DWMED
Menu

#

  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Kontakt
logowanie/rejestracja ;
  • Aktualności
  • Biologia
  • Chemia
  • Korepetycje
  • Matury biologia
  • Matury chemia
  • Księgarnia
  • Kontakt
  • ;

Breadcrumbs

  • strona główna
  • /
  • Arkusz maturalny z chemii podstawowej maj 2018

wyszukiwanie zadań

Zadanie 16

2018 MAJ PODSTAWA

Informacja do zadań 13.–16.

Przeprowadzono doświadczenie zgodnie z poniższym rysunkiem.

Zadanie 16 Zadanie 16

Zadanie 16. (1 pkt)

Zadanie 16

Oceń, czy zmieni się (wzrośnie albo zmaleje), czy też nie ulegnie zmianie szybkość
opisanej reakcji magnezu z kwasem solnym, jeżeli

Zadanie 16

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 17

2018 MAJ PODSTAWA

Zadanie 17.

W probówkach 1–3 znajdują się (w nieznanej kolejności) bezbarwne wodne roztwory
następujących substancji: chlorku sodu, siarczanu(VI) magnezu i węglanu sodu. Ponieważ
probówki z roztworami nie były opisane, aby zidentyfikować ich zawartość, wybrano dwa
odczynniki: wodny roztwór HCl i wodny roztwór BaCl2. Roztwór z każdej probówki
podzielono na dwie części i do każdej części dodano inny odczynnik. Wyniki eksperymentu
zestawiono w tabeli:

Zadanie 17 Zadanie 17

Zadanie 17.1. (1 pkt)

Zadanie 17

Napisz wzory lub nazwy substancji znajdujących się w probówkach 1–3.
Probówki:

1: ………………………………….. 2: …………………………………….. 3: ……………………………………..

Zadanie 17

Zadanie 17.2. (2 pkt)

Zadanie 17

Napisz w formie jonowej skróconej równania obu reakcji, które umożliwiły
identyfikację substancji znajdującej się w probówce 2.

Zadanie 17

Równania reakcji:

……………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 18

2018 MAJ PODSTAWA

Informacja do zadań 18.–19.

W poniższej tabeli przedstawiono wartości rozpuszczalności trzech związków chemicznych
w wodzie w różnych temperaturach.

Zadanie 18 Zadanie 18

Zadanie 18. (1 pkt)

Zadanie 18

Skorzystaj z informacji wprowadzającej i uzupełnij poniższe zdania wzorami substancji,
tak aby powstały informacje prawdziwe.

1. W miarę podwyższania temperatury zmniejsza się rozpuszczalność …………………………….. .

2. Po porównaniu wartości rozpuszczalności dwóch soli można stwierdzić, że w mniejszym
stopniu zależy od temperatury rozpuszczalność …………………………………………………………. .

3. W 150 g wody o temperaturze 40 ºC można maksymalnie rozpuścić 95,85 g ………………… .

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 19

2018 MAJ PODSTAWA

Informacja do zadań 18.–19.

W poniższej tabeli przedstawiono wartości rozpuszczalności trzech związków chemicznych
w wodzie w różnych temperaturach.

Zadanie 19 Zadanie 19

Zadanie 19.

Zadanie 19

W zlewce zmieszano chlorek sodu z wodą w stosunku masowym msoli : mwody = 1 : 5.
Otrzymano roztwór o temperaturze 20 ºC.

Zadanie 19

Zadanie 19.1. (1 pkt)

Zadanie 19

Określ, jaki roztwór otrzymano – nasycony czy nienasycony.

……………………………………………………………………………………………………………………………………

Zadanie 19

Zadanie 19.2. (2 pkt)

Zadanie 19

Oblicz w procentach masowych stężenie otrzymanego roztworu.

Zadanie 19

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 20

2018 MAJ PODSTAWA

Zadanie 20.

Gorący, stężony kwas siarkowy(VI) reaguje z niektórymi niemetalami. Jego reakcja
z węglem przebiega zgodnie z poniższym schematem

Zadanie 20 Zadanie 20

Zadanie 20.1. (1 pkt)

Zadanie 20

Uzupełnij schemat – wpisz stopnie utlenienia węgla i siarki.

Zadanie 20 Zadanie 20

Zadanie 20.2. (1 pkt)

Zadanie 20

W puste pola wpisz liczbę elektronów pobranych (poprzedzoną znakiem „+”) oraz liczbę
elektronów oddanych (poprzedzoną znakiem „−”).

