30 cm³ wodnego roztworu NaOH o stężeniu 0,060 mol∙dm⁻³. Po zmieszaniu roztworów przebiegła reakcja chemiczna opisana
równaniem:

H3O⁺ + OH⁻ → 2H₂O

Wykonaj odpowiednie obliczenia i napisz, ile razy zmalało stężenie jonów hydroniowych H3O⁺ po dodaniu roztworu NaOH. Przyjmij, że objętość powstałego roztworu jest sumą objętości użytych roztworów.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Roztwory i reakcje w roztworach wodnych

Arkusz z chemii rozszerzonej maj 2021

W kolbach oznaczonych numerami I i II znajdowały się dwa różne klarowne roztwory o żółtej barwie. Każdy z roztworów otrzymano przez rozpuszczenie w wodzie jednej substancji
wybranej spośród:

•FeCl₃

•K₂CrO₄

•KMnO₄

•MnSO₄

•(NH₄)₂CrO₄

•(NH₄)₂Cr₂O₇

Do roztworu w kolbie I dodano wodny roztwór wodorotlenku sodu i zaobserwowano wydzielanie się bezbarwnego gazu o charakterystycznym zapachu. Stwierdzono także, że w mieszaninie nie wytrącił się żaden osad i że roztwór pozostał żółty.
Do roztworu w kolbie II dodano wodny roztwór kwasu siarkowego(VI) i stwierdzono, że roztwór pozostał klarowny, ale zmienił barwę z żółtej na pomarańczową. Kiedy do uzyskanej
mieszaniny dodano nadmiar wodnego roztworu wodorotlenku sodu, roztwór z powrotem stał się żółty i nie zaobserwowano wydzielania gazu.

 

1. Spośród wymienionych powyżej związków chemicznych wybierz i napisz wzór związku, którego roztwór znajdował się w kolbie I na początku doświadczenia.

 

2. Napisz w formie jonowej skróconej równanie reakcji, która zaszła w kolbie II:

• po dodaniu wodnego roztworu H2SO4 do zawartości kolby

• po dodaniu nadmiaru wodnego roztworu NaOH

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

obliczenia z uwzględnieniem mola

Arkusz z chemii rozszerzonej maj 2021

Na wykresie przedstawiono zależność rozpuszczalności w wodzie dwóch soli – K₂CrO₄ i Pb(NO₃)₂ – od temperatury.

 

obliczenia z uwzględnieniem mola

 

1. Przeprowadzono doświadczenie zilustrowane na poniższym schemacie.

 

obliczenia z uwzględnieniem mola

 

Napisz wartość temperatury 𝒕, a następnie uzupełnij poniższe zdanie dotyczące mieszanin otrzymanych w obu zlewkach po ogrzaniu ich zawartości do temperatury 𝒕. Wybierz i podkreśl jedną odpowiedź spośród podanych w każdym nawiasie.

𝑡 =

Roztwór w zlewce I jest (nienasycony / nasycony), a jego stężenie wyrażone w procentach masowych jest (mniejsze niż / takie samo jak / większe niż) stężenie roztworu wyrażone w procentach masowych w zlewce II.

 

2. Do 100 gramów nasyconego roztworu azotanu(V) ołowiu(II) o temperaturze 32 °C dodano 100 gramów nasyconego roztworu chromianu(VI) potasu o temperaturze 32 °C. W wyniku
przemiany zilustrowanej poniższym równaniem wytrącił się osad.

Pb²⁺ + CrO₄²⁻ → PbCrO₄

Oblicz masę otrzymanego osadu. Wskaż substancję użytą w nadmiarze – podaj jej wzór lub nazwę. Przyjmij, że opisana przemiana przebiegła z wydajnością równą 100%.

Masy molowe są równe:

𝑴K₂CrO₄= 194 g∙mol⁻¹,
𝑴Pb(NO₃)2 = 331 g∙mol⁻¹,
𝑴PbCrO₄ = 323 g∙mol⁻¹.

 

Obliczenia:
Masa osadu
:
W nadmiarze użyto:

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Kinetyka i statyka chemiczna

Arkusz z chemii rozszerzonej maj 2021

Do 500 cm³ wodnego roztworu kwasu metanowego (mrówkowego) o stężeniu 1 mol ∙ dm⁻³ dodano 500 cm³ wody. Temperatura otrzymanego roztworu nie uległa zmianie.

Dokończ zdanie. Zaznacz odpowiedź wybraną spośród A–C oraz odpowiedź wybraną spośród 1.–3.

Należy wnioskować, że po dodaniu wody do wodnego roztworu kwasu metanowego

Kinetyka i statyka chemiczna

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

identyfikacja wodnych roztworów substancji

Arkusz z chemii rozszerzonej maj 2021

W dwóch probówkach (I, II) znajdowały się wodne roztwory dwóch substancji wybranych spośród następujących:

glicyna
chlorek fenyloamoniowy (C6 H5NH3Cl)
fenolan sodu

W celu ich identyfikacji przeprowadzono opisane poniżej doświadczenia.

1. Do próbek pobranych z probówek I i II dodano kwas solny, ale w żadnym naczyniu nie zaobserwowano zmian.

2. Z probówek I i II pobrano próbki i wprowadzono do nich wodny roztwór oranżu metylowego. Otrzymano roztwory o różnych barwach. W naczyniu z próbką pobraną z probówki I roztwór przyjął barwę czerwoną.