Zadanie 20 Zadanie 20

Zadanie 20.3. (1 pkt)

Zadanie 20

Uzupełnij współczynniki stechiometryczne w podanym schemacie reakcji.

Zadanie 20 Zadanie 20

Zadanie 20.4. (1 pkt)

Zadanie 20

Uzupełnij poniższe zdanie – podkreśl właściwe określenie w każdym nawiasie.

W opisanej reakcji kwas siarkowy(VI) ulega (redukcji / utlenianiu) do tlenku siarki(IV),
przez co powoduje (redukcję / utlenianie) węgla do tlenku węgla(IV).

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 21

2018 MAJ PODSTAWA

Zadanie 21. (2 pkt)

Metan można otrzymać w wyniku działania kwasem solnym na węglik glinu (Al4C3).
Przebiega wtedy reakcja opisana równaniem

Zadanie 21

Oblicz, ile gramów węglika glinu należy użyć do otrzymania 1400 dm3
metanu
(w warunkach normalnych). Załóż, że ta przemiana przebiega z wydajnością równą
100%.

Zadanie 21

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 22

2018 MAJ PODSTAWA

Zadanie 22.

W wyniku spalenia próbki pewnego węglowodoru X zawierającej 6,02·1023 cząsteczek
otrzymano 4 mole CO2 oraz 90 gramów H2O. Wiadomo też, że cząsteczki węglowodoru X
charakteryzują się rozgałęzionymi łańcuchami.

Zadanie 22

Zadanie 22.1. (1 pkt)

Zadanie 22

Napisz, stosując wzór sumaryczny węglowodoru X, równanie opisanej reakcji spalania.

……………………………………………………………………………………………………………………………………

Zadanie 22

Zadanie 22.2. (1 pkt)

Zadanie 22

Napisz wzór półstrukturalny (grupowy) opisanego węglowodoru X.

Zadanie 22

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 23

2018 MAJ PODSTAWA

Zadanie 23. (2 pkt)

W etanolowym roztworze wodorotlenku sodu halogenki alkilowe ulegają reakcji eliminacji
halogenowodoru. Podczas tej reakcji z halogenków alkilowych o wzorze ogólnym
R1–CH2–CHX–R2 (gdzie R1, R2 – grupy węglowodorowe, X = Cl, Br), oprócz soli
nieorganicznej i wody, powstaje mieszanina nierozgałęzionych alkenów, które są względem
siebie izomerami.

Na podstawie: R. Morrison, R. Boyd, Chemia organiczna, Warszawa 1997.

Zadanie 23

Narysuj wzory półstrukturalne (grupowe) i podaj nazwy systematyczne dwóch
izomerów konstytucyjnych, które mogą powstać w reakcji eliminacji chlorowodoru
z 2-chlorobutanu.

Zadanie 23

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 24

2018 MAJ PODSTAWA

Informacja do zadań 24.–25.

Poniższy schemat jest ilustracją ciągu przemian, których początkowym substratem jest etyn
(acetylen):

Zadanie 24 Zadanie 24

Zadanie 24. (1 pkt)

Zadanie 24

Napisz, stosując wzory półstrukturalne (grupowe) związków organicznych, równanie
reakcji oznaczonej na schemacie numerem 1.

……………………………………………………………………………………………………………………………………

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 25

2018 MAJ PODSTAWA

Informacja do zadań 24.–25.

Poniższy schemat jest ilustracją ciągu przemian, których początkowym substratem jest etyn
(acetylen):

Zadanie 25 Zadanie 25

Zadanie 25. (1 pkt)

Zadanie 25

Spośród wzorów oznaczonych numerami I i II wybierz ten, który przedstawia budowę
fragmentu łańcucha polimeru stanowiącego produkt reakcji oznaczonej na schemacie
numerem 2.

Zadanie 25

Wzór fragmentu opisanego polimeru oznaczony jest numerem: …………………………………………

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 26

2018 MAJ PODSTAWA

Zadanie 26. (1 pkt)

Ustal liczbę wiązań węgiel–wodór w cząsteczce związku, którego wzór podano poniżej.

Zadanie 26

……………………………………………………………………………………………………………………………………

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 27

2018 MAJ PODSTAWA

Zadanie 27. (1 pkt)

Poniższy wykres przedstawia zależność temperatury topnienia i temperatury wrzenia
wybranych alkoholi (metanolu, etanolu, propan-1-olu, butan-1-olu, pentan-1-olu,
heksan-1-olu) od liczby atomów węgla w łańcuchu węglowym.

Zadanie 27

Oceń, czy podane poniżej informacje są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli informacja jest
prawdziwa, albo F – jeśli jest fałszywa.

Zadanie 27

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 28

2018 MAJ PODSTAWA

Zadanie 28.

Zadanie 28

Eten ulega reakcjom zilustrowanym poniższymi równaniami:

Zadanie 28 Zadanie 28

Zadanie 28.1. (1 pkt)

Zadanie 28

Zaprojektuj doświadczenie, które pozwoli na odróżnienie organicznych produktów obu
opisanych reakcji. Wybierz jeden odczynnik spośród podanych poniżej i podkreśl jego
nazwę.

Zadanie 28 Zadanie 28

Zadanie 28.2. (1 pkt)

Zadanie 28

Opisz zmiany (lub zaznacz brak zmian), które można zaobserwować po dodaniu do
naczynia z wybranym odczynnikiem:

• organicznego produktu reakcji I
……………………………………………………………………………………………………………………………………

• produktu reakcji II.
……………………………………………………………………………………………………………………………………

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 29

2018 MAJ PODSTAWA

Zadanie 29.

Poniższy schemat ilustruje przemiany chemiczne, w wyniku których otrzymano ze związku X
związki organiczne Y i Z.

Zadanie 29 Zadanie 29

Związki Y i Z w podwyższonej temperaturze i w obecności kwasu siarkowego(VI) tworzą
ester o wzorze CH3COOCH2CH3 i wodę.

Zadanie 29

Zadanie 29.1. (1 pkt)

Zadanie 29

Zapisz wzór półstrukturalny (grupowy) związku X.

Zadanie 29

……………………………………………………………………………………………………………………………………

Zadanie 29

Zadanie 29.2. (1 pkt)

Zadanie 29

Podaj nazwę otrzymanego estru.

……………………………………………………………………………………………………………………………………

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line

Zadanie 30

2018 MAJ PODSTAWA

Zadanie 30. (2 pkt)

Zadanie 30

Poniżej przedstawione są wzory sześciu związków organicznych.

Zadanie 30 Zadanie 30

Uzupełnij zdania – wpisz numery, którymi oznaczono wzory odpowiednich związków.

Zadanie 30

1. Takie same wartości masy molowej mają związki oznaczone numerami ………. i ………..
oraz ……… i ………… .

2. Do węglowodorów aromatycznych zalicza się związek oznaczony numerem ……………….. .

3. Odczyn zasadowy ma wodny roztwór związku oznaczonego numerem ……………………… .

4. Próbie Trommera i próbie Tollensa ulegają związki oznaczone numerami ………………… .

wykup dostęp aby zobaczyć rozwiązanie korepetycje on-line
Nawigacja

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>

Lublin - Analiza i zestawienie
spadk�w prog�w

>
Paginacja
  • 1
  • 2
  • 3
Facebook
DOŁĄCZ DO NASZEJ GRUPY NA FACEBOOKU!
Kursy Korepetycje Kontakt Youtube Regulamin Polityka prywatności
DWMED Wszelkie prawa zastrzeżone.

Regulamin newslettera

treść regulaminu mcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna. Vestibulum commodo volutpat a, convallis ac, laoreet enim. Phasellus fermentum in, dolor. Pellentesque facilisis. Nulla imperdiet sit amet magna. Vestibulum dapibus, mauris nec malesuada fames ac turpis velit, rhoncus eu, luctus et interdum adipiscing wisi. Aliquam erat ac ipsum. Integer aliquam purus. Quisque lorem tortor fringilla sed, vestibulum id, eleifend justo vel bibendum sapien massa ac turpis faucibus orci luctus non, consectetuer lobortis quis, varius in, purus. Integer ultrices posuere cubilia Curae, Nulla ipsum dolor lacus, suscipit adipiscing. Cum sociis natoque penatibus et ultrices volutpat. Nullam wisi ultricies a, gravida vitae, dapibus risus ante sodales lectus blandit eu, tempor diam pede cursus vitae, ultricies eu, faucibus quis, porttitor eros cursus lectus, pellentesque eget, bibendum a, gravida ullamcorper quam. Nullam viverra consectetuer. Q