 

1. Podaj nazwy lub wzory związków, które zidentyfikowano podczas przeprowadzonych doświadczeń.

Probówka I:

Probówka II:

 

2. Napisz w formie jonowej skróconej równanie reakcji, która decyduje o odczynie wodnego roztworu substancji znajdującej się w probówce I.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

otrzymywanie soli różnymi metodami

Arkusz z chemii rozszerzonej maj 2021

Do czterech probówek zawierających niebieską zalkalizowaną zawiesinę świeżo strąconego wodorotlenku miedzi(II) wprowadzono bezbarwne wodne roztwory czterech różnych związków – do każdej probówki roztwór innej substancji. Zawartość każdej probówki wymieszano. Przebieg doświadczenia zilustrowano na poniższym rysunku.

otrzymywanie soli różnymi metodami

Rozstrzygnij, czy zmiany zaobserwowane podczas doświadczenia umożliwiają potwierdzenie, że do danej probówki wprowadzono roztwór wskazany na rysunku.
Odpowiedź uzasadnij. W uzasadnieniu opisz możliwe do zaobserwowania zmiany zawartości probówek, uwzględnij rodzaj (roztwór, zawiesina) oraz barwę mieszaniny otrzymanej po dodaniu roztworu danej substancji do każdej probówki.

 

Rozstrzygnięcie:

Uzasadnienie:

Probówka I:

Probówka II:

Probówka III:

Probówka IV:

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Sacharoza – cukier dobrze rozpuszczalny w wodzie

Arkusz z chemii rozszerzonej marzec 2021

Sacharoza dobrze rozpuszcza się w wodzie, a jej rozpuszczalność w dużym stopniu zależy od temperatury.
Przygotowano nasycony wodny roztwór sacharozy w temperaturze 80 °C. Następnie ochłodzono go do temperatury 20 °C i stwierdzono, że wykrystalizowało 1590 g sacharozy, a roztwór, który pozostał po krystalizacji, miał masę 3040 g.

Oblicz rozpuszczalność sacharozy (w gramach na 100 gramów wody) w temperaturze 80 °C, jeśli w temperaturze 20 °C jest ona równa 204 g na 100 g wody.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

interpretacja wartości stałej dysocjacji, pH, pKw

Arkusz z chemii rozszerzonej marzec 2021

Przygotowano wodne roztwory czterech soli: azotanu(V) sodu, fluorku sodu, chlorku amonu i azotanu(III) amonu, o takim samym stężeniu molowym równym 0,1 mol∙dm⁻³.

 

1. Napisz wzory sumaryczne tych soli w kolejności wzrastającego pH ich wodnych roztworów.

2. Napisz w formie jonowej skróconej równanie reakcji zachodzącej w roztworze chlorku amonu.

3. Określ, jaką funkcję (kwasu czy zasady Brønsteda) pełni woda w reakcji zachodzącej w roztworze fluorku sodu.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Przygotowywanie i rozcieńczanie roztworów

Arkusz z chemii rozszerzonej marzec 2021

Odmierzono 10,0 cm³ kwasu solnego o stężeniu c = 10,0% masowych i gęstości d = 1,05 g · cm⁻³ , a następnie rozcieńczono ten kwas wodą destylowaną do objętości 750 cm³ .

Oblicz pH otrzymanego roztworu. Wynik końcowy zaokrąglij do pierwszego miejsca po przecinku.

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

otrzymywanie wodorotlenków i soli różnymi metodami

Arkusz z chemii rozszerzonej marzec 2021

W trzech ponumerowanych probówkach znajdowały się bezbarwne wodne roztwory: azotanu(V) srebra(I), chlorku glinu i wodorotlenku potasu. Roztwory mieszano ze sobą, a obserwacje z przeprowadzonych doświadczeń przedstawiono w poniższej tabeli.

otrzymywanie wodorotlenków i soli różnymi metodami

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line
Nawigacja

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>
Paginacja
  • 1
  • …
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • …
  • 37
Facebook
DOŁĄCZ DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOKU!
Kursy Korepetycje Kontakt Youtube Regulamin Polityka prywatności
DWMED Wszelkie prawa zastrzeżone.

Regulamin newslettera

treść regulaminu mcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna. Vestibulum commodo volutpat a, convallis ac, laoreet enim. Phasellus fermentum in, dolor. Pellentesque facilisis. Nulla imperdiet sit amet magna. Vestibulum dapibus, mauris nec malesuada fames ac turpis velit, rhoncus eu, luctus et interdum adipiscing wisi. Aliquam erat ac ipsum. Integer aliquam purus. Quisque lorem tortor fringilla sed, vestibulum id, eleifend justo vel bibendum sapien massa ac turpis faucibus orci luctus non, consectetuer lobortis quis, varius in, purus. Integer ultrices posuere cubilia Curae, Nulla ipsum dolor lacus, suscipit adipiscing. Cum sociis natoque penatibus et ultrices volutpat. Nullam wisi ultricies a, gravida vitae, dapibus risus ante sodales lectus blandit eu, tempor diam pede cursus vitae, ultricies eu, faucibus quis, porttitor eros cursus lectus, pellentesque eget, bibendum a, gravida ullamcorper quam. Nullam viverra consectetuer. Q